به گزارش افکار نیو زبه نقل ازفارس، مقاومت ژاپن در تحریم نفت ایران و اعزام یک هیات دیپلماتیک به واشنگتن به منظور چانه زنی با مقامات کاخ سفید نشان میدهد در صورت تحریم نفت ایران، دولت ژاپن با چالشهای عمدهای روبرو خواهد شد.

قطع واردات نفت ایران توسط ژاپن، توکیو را در شرایط بسیار مشکلی فرو خواهد برد. اگر چه آمریکا و اتحادیه اروپا به ژاپن برای تحریم نفت ایران فشار می‌آورند اما برای ژاپنی‌ها هزینه‌ها و چالش‌های داخلی ژاپن مهمتر از افزایش همکاری با غرب است.

اگر چه یوشیهیکو نودا نخست وزیر ژاپن گفته است که آمریکا را در تحریم نفت ایران همراهی خواهد کرد اما آنچه که در حال حاضر در جریان است چانه زنی ژاپن برای معاف شدن از مشارکت در تحریم نفت ایران است.

بنابراین گزارش، در اوضاع کنونی ژاپن و بعد از تسونامی ماه مارس که اغلب نیروگاه‌های هسته‌ای این کشور به تعطیلی کشیده شدند بالانس دوباره تامین انرژی ژاپن مهمترین دغدغه توکیو است و تلاش برای جبران آن مستلزم افزایش واردات انرژی از جمله نفت و گاز ال ان جی از خارج است.

سازمان انرژی ژاپن تخمین زده است که نسبت به سال ۲۰۱۰، این کشور نیاز به ۲۱ میلیون کیلو لیتر تقاضای اضافی نفت خام و سنگین دارد که هزینه‌ای بالغ بر ۳.۳ ترلیون ین یا ۴۳.۲ میلیارد ین خواهد داشت.

به دنبال فشار آمریکا به ژاپن برای تحریم ایران، ژاپن میزان واردات نفت ایران را از سال ۲۰۰۶ کاهش داد و به ۱۰ درصد رساند اما با این وجود ژاپن سومین وارد کننده بزرگ نفت ایران به شمار می‌رود.

اکنون توکیو برای قانع کردن آمریکا باید میزان بیشتری از نفت ایران را تحریم کند اما آنچه که در مذاکرات فعلی توکیو و واشنگتن از مقامات ژاپنی شنیده می‌شود تاکید بر آسیب‌های اقتصادی ژاپن در صورت تحریم نفت ایران است.

این گزارش افزود: اگر چه دولت ژاپن به دنبال جایگزین‌های نفت ایران است اما دو چالش عمده در برابر توکیو وجود دارد. اول اینکه ژاپن سالانه یک تریلیون ین بابت نفت ایران هزینه می‌کند که ۹۰ درصد این معاملات توسط دو بانک بزرگ " توکیو میتسوبیشی " و " سومیتومو میتسوئی بانک " انجام می‌شود که قطع روابط تجاری با ایران این دو نهاد مالی بزرگ ژاپن را با خطر بحران مالی مواجه خواهد کرد.

چالش عمیق‌تر توکیو در صورت مشارکت در تحریم نفت ایران این است اقتصادهای رقیب ژاپن از جمله چین بسیار سود خواهند برد. این مساله آنقدر برای توکیو مهم است که در سال ۲۰۰۶ دولت این کشور از دولت وقت آمریکا درخواست کرد به منظور جلوگیری از نفوذ چین و سرمایه گذاری در حوزه‌های نفت ایران، ژاپن به سرمایه‌گذاری خود در میدان نفتی آزادگان ادامه دهد. اگر چه این موضوع عملی نشد و ژاپن سرمایه گذاری در میادین نفتی ایران را به رقیبش چین واگذار کرد.

علاوه بر این موضوع بدهی های دولت ژاپن و کاهش صادرات این کشور تحت تاثیر بحران مالی اروپا، همگی باعث شده اند که دولت ژاپن از آمریکا تقاضا کند این کشور را از تحریم نفت ایران معاف کند.