حمایت قاطع نخست وزیر چین از ایران

به گزارش افکار نیوز به نقل از ایرنا، نخست وزیر چین پس از مذاكرات خود با ' آنگلا مركل'، صدراعظم آلمان كه سرگرم دیدار از پكن است، تاكید كرد: گفت و گو و همكاری یگانه راه حل درست و موثر برای حل موضوع هسته ای ایران است.

وی با اشاره به اینکه تحریم راه حل مسایل نیست و اوضاع را پیچیده تر می کند، گفت: موضوع ایران بسیار حساس و دارای ظرافت ها و پیچیدگی های زیادی است و به صلح و ثبات منطقه و جهان گره خورده است.

' استفاده از زور در این ارتباط منطقه را به خطر می اندازد و به سود هیچیک از طرفین نیست. '

ون جیا بائو در ادامه با اشاره به رایزنی های کشورش برای از سرگیری گفت و گوهای هسته ای اظهارداشت: از تصمیم مقام های ایرانی برای از سرگیری سریع مذاکرات استقبال می کنیم و آن را مهم می دانیم.

وی اظهارداشت: ایران این روزها بارها در این زمینه اعلام آمادگی کرده است. طرفین باید این فرصت را مغتنم بشمارند تا از طریق گفت و گو به یک راه حل درازمدت و مناسب دست یابند.

نخست وزیر چین تصریح کرد: چین و آلمان در همین راستا و برای از سرگیری مذاکرات و حل مناسب این مساله با یکدیگر همکاری نزدیک و سازنده خواهند داشت.

وی ضمن انتقاد از غرب و با اشاره به اینکه کشورش با سیاسی کردن مسایل تجاری مخالف است، گفت: دولت چین به روابط تجاری با ایران با توجه به ضرورت آن برای توسعه اقتصادی اهمیت زیادی می دهد.

نخست وزیر چین تصریح کرد: روابط تجاری چین با ایران از جمله واردات نفت بسیار شفاف است و هیچ مغایرتی با قوانین بین المللی ندارد.

همزمان با رایزنی و فشارهای غرب، طی هفته های اخیر مقام های ارشد چین به مناسبت های مختلف ضمن ابراز مخالفت با تحریم های یک جانبه، حمایت خود را از روابط با ایران اعلام کرده اند.

' آنگلا مرکل '، صدراعظم آلمان روز پنجشنبه برای یک دیدار رسمی سه روزه وارد پکن شد.

نخست وزیر چین و صدراعظم آلمان در دیدار امروز خود درباره روابط دوجانبه و بحران بدهی اروپا نیز بحثو تبادل نظر کردند.

آلمان درصدد جلب کمک های چین برای حل بحران بدهی اروپاست اما نخست وزیر چین گفت کشورش در شرایط کنونی از هر گونه تعهدی در سرمایه گذاری بیشتر در اروپا خودداری می کند.

امسال مصادف با چهلمین سالگرد برقراری روابط رسمی دو کشور است.

ارزش مبادلات تجاری چین و آلمان در سال ۲۰۱۱ میلادی به ۱۷۰ میلیارد دلار رسید و برای سال ۲۰۱۵ میلادی ۲۸۰ میلیارد دلار هدف گیری شده است.

مقام های آلمانی در آستانه سفر مركل اذعان كرده اند، وی در ماموریت خود خواهد كوشید تا پكن را به كاهش خرید نفت از ایران و همراهی با تحریم یك جانبه اروپا و آمریكا همراه كند.