آیا با هر بارش برف باید مدارس تعطیل شوند؟

به گزارش خانه ملت، صبح روزی که آسمان برفی و زمین یکدست سفیدپوش شده است، نخستین چیزی که ذهنها را درگیر میکند، تعطیلی مدارس است؛ رادیو و تلویزیون به سرعت روشن میشوند و منتظر شنیدن اخبار یا زیرنویس برنامههای تلویزیونی مینشینیم؛ و این ماجرایی است که با هر بارش برف تکرار میشود، مگر آن روز تعطیل باشد.

اکنون دو روایت از تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی در کشور به خصوص تهران وجود دارد؛ بارش برفی که اخیرا در برخی از شهر‌های کشور از جمله تهران آغاز شد و هنوز هم در برخی نقاط ادامه دارد ترافیک صبحگاهی نخستین روز بهمن ماه در پایتخت را به شدت مختل کرد و تا جایی که با گذشت ساعاتی از روز حجم زیادی از خودروهای عبوری با کندی در حال رفت‌وآمد بودند.

اما جالب اینجاست در برخی اوقات که با وجود ترافیک گره خورده که در بسیاری از گذرگاه‌های شهری با آن روبه‌رو هستیم و در حالی که در بخش‌هایی از مناطق مردم حتی نمی‌توانستند از منازل‌شان بیرون بیایند، برخی مسئولین اعلام کردند که شرایط عادی است! جالب‌تر اینکه در شبکه تلویزیونی تهران و به نقل از مرکز کنترل ترافیک هم وضعیت را کاملا عادی اعلام کرد!

و تنها دقایقی بعد، مسئول روابط عمومی آموزش و پرورش اعلام کرد: بارش برف به حدی نیست که مدارس تعطیل شود و اینجاست که گذرگاه‌های شهری به یک‌باره شاهد حضور مردمانی شد که راهی مدارس خواهند شد و چه بسا، هنوز قانع نشده‌اند که چرا با این وضع ترافیک، مدارس تعطیل نشده است!



و اما روایت بعدی…

بارش نخستین برف زمستانی در استان تهران که پایتخت نشینان را غافل‌گیر و عبور و مرور را تا حدی مختل کرد، ماجراهایی دیگری را هم به دنبال داشت.

مخالفت آموزش‌وپرورش و تعطیل نشدن مدارس شهر تهران به علت بارش برف؛ مسئولین راهنمایی و رانندگی را به واکنش وادار کرد و در مصاحبه با یکی از رسانه‌ها اعلام کردند که با وجود اصرار پلیس آموزش و پرورش تهران پیشنهاد تعطیلی مدارس را نپذیرفت.

این در حالی است که از چند روز پیشتر و با وجود اعلام هشدار سازمان هواشناسی پلیس، شهرداری و مامورین امر برای بازکردن معابر و کاهش حجم ترافیک احتمالی قداماتی را برای کاهش ترافیک و لغزندگی معابر و استفاده از اتومبیل شخصی در دستور کار قرار دهند.

در تمامی کشورهای دنیا سعی بر این است تا دقایقی به زمان آموزش دانش آموزان افزوده شود و نه اینکه به علت مشکلات شهری، برودت هوا و بارش برف و باران و آلودگی هوا مدارس و علم و دانش تعطیل شود.

همچنین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با ورود به بدنه تعلیم و تربیت کشور تمامی قسمت‌های آموزش و پرورش را فرا‌گرفته و اگر مسئولین آموزش و پرورش شهر تهران با تعطیلی مدارس به علت بارش برف نه چندان سنگین مخالفت می‌کنند نباید به آنها خرده گرفت.

حال باید پرسید آیا با هر بارش برف و باران مدارس باید تعطیل شود؟

آیا با هرگونه برودت هوا باید مدارس تعطیل شود یا مسئولان باید فکری به حال ترافیک کنند؟

آیا با هر بار بارش برف و باران به جای اینکه دانش آموزان از تحصیل باز بمانند نباید فکری برای حجم ترافیک و استفاده شخصی شهروندان از اتومبیل که حق آنها است کرد؟

سازمان هواشناسی از روزهای قبل از بارش هشدار داده بود که در روز نخست بهمن ماه بارش برف بیشتر نقاط کشور و تهران را فرا خواهد گرفت.



چرا منتظر تعطیلی مدارس در روزهای برفی هستیم؟

گاهی اوقات نیز ناهماهنگی مسئولان آموزش و پرورش تهران با مسئولان هواشناسی و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط باعثمی‌شود همزمان با بابرش برف سنگین در تهران از دقایق اولیه دانش آموزان و کودکان پیش دبستانی به دلیل اطلاع رسانی نامناسب و بی‌خبری از تعطیلی مدارس در برف خیابان‌ها سرگردان شوند.

درحالی که دانش‌آموزان در حال رفتن به مدارس هستند با در‌های بسته مدارس که حاکی تعطیلی است، روبه‌رو می‌شوند که این وضعیت نارضایتی و سرگردانی والدین و فرزندانشان را به دنبال داشت.

برخی از والدین دانش‌آموزان نیز معتقدند پس از گذشت این همه سال، هنوز نمی‌دانیم چه برفی مدارس را تعطیل می‌کند در برخی از روزهای سال به دلیل بین تعطیلی قرار گرفتن، مدارس را تعطیل می‌کنند؛ اما گاهی با برف لغزنده و خطرساز هم تعطیلی در کار نیست؛ بهتر نیست استاندارد خاصی برای تعطیلی مدارس تعریف کنند تا ما هم منتظر اعلام رادیو و تلویزیون برای تعطیلی نمانیم.

این در حالی است که دیرکردهای کم و زیاد دانش‌آموزان و حتی معلمان، روزهای برفی را به حالت نیمه رسمی درمی‌آورد و این موضوع، اجحاف در حق افرادی است که با وجود سختی‌های بیشتر، فرزندشان را به موقع به مدرسه رسانده‌اند.

حال باید مشخص شود معیار تعطیل کردن مدارس در شرایط خاص چیست و تصمیم‌گیری در این باره به عهده چه کسانی گذاشته شده است؟

به‌راستی اگر راه‌کاری برای جبران تعطیلات این‌چنینی اندیشیده بودیم، تصمیم‌گیری در این گونه مواقع آسان‌تر نبود؟

اکنون که گویا، نه کارگروهی برای تصمیم گیری درباره تعطیلی مدارس در این گونه شرایط هست و نه معیاری برای آن، آیا بهتر نیست، دست‌کم اخبار هوا‌شناسی را رصد کنیم و تصمیمات احتمالی‌مان را هر چه که هست، زود‌تر به آگاهی مردم برسانیم؟

با این گونه تصمیمات سلیقه‌ای که یک روز به تعطیلی مدارس منجر می‌شود و روز دیگر ۱۸۰ درجه متفاوت است، نخستین چیزی که آموزش می‌دهیم، چیست؟

آیا در سند تحول به اموری از این دست هم اندیشیده‌ شده است؟

آیا با اجرای سند تحول آموزش و پرورش، مدارس آنقدر سرشار از خلاقیت و شوق خواهند شد که دانش‌آموزان برای پایان زنگ مدرسه لحظه شماری نکنند و با هر بارش برفی، به تعطیلی نیندیشند؟



برف و معضل ترافیک داستان تازه‌ای نیست

در عین حال داستان برف و غافلگیر شدن تهرانی‌ها در برف داستان تازه‌ای نیست و هر بار با بارش برف غافلگیر می‌شوند و ساعت‌ها همه در برف گرفتاراند، تاکسی و اتوبوس هم که در خیابان به اندازه کافی یافت نمی‌شوند و شهروندان در آب‌گرفتگی غرق هستند؛ به نظر می‌رسد آموزش و پرورش شهر تهران باید هماهنگی بیشتری با سایر دستگاه‌های ذی‌ربط بخرج دهد و به پیش بینی ‌ای سازمان هواشناسی اعتماد بیشتری داشته باشد.

همچنینبهتر است آموزش و پرورش شهر تهران از شب گذشته یا صبح روز جاری پیام تعطیلی یا باز بودن مدارس را زیر نویس کند تا از به وجود آمدن مشکلات بیشتر جلوگیری کند.