به گزارش مهر، علیرضا ضیغمی عصر سه شنبه در مراسم بهره برداری از واحدهای تولید نفت سفید، هیدروژن و تصفیه گاز آمین و جداکننده آب ترش در شرکت پالایش نفت امام خمینی(ره) شازند از صدور ۱۳ میلیون تن فرآورده های نفتی با وجود تحریم ها به ارزش ۹ میلیارد دلار از جمله ۶۲۰ هزار تن نفت گاز، ۱۰ میلیون تن مازوت و ۸۶ هزار تن نفت سفید، از ایران به سایر کشور ها خبر داد.

وی افزود: ۱۰ پروژه تولید بنزین و بهینه سازی تولید فرآورده های نفتی در هفت پالایشگاه ایران در حال اجرا ست که عملیات ساخت این پروژه ها از سال ۸۵ با ارزش ۱۵ میلیارد دلار آغاز شده که ۱۳ میلیارد دلار آن برای بهبود کیفیت و افزایش تولید و دو ونیم میلیارد دلار برای طرح بنزین سازی هزینه خواهد شد.

وی افزود: این طرح ها که افزایش تولید و ارتقای کیفیت تولید بنزین و نفت گاز را به همراه خواهد داشت تاکنون ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند و به جز پالایشگاه های آبادان و اصفهان تا پایان سال ۹۱ به بهره برداری خواهند رسید.

ضیغمی بااشاره به اینکه افتتاح این طرح ها تولید بنزین کشور از ۴۲ میلیون لیتر فعلی تا پایان سال ۹۱ به ۷۰ میلیون لیتر افزایش خواهد یافت افزود: نیازکشور به بنزین در روز ۶۰ میلیون لیتر است که با تولید روزانه ۷۰ میلیون لیتر از این فرآورده، می توان مابقی را صادر و تحریم های دشمنان را خنثی کرد.

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی کشور گفت: تحریم نفتی ایران نشانگر تزلزل و ضعف استکبار جهانی و نظام سلطه است و عملیات احداثپالایشگاه ها با هدف خودکفایی به ویژه در تولید بنزین و نفت گاز معادله تحریم ها علیه ایران را بر هم زد.

وی افزود: تا قبل از پیروزی انقلاب، تولید روزانه بیش از شش میلیون لیتر نفت خام ایران در اختیار کنسرسیوم های اروپایی و آمریکایی بود که همه آن را غارت و چپاول می کردند ولی پس از پیروزی انقلاب اسلامی با مدیریت امام خمینی(ره) این صنعت حرکت به سوی خودکفایی و توسعه را آغاز کرد.

ضیغمی افزود: زمانی که صنعت نفت ایران پس از هشت سال جنگ با موفقیت به کار خود ادامه داد سناریوی اجرای تحریم ها را دنبال کردند.