ابوالقاسم حکیمیپور در گفتوگو با فارس، با اشاره به دستاوردهای اقتصادی نظام پس از انقلاب اسلامی، اظهار داشت: برخی از افراد که اذعان داشتند در صورت عدم شکلگیری انقلاب اسلامی، ایران پیشرفته و صنعتی میشد،باید گفت بر اساس گزارشها و دیگر اسناد، انتقادات فراوانی از وابستگی بیش از حد اقتصاد کشور به صنایع و اقتصادهای غرب و شرق وجود داشت بهطوریکه اقتصاد کشور قبل از انقلاب اسلامی بسیار آشفته و متزلزل شده بود.

این کارشناس مسائل اقتصادی در راستای ادعای برخی افراد مبنی بر اینکه اقتصاد کشور قبل از انقلاب اسلامی، بهتر بود، متذکر شد: برخی که می‌پنداشتند که اوضاع اقتصادی قبل از انقلاب اسلامی بهتر بود؛ سخت در اشتباهند چراکه اقتصاد کشور بسیار وابسته با وجود شرکت‌ها و سازمان‌های چند ملیتی تلقی می‌شد.

وی ادامه داد: اوضاع بسیار آشفته‌ای که بدون توجه به تولید داخلی به‌ وجود آمده بود سبب شد تا تولید داخل آسیب فراوانی در نتیجه همین سیاست‌ها متحمل شود، بنابراین اگر انقلاب اسلامی ایران شکل نمی‌گرفت، وضعیت ایران همانند عربستان کنونی می‌شد.

حکیمی‌پور در ادامه سخنان خود به فسادهای کلان اقتصادی در دربار شاه اشاره کرد و گفت: در راستای وجود فسادهای کلان اقتصادی در خاندان سلطنتی شاه، گمرکاتی از مجاری غیر رسمی به وجود آمده و تمام کالاها بدون طی مراحل ثبتی و عوارض گمرکی به راحتی وارد کشور می‌شد.

وی در ادامه به یکی دیگر از اقدامات نسنجیده شاه در خصوص صنعتی کردن ایران اشاره و تصریح کرد: ایجاد شهرک‌های صنعتی در مناطق کشاورزی حاصل‌خیز که دارای پتانسیل بسیار بالایی برای بازدهی در محصولات کشاورزی بود از اقدامات نسنجیده شاه در آن دوران به حساب می‌آمد که عجولانه تصمیم به صنعتی شدن کشور گرفته بود.

وی افزود: قبل از انقلاب اسلامی شاه بدون در نظر گرفتن شرایط اقتصادی و اینکه بخش صنعت کشور باید در خدمت بخش کشاورزی کشور باشد با تبدیل زمین‌های کشاورزی به شهرک‌های صنعتی که جزء قطب کشاورزی کشور محسوب می‌شد موجب افزایش قیمت تمام شده محصولات کشاورزی شد، بنابراین پتانسیلی که در بخش کشاورزی وجود داشت تقریبا از بین رفت.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه تولید کشور بر اثر واردات تمام کالاها در دوران قبل از انقلاب اسلامی، بی‌اهمیت شده بود، به ذکر مثالی پرداخت و ادامه داد: اگر آمریکا، عربستان را به حال خود رها کند، عربستان کشوری بحران زده و لم یزرع خواهد شد چراکه اقتصادی کاملا وابسته و وارداتی دارد بنابراین با چنین وضعیتی کشور ما در دوران قبل از انقلاب با کوچکترین بحران اقتصادی بسیار آسیب‌پذیر بود.

* دگرگونی اساسی اقتصاد کشور پس از انقلاب اسلامی ایران

حکیمی‌پور همچنین اوضاع اقتصادی کشور پس از انقلاب اسلامی ایران را مورد بررسی قرار داده و با اشاره به دستاوردهای مهم اقتصاد کشور دوران پس از انقلاب اسلامی، گفت: با متعادل کردن حقوق، دستمزد و همچنین توزیع متعادل درآمدها بین دستگاه‌ها به ترتیب اولویت‌هایی که وجود داشت، سعی شد تا هجمه سنگین علیه کشور پس از دوران انقلاب دفاع مقدس کنترل و خنثی شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه پس از انقلاب با توجه به تحریم‌های شکل گرفته علیه کشور میزان تولید کشور جوابگوی تقاضا موجود نبود، تأکید کرد: در این دوران با کنترل تقاضا و فرهنگ‌سازی برای تقاضای واقعی، حجم قابل توجهی از تحریم‌ها بی‌اثر و ناکارآمد شد بنابراین کشور در این دوران شاهد عدم کاهش رشد اقتصادی بود.

این کارشناس مسائل اقتصادی به اجرای قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها به عنوان یکی دیگر از دستاوردهای مهم پس از انقلاب اسلامی، اشاره و خاطرنشان کرد: حرکتی که دولت در راستای اجرای قانون هدفمندسازی انجام داد، تحول عظیمی در راستای اصلاح روند توزیع یارانه‌ها به وجود آورد و این روند توزیع یارانه‌ها موجب برکاتی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شد.

حکیمیپور عدم وابستگی به کشورهای غربی و ایجاد یک الگوی ایرانی اسلامی را از دیگر دستاوردها و اقدامات نظام جمهوری اسلامی ایران که سبب برکات و منفعتهایی نیز شد، برشمرد و عنوان کرد: کاهش وابستگی اقتصادی به کشورهای غربی با وجود فشارهای خارجی و حتی داخلی کار بسیار دشواری بود به عبارت دیگر شکلگیری یک الگوی ایرانی اسلامی که قلب تپنده آن قانون اساسی کشور است نتیجه برکات و دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران است.