جزئیات اولین مصوبه دستمزد ۹۱

ابوالفضل فتح اللهی در گفتگو با مهر از جزئیات اولین مصوبه کمیته فنی شورای عالی کار در زمینه آغاز مذاکرات تعیین حداقل دستمزد سال آینده کارگران و مشمولان قانون کار کشور خبر داد و گفت: در اولین جلسه ستاد مزد کشور تعیین شاخص های جدید سبد هزینه های خانوار کارگری مصوب شد.

وی اظهار داشت: قرار است با شناسایی سبد جدید معیشت خانوار شاخصه های تعیین دستمزد سال آینده از سوی کانون های عالی کارگری و کارفرمایی تدوین و در اختیار شورای عالی کار برای تصویب نهایی حداقل دستمزد سال آینده قرار گیرد.

فتح اللهی قرار گرفتن سبد هزینه های خانوار به عنوان یکی از مهمترین ملاک های تعیین حداقل دستمزد سال آینده را نتیجه اولین مصوبه مزدی سال آینده اعلامکرد و بیان داشت: کانون عالی انجمنهای صنفی تاکنون بر اساس دو هزار کالری در روز سبد معیشتی خانوار کارگری را بررسی کرده است.

این مقام مسئول کارگری کشور با تاکید بر اینکه سبد هزینه های خانوار در قالب ۶۰ آیتم شناخته می شود، افزود: به صورت کلی قرار است شاخصه های مربوط به سبد معیشت خانوار را برای طرح در جلسات آینده شورای عالی کار آماده کنیم و این موارد در تعیین حداقل دستمزد سال آینده کارگران تاثیرگذار خواهد بود.

فتح اللهی با اشاره به اینکه کانونهای عالی کارگران کشور این مسئله را پیگیری خواهند کرد، بیان داشت: قرار است هر یک از گروه های کارگری سبد جدید معیشت خانوار را شناسایی و استخراج کند و پس از تکمیل بررسی ها آن را به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تحویل نمایند.

این مقام مسئول کارگری کشور تدوین و ارائه سبد جدید معیشت خانوار از سوی جامعه کارگری را زمینه ساز بررسی های جدی تر مسئله معیشت در تعیین حداقل دستمزد سال آینده برشمرد و گفت: البته ممکن است هر یک از گروه های عالی کارگری در تدوین سبد هزینه های خانوار به قیمت های متفاوتی برسند که برای این منظور لازم است تا پس از تکمیل کارشناسی ها، با کانون عالی یک جلسه هماهنگی و جمع بندی را با یکدیگر برگزار کنند.

نایب رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگری کشور خاطرنشان کرد: در جلسات آینده شورای عالی کار در زمینه دستمزد که به زودی برگزار خواهد شد، نتایج حاصل از بررسی های کارشناسی کارگران و کارفرمایان در زمینه معیشت ارائه می شود.