به گزارش فارس، تجار هندی مدعی شدند بابت صادرات ۲۰۰ هزار تن برنج ۱۴۴ میلیون دلار از ایران طلب دارند که به دلیل تحریم ها نتوانسته اند آن را دریافت کنند.

به گزارش رویترز، صادر کنندگان هندی گفتند، با افزایش فشارها و سخت تر شدن انجام مبادلات تجاری بین دو کشور هند و ایران به دنبال تحریم های غرب، خریداران ایرانی بابت خرید حدود ۲۰۰ هزار تن برنج از هند به صادر کنندگان این کشور بدهکارند.

بر اساس این گزارش که منابع رسمی آن را تایید نکرده اند تحریم ها تجار ایرانی را در ادامه استفاده از مسیرهای رسمی و پرداخت پول برنج خریداری شده از هند با مشکل مواجه ساخته است.

به گفته تجار هندی، مجموع مبلغ این بدهی به حدود ۱۴۴ میلیون دلار می رسد و از بابت قراردادهای خرید برنج از هند در ماه های اکتبر و نوامبر می باشد. بیشتر صادر کنندگان برنج هند تا حداکثر ۹۰ روز برای پرداخت پول برنج به خریداران فرصت می دهند.

بر اساس آمار وزارت کشاورزی آمریکا، هند حدود ۴۵ درصد نیاز سالیانه ۲.۹ میلیون تنی برنج ایران را تامین می کند که بخش عمده آن شامل نوعی برنج معطر به نام باسماتی است. کارشناسان نسبت به سلامت ارقام دانه بلند این برنج تردید دارند و بحثهایی در مورد سمی بودن این برنج ها مطرح شده است. برخی کشورهای اروپایی مثل آلمان واردات برنج باسماتی هند را به دلایل بهداشتی ممنوع کرده اند.

ویجی ستیا، رئیس اتحادیه صادر کنندگان برنج هند گفت: «این موضوعی جدی است و احتمال عدم پرداخت های بیشتری از جانب ایران وجود دارد.» وی افزود: «ما از دولت خواسته ایم که در این مورد وارد عمل شود.»

اعمال تحریم های آمریکا از ابتدای سال جاری میلادی، علیه ایران، موسسات مالی را از معامله با بانک مرکزی ایران باز داشته است.

اتحادیه اروپا نیز ماه گذشته در مورد توقف صادرات نفت ایران به توافق رسیده، و قرار است این تحریم ها از ۶ ماه بعد به مورد اجرا گذاشته شود. از زمان تصویب این تحریم ها قیمت نفت برنت دریای شمال که پایه محاسبه قیمت نفت اعضای اوپک است بیش از ۱۱ دلار افزایش یافته است.