به گزارش فارس، مهدی کوچکزاده نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) طی تذکری آییننامهای نسبت به عدم بررسی لایحه بودجه ۱۳۹۱ کل کشور پیش از پایان سال جاری در خانه ملت انتقاد کرد.

در حین سخنرانی کوچک زاده، محمدرضا باهنر نایب رئیس اول مجلس که در غیاب لاریجانی ریاست ساعتی از صحن علنی را بر عهده داشت، چندین بار اقدام به صحبت کردن در خلال سخنرانی کوچک‌زاده کرد که این موضوع واکنش شدید کوچک‌زاده را به دنبال داشت که خطاب به باهنر گفت: آقای باهنر چرا در وسط صحبت‌ من، حرف می‌زنید؟ ماده ۱۲۲ آیین‌نامه داخلی مجلس، چنین اجازه‌ای را به شما نمی‌دهد.

باهنر نیز در پاسخ به کوچک زاده گفت: تریبون شما برای سخنرانی باز است اما به من اجازه دهید تا جملاتی را بیان کنم، ما برای رسیدگی به لایحه بودجه ۹۱ نیازی به قرائت ماده آیین‌نامه نداریم.

وی ادامه داد: شما در بیان تذکرتان، به ماده ۷۷ آیین‌نامه داخلی مجلس استناد کردید که طبق این ماده، هر فرد یا شخصی در جلسه اگر به شما توهین کرده یا عقیده شما را طور دیگری جلوه داده باشد، شما می‌توانید تذکر دهید.

در ادامه مهدی کوچک‌زاده با اشاره به سخنان صبح امروز رئیس مجلس در خصوص نحوه رسیدگی به لایحه بودجه ۹۱، نسبت به این سخنان لاریجانی انتقاد کرد و گفت: آقای رئیس در جلسه امروز گفتند ما نمی‌توانیم بودجه را سرسری بررسی کنیم؛ تذکر بنده با استناد به ماده ۷۷ بود. طبق این ماده، آیین‌نامه داخلی مجلس فرصت ۳۰ روزه از زمان چاپ لوایح بودجه سنواتی تا رسیدگی به آن در صحن علنی، در نظر گرفته است.

وی ادامه داد: ۱۶بهمن ماه لایحه بودجه ۹۱ به چاپ رسیده و ۳۰ روز بعد از آن می‌شود ۱۶اسفندماه و می‌توان ۱۶اسفندماه بودجه را در صحن علنی مطرح کرد.

باهنر در پاسخ به کوچک‌زاده گفت: برداشت ما این است که ۳۰ روز کاری باشد.

نماینده تهران نیز در پاسخ به باهنر یادآور شد: در آیین‌نامه داخلی مجلس قیدی مبنی بر اینکه این مهلت تعیین شده، ۳۰ روز کاری باشد، وجود ندارد. اگر مجلس بخواهد، می‌تواند بودجه را بررسی کند و اگر بررسی بودجه را مصلحت بالاتر کشور بدانیم، ۱۶ اسفندماه، بودجه را از کمیسیون تلفیق به صحن علنی می‌آوریم و بررسی می‌کنیم و اگر مصلحت بالاتری وجود دارد، می‌توانیم بررسی نکنیم.

کوچک‌زاده ادامه داد: بنده هیچ وقت نگفتم که بودجه را سرسری بررسی کنید، اما چرا آقای رئیس مجلس می‌خواهد بگوید همه سرسری حرف می‌‌زنند، غیر از ایشان؟ ناسلامتی آقای لاریجانی نامزد چهار مرجع تقلید هستند؛ چرا حق ما را ضایع و به ما توهین می‌کند؟

وی با طرح این سؤال که آیا این رسم انتخابات است؟ توضیح داد: بعد از آنکه بنده سخنانم به اتمام برسد و میکروفن قطع شود، شما به من طعنه خواهید زد. اگر بودجه مهمترین کار مملکت است، طبق این قانون شما باید ظرف ۳۰ روز آن را به صحن علنی مجلس بیاورید و ۳۰ روز هم یعنی ۱۶اسفند ۹۱.

در ادامه این جلسه محمدرضا باهنر نایب رئیس اول مجلس در پاسخ به این تذکر کوچک‌زاده، گفت: هیئت رئیسه کاری را انجام می‌دهد که از آیین‌نامه داخلی مجلس برداشت می‌کند.

وی افزود: اگر برداشت نمایندگان چیز دیگری غیر از برداشت هیئت رئیسه از آیین‌نامه داخلی مجلس است، می‌توانند درخواست تفسیر و یا طرح اصلاحیه بدهند.

نایب رئیس اول مجلس در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: برداشت ما از آیین‌‌نامه داخلی پارلمان برای رسیدگی به لوایح بودجه سنواتی، یک ماه کاری است. نمایندگان مجلس ۱۰ روز برای بیان پیشنهاداتشان فرصت دارند، یعنی ۱۰ روزی که مجلس حیات دارد و در حال کار کردن است.

باهنر ادامه داد: این برداشت هیئت رئیسه است و همواره به آن عمل کردیم.

وی اضافه کرد: اینکه گفته شده ۱۵آذرماه‌ دولت لایحه بودجه سنواتی را تقدیم مجلس کند، برای همین است و دولت می‌توانست این لایحه را زودتر تحویل مجلس دهد تا ما به وظایف قانونی خودمان عمل کنیم.

باهنر با تأکید بر اینکه دولت باید به ما در زمینه رسیدگی به لایحه بودجه ۹۱ کمک کند، گفت: دولت یا باید لایحه چند دوازدهم برای بودجه ۹۱ ارائه دهد یا مجلس یک راه قانونی برای این موضوع پیدا کند تا انشاءالله از اول فروردین ۱۳۹۱ دولت بتواند به صورت قانونی دخل و خرج داشته باشد.