تراکتور به دنبال کاهش فاصله با سپاهان

سرویس ورزشی افکار نیوز - هفته بيستم و پنجم ليگ برتر فوتبال ايران امــروز پـيگيـري مـي شـود و طبـق بـرنـامـه، سـه مسـابقـه در شـهـرهـاي انزلي، اصفهان و تبريز برگزار خواهد شد. در مهمترين ديدار، سپاهان اصفهان از ساعت ۱۵ و ۳۰ دقيقه در ورزشـگــاه فــولادشهر به مصاف مس كرمان ميرود. اهــمـيــت ايـن ديـدار بـه ايـن دليـل اسـت كـه تيـم اصفهـانـي در صـورت كسب امتياز از اين بازي، مي تواند بار ديگر صدر جدول را از استقلال تهران باز پس بگيرد.

به گزارش افکار نیوز، طلایی پوشان جمعه گذشته و با گلی که توسط عماد رضا در واپسین دقایق دیدار با داماش به ثمر رساندند موفق شدند برای اولین بار در این فصل صدرنشین شوند. صدرنشینی آنها اما سه روز بیشتر دوام نیاورد زیرا استقلال که جمعه این هفته در مرحله پلی آف لیگ قهرمانان آسیا باید به مصاف ذوب آهن برود، مسابقه اش در چارچوب هفته بیست و پنجم را دو روز زودتر از سپاهان در ورزشگاه آزادی تهران برابر سایپای کرج برگزار کرد و در حالی که تا واپسین دقایق از حریف خود عقب بود در نهایت به تقسیم امتیازات در آن مسابقه به اصطلاح خارج از خانه)!(رضایت داد تا علیرغم عدم‌کسب یک نتیجه خوب، بار دیگر به صدر جدول رده‌بندی لیگ برتر بازگردد.

با این حال، سپاهان امروز فرصت دارد تا دوباره جایگاه نخست جدول را از آن خود کند و هرچند این مهم با کسب یک امتیاز هم محقق می شود اما به این دلیل روشن که صدرنشینی نه در مقطع فعلی بلکه در آخر فصل و پایان هفته سی و چهارم از اهمیت برخوردار است، کسب هر ۳ امتیاز این بازی خانگی، امروز هدف اول و آخر سپاهان خواهد بود. ‌

برای تحقق این هدف، تیم اصفهانی مانند تمام دیدارهای دور برگشت، احمد جمشیدیان را در اختیار ندارد. محرم نویدکیا هم که در مسابقه قبلی غایب بود احتمالاً تا اسفندماه قادر به همراهی سپاهان نیست. علاوه بر این دو نفر، ابوالحسن جعفری هم به دلیل دریافت کارت زرد سوم در بازی با داماش از حضور در این مسابقه محروم است.

نکته قابل ذکر درباره سپاهان این است که دروازه این تیم در پنج مسابقه قبلی بسته مانده است. دروازه تیم اصفهانی آخرین بار در دقیقه ۶۰ مسابقه با صبا در هفته نوزدهم باز شد. از آن زمان تا کنون دروازه رحمان احمدی به مدت ۴۸۰ دقیقه بسته مانده است.

جالب اینکه در فصل جاری، ملوان بندر انزلی هم رکورد جالبی از این حیثاز خود به جای گذاشت و علی حسنی صفت دروازه بان این تیم، ۶۶۸ دقیقه گل نخورد تا در آستانه شکستن رکورد آرمناک پطروسیان دروازه بان افسانه‌ای سپاهان قرار بگیرد اما فونیکه سی مهاجم نفت آبادان هفته گذشته دروازه ملوان را باز کرد تا آقای گل لیگ برتر مانع از شکسته شدن رکورد دروازه بان اسبق طلایی پوشان شود. با ناکامی ملوانان در ثبت یک رکورد جدید و تداوم گل نخوردن های سپاهان، هواداران این تیم ترجیح می دهند تا اگر قرار به شکسته شدن رکورد آرمناک باشد، این کار توسط خود طلایی پوشان انجام شود، رحمان احمدی هرچند هنوز راه درازی تا شکستن این رکورد دارد اما با پشت سر گذاشتن بیش از نیمی از این مسیر، توقعات دیگران از خود را بالا برده است.

البته به نظر می رسد سپاهانی ها در این راه یک رقیب جدی دیگر هم دارند و آن ذوب آهن است. سبزپوشان اصفهانی هم فعلاً ۴۸۶ دقیقه است که دروازه خود را بسته نگه داشته اند.
البته مسلماً آنچه در این مسابقه برای سپاهان به مراتب ازگل نخوردن مهمتر است، کسب حداکثر امتیازات این بازی مهم است، زیرا تیم اصفهانی باید از فرصت طلایی به دست آمده برای حفظ صدرنشینی و افزایش فاصله امتیازی با استقلال نهایت استفاده را ببرد. از این رو، هیچ نتیجه ای به جز برد در این بازی خانگی برای طلایی پوشان راضی کننده نخواهد بود. ‌

البته علاوه بر استقلال، تراکتورسازی که با ۳ امتیاز کمتر از سپاهان در رده سوم جدول جای دارد هم دیگر مدعی جدی قهرمانی است که اصفهانی ها باید برای هرچه فاصله گرفتن از آنها هم تلاش کنند. تراکتورسازی امروز و همزمان با سپاهان در تبریز مسابقه می دهد.

این تیم که البته در این هفته شانسی برای صدرنشینی ندارد، در دیدار خانگی برابر نفت آبادان تلاش می کند تا با کسب حداکثر امتیازات مسابقه، همچنان یکی از سه ضلع مثلثقهرمانی باقی بماند. دیدار سپاهان و مس تقابل یک خط دفاعی قدرتمند با خط حمله ای نسبتاً ضعیف است. ‌

به گزارش افکار نیوز، این در حالی است که سپاهان در حال حاضر برترین خط دفاعی لیگ را دارد. دروازه طلایی پوشان در ۲۴ هفته گذشته تنها ۱۸ بار باز شده است که در نوع خود رکورد جالبی به نظر می رسد. در سوی مقابل، مس با به ثمر رساندن تنها ۲۲ گل در این فصل تا به اینجا دارای یکی از ضعیف ترین خطوط حمله لیگ است.
به عبارت دیگر، تنها سه تیم مس سرچشمه، شاهین و ذوب آهن تا به اینجا کمتر از مس گل زده اند. البته با توجه به میزبانی سپاهان و نیاز این تیم به کسب حداکثر امتیازات این مسابقه، قاعدتاً این خط دفاعی مس است که بیشتر توسط خط حمله سپاهان محک خواهد خورد زیرا برای تیم مس که البته هنوز هم خطر سقوط به دسته پایین تر را احساس می کند، توقف تیم اصفهانی در فولادشهر هم نتیجه خوبی به حساب می آید.

از این رو، این احتمال وجود دارد که در این بازی شاهد یک بازی بسته و دفاعی از سوی تیم کرمانی باشیم که ممکن است مانند دیدار با شهرداری تبریز، کار سپاهان را در گشودن دروازه این تیم دشوار سازد.

‌سپاهان که در هفته های گذشته با بردهای اقتصادی و حداقلی، خود را به بالای جدول رسانده، پس از پیروزی ۴ بر صفر مقابل نفت آبادان، به چهار برد پیاپی یک بر صفر برابر تیم های شهرداری تبریز، نفت تهران، فجر سپاسی و داماش گیلان دست یافته است.
مسلم است که برای هواداران سپاهان تا زمانی که بازی های این تیم با پیروزی همراه باشد، این موضوع اهمیت زیادی ندارد. بازی رفت دو تیم در کرمان که به علت حضور سپاهان در لیگ قهرمانان آسیا در قالب یک بازی معوقه و با تأخیر برگزار شد را مس با نتیجه عجیب ۳ بر صفر برد.
آن مسابقه به نوعی شام آخر لوکا بوناچیچ سرمربی سابق سپاهان در این تیم بود، زیرا چند روز پس از آن باخت که سنگین ترین شکست چند سال اخیر تیم اصفهانی به حساب می آمد، این مربی کروات از سمت خود برکنار شد و جای خود را به کریم قنبری داد. نکته جالب اینکه اولین تجربه مربیگری زلاتکو کرانچار در ایران به مسابقه پرسپولیس با مس برمی گردد.
آن مسابقه كه دو سال و اندي پيش در كرمان برگزار شد با تساوي به پايان رسيد. شكي نيست كه در بازي امروز اما كرانچار به چيزي كمتر از برد راضي نمي شود.