به گزارش وفا، بازيگر نقشهاي خاص حالا در كسوت ساليان تجربه، وجهه ديگري دارد؛ صبور، با نگاهي دقيق و تأملبرانگيز در زواياي نسل پرتكاپوي امروز! هما روستا در روند بازيگري معاصر راهي خاص را رفته است؛ سالياني است كه با سرعت و شتاب به نقشهايش نميپيوندد؛ در انتخاب نقش آرامش و ملاحظه خاصي دارد.

گاهی تئاتری را به روی صحنه می‌آورد، گاه در یک لحظه معمولی فقط رمانی را برمی‌دارد، مطالعه می‌کند و زوایای یکی از شخصیت‌های متن را با نگاهی عمیق می‌کاود. «روستا» که بیشتر برای طیف مخاطبان خانوادگی از اواسط دهه ۶۰ و با ایفای نقشی خیره‌کننده در «گزارش یک قتل» به کارگردانی محمدعلی نجفی به یاد می‌آید، کارنامه کاری قابل ملاحظه‌ای دارد. او یک سال بعد از این فیلم با «پرنده کوچک خوشبختی» به سینما آمد.

او در همین سال با فیلم یادشده نامزد جایزه بهترین بازیگر بود. سال ۶۸ در فیلمی از همسرش(حمید سمندریان) با عنوان تمام وسوسه‌های زمین ظاهر شد و نامزد بهترین بازیگر جشنواره فجر شد.

خیلی‌ها از بازی او در «مسافران» و خیلی‌ها از هنرنمایی‌اش در «از کرخه تا راین» به عنوان برگی زرین در کارنامه حرفه‌ای این بازیگر شهیر یاد می‌کنند. با این حال هما روستا در تمام آثار سینمایی‌اش، تکنیک و فنون بازی مقتدرانه تئاتر را به شکلی شکیل در لنز دوربین ثبت کرده است.

او اين روزها در جشنواره تئاتر فجر حضور دارد و آثار سيامين دوره اين رويداد بزرگ هنري را داوري ميكند.