به گزارش مهر، پرسپولیس در فصل جاری عملکردی ضعیفی داشته که ماحصل آن ناکامی در دستیابی به عنوان قهرمانی لیگ برتر و جام حذفی، تحمل هشت باخت در لیگ برتر، دو باخت به استقلال در مسابقات لیگ و جام حذفی و ... بوده است. برای ناکامی پرسپولیس میتوان دلایل متعددی را برشمرد، مانند عدم تقویت درست تیم در فصل نقل و انتقالات، درگیر شدن تیم با مسائل حاشیهای، انتخابهای نادرست در کادر فنی، ضعف در گلزنی، افت فاحش مدافعان و ... .

همانطور که عنوان شد، برای شکست‌های پرسپولیس در فصل جاری می‌توان دلایلی متعدد را برشمرد که یکی از آنها افت فاحش دروازه‌بانان در تیمی بوده که در دهه ۷۰ دروازه بانی بزرگ چون احمدرضا عابدزاده از دروازه این تیم حراست می‌کرد و ذخیره‌های مطمئنی چون نیما نکیسا و داود فنایی پشت سر او بودند. از آن دوران تا به امروز فاصله زیادی نیست اما سقوط دروازه بانی در پرسپولیس به ویژه در فصل جاری فاصله‌ای ژرف با دو نسل از این تیم به وجود آورده است.

در فصلی که پرسپولیس از سه دروازه‌بان به نام‌های علیرضا حقیقی، میثاق معمارزاده و حسین هوشیار درون دروازه خود استفاده کرده است، چرا باید این تیم در ۲۵ بازی ۳۴ گل دریافت کند؟ چرا باید میانگین گل خورده این تیم در فصل جاری ۱.۳ گل برای هر بازی باشد؟ در این سقوط نقش دروازه بانان چقدر بوده است؟ نقش مربیان گلری چقدر؟

بهترین پاسخگو برای این پرسش‌ها می‌تواند سعید عزیزیان باشد که در ابتدای فصل جاری مربی گلرهای پرسپولیس بود. او در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: به عقیده من ایراد گلرهای پرسپولیس فنی است تا روحی و روانی. متاسفانه گلرهای پرسپولیس در مسائل فنی ایراد دارند و اشتباهاتی می‌کنند که کمتر از دروازه بانی در این سطح سر می‌زند.

نقطه نظر و دیدگاه عزیزیان تا اندازه زیادی درست است اما تاکید عابدزاده در این خصوص هم جای بحثدارد، آنجا که گفت: میثاق در این چند هفته روی توپ‌هایی که از داخل محوطه جریمه به او زده شده، آسیب پذیر بوده است اما باید بپذیریم که نیمی از مشکلات او روحی و روانی است، متاسفانه به جای کمک به میثاق به او حمله شده است. مشکلات هوشیار هم روحی و روانی است و وقتی در بازی با فجر گل اول را خورد روحیه‌اش تخریب شد و سه گل مشابه را دریافت کرد.

محمدعلی یحیوی، مربی پیشین دروازه بانان پرسپولیس هم به مانند عابدزاده نقش مسائل روحی و روانی را در افت دروازه بان‌های پرسپولیس زیاد می‌داند، او در این باره به مهر گفت: با شناختی که از معمارزاده دارم مشکل این دروازه بان در حال حاضر روحی و روانی است. متاسفانه مربی دروازه بان‌های پرسپولیس ظاهرا نتوانسته او و هوشیار را از نظر روحی و روانی آماده کند.

در این شرایط نقش مربی گلرها تعیین کننده است و اوست که باید یک دروازه بان را نجات دهد، اما ظاهرا " انور لوگوسیچ " تا به امروز نتوانسته کار خاصی برای دروازه بانان پرسپولیس انجام دهد، حداقل در نتایج این تیم مشخص است که ضعف عمده پرسپولیس درون دروازه است. اظهارنظر عزیزیان در این خصوص جالب توجه است: به عقیده من مربی گلرها باید با دروازه بان‌ها ارتباط عاطفی برقرار کند، مشکلات فنی را برطرف کند و …. من فکر نمی‌کنم مربی گلرهای پرسپولیس تا به امروز چنین کاری کرده باشد، او که ظاهرا از بهترین‌های دنیاست!

عابدزاده هم به نوعی عملکرد مربی دروازه بان‌های پرسپولیس را به نقد کشیده و با طرح این پرسش که چه می‌دانم او در تیم پرسپولیس چه می‌کند، نقش لوگوسیچ را در ناکامی‌ها محفوظ می‌داند.

یحیوی نیز به نقد عملکرد مربی دروازه بان‌های پرسپولیس پرداخته و گفت: بعید می‌دانم مشکل معمارزاده و هوشیار صرفا فنی باشد. آنها از نظر روحی و روانی مشکل دارند که ظاهرا مربی خارجی تا به امروز نتوانسته در این خصوص با آنها ارتباط برقرار کند. بدون شک اگر این دو دروازه بان از نظر روحی و روانی تقویت شوند در بعد فنی نیز فراتر از این عمل خواهند کرد.

معمارزاده از نظر روحی و روانی افت کرده و هوشیار نیز در حد و اندازه‌های پرسپولیس نیست، در این شرایط شاید علیرضا حقیقی می‌توانست با حضورش گره از مشکلات سرخپوشان باز کند اما او این روزها در سرمای روسیه گرم آماده سازی برای حضور در لیگ روسیه و لیگ اروپاست، او که عزیزیان معتقد است، جدایی‌اش اشتباه بود و رویانیان باید در این زمینه پاسخگو باشد.

وی در این رابطه اظهار داشت: متاسفانه حقیقی را به راحتی از دست دادند. او را فروختند تا تیم نفع مالی ببرد اما ضرر فنی کردند. به نظر جدایی حقیقی اشتباه بود و به ضرر تیم تمام شده است. با این شرایط و دروازه بانانی غیرمطمئن پرسپولیس باید در آسیا هم حضور یابد.

یحیوی هم در اظهار نظری همسو با عزیزیان گفت: آمار و آنچه در جدول رده بندی لیگ برتر وجود دارد، این را نشان می‌دهد که تیم پرسپولیس از بابت جدایی حقیقی ضرر کرده و نباید به این دروازه بان اجازه جدایی می‌دادند.

حقیقی رفت و هوشیار از تیم لیگ دسته اولی شهرداری یاسوج به پرسپولیس آمد تا جانشین این دروازه بان جوان شود اما فعلا با دروازه‌بانی‌هایش هوش از سر پرسپولیس برده است! عزیزیان که ظاهرا از مخالفان حضور او در پرسپولیس است: هوشیار یک گلر لیگ دسته اولی است و با شرایط حضور در لیگ برتر آشنا نیست. با این شرایط در ابتدای کار مشکلاتی برای او به وجود آمده که می‌تواند اعتمادبه‌نفس این دروازه بان را تحت تاثیر قرار دهد.

اشتباهات پرسپولیسی‌ها در فصل جاری به رفتن حقیقی خلاصه نمی‌شود. خیلی‌ها معتقدند بازگشت معمارزاده به پرسپولیس پیش از آغاز فصل یازدهم لیگ برتر اشتباه بوده است و عاملی برای افت او و علیرضا حقیقی. عزیزیان و یحیوی با دو دیدگاه متفاوت به این موضوع پرداختند.

عزیزیان ظاهرا از مخالفان حضور توامان این دو دروازه بان در پرسپولیس بوده است: من اعتقاد داشتم باید کار را با حقیقی و احمدی ادامه دهیم اما رحمان تمایل به جدایی داشت. من احساس می‌کردم شاید برای حقیقی و معمارزاده مشکلاتی به وجود آید به همین خاطر پیشنهاد کردم محمد محمدی یا حسن رودباریان به پرسپولیس بیایند که باتجربه هستند اما مسئولان باشگاه معمارزاده را آوردند و متاسفانه او و حقیقی نتوانستند به تقویت هم کمک کنند.

یحیوی اما نظری مخالف عزیزیان دارد و برای اثبات حرف‌هایش به دوره حضور این دو دروازه بان در پرسپولیس در فصل نهم لیگ برتر اشاره می‌کند: ما با هم کار کرده‌ایم اما نه حقیقی و نه معمارزاده مشکلی با هم نداشتند. آن زمان گاهی اوقات میثاق و علیرضا جوانی می‌کردند اما با درایت آقای دایی مشکلات حل می‌شد. ما مبنای کار را بر رفاقت گذاشته بودیم و اینکه هر کدام از دروازه‌بان‌ها آماده هستند، درون دروازه بایستد. در آن سال هیچ مشکلی بین حقیقی و معمارزاده وجود نداشت و تیم توانست قهرمان جام حذفی شود.

متاسفانه این فصل دوستی و رفاقت بین حقیقی و معمارزاده وجود نداشت و همین مسئله موجب افت آنها در فصل جاری شد. هنوز از خاطر فوتبالدوستان نرفته زمانی که پرسپولیس با چهار دروازه بان خوب قهرمان لیگ برتر شد. دوره ای که قطبی سرمربی پرسپولیس بود و عزیزیان مربی دروازه‌بان‌ها. عزیزیان در خصوص آن دوران گفت: ما چهار گلر خوب داشتیم؛ واعظی، رودباریان، فرشید کریمی و حقیقی. آنها باهم دوست بودند و پذیرفته بودند که هر کدام آماده‌تر باشند درون دروازه می‌ایستند. آنها اول فکر تیم بودند نه خودشان که همین مسئله باعثارتقای فنی خودشان و تیم شد.

دلایل افت دروازه بانان پرسپولیس به اختصار مورد بررسی قرار گرفت اما سئوال اصلی این است که آیا امیدی به آینده دروازه بان‌های فعلی پرسپولیس هست؟ پاسخ عزیزیان به این سئوال جالب توجه است: امسال را پرسپولیس باید با این دروازه بان‌ها بگذراند. هوشیار و معمارزاده از نظر روحی و روانی و فنی خراب هستند و تا وقتی آنها در این دو زمینه ارتقا پیدا نکنند، امیدی به آینده نیست.

یحیوی هم نظری جالب در این رابطه دارد: من به مربی دروازه بان‌هایی که در پرسپولیس حضور دارد، احترام می‌گذارم اما به اعتقاد من مربی ایرانی در این مقطع می تواند بهتر به دروازه بان‌های پرسپولیس کمک کند. مشکل آنها از دید من ۹۰ درصد روحی و روانی است و ۱۰ درصد فنی و باید از نظر روحی به میثاق و هوشیار کمک کرد.

پرسپولیس و هوادارانش چاره ای ندارند جز اینکه فصل را با همین معمارزاده و هوشیار ادامه دهند و امیدوار باشند که این دو با هوشیاری این بار معمار موفقیتهای پرسپولیس شوند.