محمد نهاوندیان در گفتگو با مهر، با اشاره به اینکه قانون تجارت کشور ۸۰ ساله است اظهار داشت: از چند سال قبل احساس نیاز شد که در قانون تجارت باید بازنگری صورت گیرد و در این راستا نیز پیش نویس قانون جدید تجارت توسط وزارت بازرگانی آن زمان تهیه و به مجلس تحویل داده شد.

بلاتکلیفی قانون تجارت در مجلس

وی با بیان اینکه در دوسال گذشته نیز یک اهتمام جدی برای تصویب این قانون در مجلس ایجاد شده است، یادآور شد: تنها فصلهایی از این قانون در مجلس جلو رفته و متاسفانه هنوز به نهایت نرسیده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران با تاکید بر اینکه ما احساس نیاز می کنیم به تصویب این قانون و لازم است که هرچه زودتر این اصلاحات انجام شود، افزود: اگر تصویب همه قانون امکان پذیر نیست حداقل فصولی که شدیدا به آن نیاز است هر چه سریعتر تصویب شود.

مجلس حداقل بخشی از قوانین ضروری را در قالب متمم تصویب کند

نهاوندیان با اشاره به اینکه بعضی از فصول این قانون ناظر بر بعضی اقتضاعات جدید اقتصادی مثل ادغام شرکتها و تجارت الکترونیکی است، ادامه داد: مجلس حداقل این فصول را به عنوان متمم قانون قبلی تصویب و ابلاغ کند و بقیه فصول را در آینده پیگیری کند.

وی با تاکید بر اینکه ضرورت تصویب و ابلاغ این قانون احساس می شود، اظهار داشت: تاکنون نیز نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در این خصوص در کمیسیون اقتصادی مجلس حضور فعالی داشته اند و ما امیدواریم که این قانون هرچه زودتر تصویب شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران با بیان اینکه خوشبختانه در سالهای اخیر در حوزه اقتصاد مصوبات قانونی خوب و راهگشایی تصویب شده است، ادامه داد: قانون سرمایه گذاری و همچنین رویکردهای مثبتی که در برنامه پنجم دیده شده است به ایجاد فضای مناسب برای توسعه فرصتهای شغلی، کارآفرینی و ارتباطات بین المللی کمک می کند.

شوکهای غیرقابل پیش بینی در بازار ارز پر آسیب است

نهاوندیان در بخش دیگر از سخنان خود در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر پیرامون وضعیت نوسانات بازار ارز گفت: اصولا شوکهای غیرقابل پیش بینی و نوسانهای پردامنه از آن جهت که قدرت برنامه ریزی مدیران اقتصادی را کم می کند پرآسیب است.

وی ادامه داد: در رابطه با نوسات اخیر نرخ ارز و سکه هم شاید یکی از عوامل اصلی این چالش این بود که علی رغم نرخ تورمهای بسیار بالایی که هر ساله داشته ایم اما نرخ ارز از نوعی ثبات نسبی برخوردار بود و به عبارت دیگر قدرت خرید پول ملی در خرید کالا کاهش پیدا کرده بود ولی در خرید ارز حفظ شده بود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران افزود: این ثبات پتانسیلی را ایجاد می کرد که افراد یا واحدهای اقتصادی برای حفظ ارزش دارایی شان یا حتی نیات " سفته بازانه " وارد تقاضای ارز شوند.

تقاضای اضافی " سفته بازانه " از بازار خارج شود

نهاوندیان با بیان اینکه تقاضای اخیر در بازار ارز یک تقاضایی متفاوت از تقاضای مبادلاتی بود که وارد بازار شد، تصریح کرد: وقتی یکباره یک جهش پیدا شد دیگران هم به سودای این افتادند که اگر می شود ظرف یک هفته از این اختلاف نرخ، درآمد هنگفتی کسب کرد آنها هم به این موج پیوستند و التهاب را تشدید کردند.

وی پیرامون راه حل ایجاد آرامش در بازار ارز نیز گفت: راه حل مسئله هم جز این نیست که ما این تقاضای اضافی " سفته بازانه " را از بازار خارج کنیم و به عبارت دیگر چشم انداز بازار ارز یک علامت درآمد معتنابه را ندهد بلکه برای کسانی که " سفته بازانه " وارد بازار شده اند خلاف آنچه که می اندیشیدند اتفاق بیفتد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران با یادآوری اینکه مدیریت بازار ارز البته دو طرف دارد، تصریح کرد: در این بازار هم باید مدیریت عرضه هم مدیریت تقاضا صورت گیرد.

آرامش و اعتماد لازم را به بازار ارز برگردانیم

نهاوندیان بیان داشت: اگر بتوانیم آرامش و اعتماد لازم را به بازار ارز برگردانیم به تبع درجه توفیق بانک مرکزی بیشتر خواهد شد.

وی پیرامون مدیریت بانک مرکز در اتفاقات اخیر نیز عنوان کرد: با توجه به اینکه بیش از ۷۰ درصد عرضه ارز در بازار ایران توسط بانک مرکزی صورت می گیرد این بانک قدرت کافی را برای اداره و تعیین کنندگی را دارد ولی لازمه توفیق در استفاده از این قدرت این است که سیگنالهای بانک مرکزی با نگاه اعتماد از سوی فعالان اقتصادی نگریسته شود.

استقبال از سیاست ارز تک نرخی توسط بانک مرکزی

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران تصریح کرد: تغییر سیاستها این اعتماد را کاهش می دهد و اثر بخشی تصمیمات بانک مرکزی را کم می کند ولی کاملا این قابل برگشت است به خصوص اگر سیاست های بانک مرکزی از یک هدفمندی و ثباتی برخوردار باشد.

وی با اشاره به سیاست اتخاد شده توسط بانک مرکزی در بازار ارز عنوان کرد: همین سیاست که نظام ارزی کشور باید تک نرخی شود و مدیریت آن هم به صورت شناور صورت گیرد؛ اگر بازار ببیند که بانک مرکزی در اعمال این سیاست جدی است همراهی می کند.