به گزارش افکار نیوز، فارس به نقل از روزنامه نیویورک تایمز نوشت: هم اکنون افراد کمی در دولت های آمریکا و اسرائیل به این مسئله توجه میکنند که حوادث رخ داده در سوریه می تواند منجر به بروز مشکلات گسترده برای حکومت ایران شود. چرا که جایگاه ایران در سوریه باعث شده است مقامات ایران بتوانند سیاست های خود را در منطقه پیش ببرند. به همین دلیل مقامات آمریکا و اسرائیل باید به این نکته توجه کنند که مهم از بین رفتن پایگاه ایران در سوریه است.

در واقع اگر از این بابت اطمینان حاصل شود که ایران مرکز فعالیت خود در سوریه را از دست داده است، می توان مطمئن بود که دسترسی ایران به حزب الله در لبنان و حماس در غزه قطع خواهد شد. در نتیجه ایران اعتبار داخلی و بین المللی خود را از دست خواهد داد و احتمالا حکومت این کشور مجبور خواهد بود برنامه های هسته ای خود را معلق کند. در واقع می توان گفت که این مسیر، یک راه بسیار ساده تر و امن تر برای آمریکا و اسرائیل نسبت به حمله نظامی است.

در واقع می توان گفت که حکومت سوریه پاشنه آشیل ایران محسوب می شود، این کشور تلاش می کند با حفظ حکومت اسد در سوریه، از این بابت اطمینان یابد که می تواند تسلط خود را بر سوریه ادامه دهد. این در حالی است که آمریکا و اسرائیل باید به هر قیمتی که شده است، جلوی تحقق این مسئله را بگیرند.

البته مسئله تاسف برانگیز در این مورد این است که فرصت های ایجاد شده در مورد سوریه، برای رهبران اسرائیل چندان مورد استقبال قرار نگرفته و مقامات این رژیم از استفاده از این فرصت ها اجتناب می کنند. هفته گذشته رییس اطلاعات ارتش اسرائیل مدعی شد که هم اکنون ۲۰۰ هزار موشک و راکت در سوریه، لبنان و غزه به سوی این رژیم نشانه گرفته شده است و این احتمال وجود دارد که سلاح های سوریه در اختیار حزب الله و حماس قرار گیرد.

البته این مسئله را نیز نباید از نظر دور کرد که اسرائیل نباید در راه تلاش برای خروج اسد از قدرت تنها بماند. هر حادثه ای که در سوریه رخ دهد، آمریکا، روسیه و حتی کشورهای عربی از آن متاثر خواهند شد. بنابراین آمریکا باید با ارائه پیشنهادهایی به روسیه این کشور را از حمایت اسد باز دارد تا راه برای سقوط اسد فراهم شود.