به گزارش دنیای اقتصاد، به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، این هفته برخی مدلهای پژو ۲۰۶، پژو ۲۰۷، تندر-۹۰، تیبا و ویتارا افزایش قیمت را تجربه کردند و تا سقف پنج میلیون تومان نیز گران شدند.

ظاهرا مهمترین دلیل افزایش قیمت خودروهای داخلی در هفته جاری، به کمبود عرضه ناشی از کاهش و توقف تولید آنها برمی‌گردد و این موضوع خود از محدودیت‌های بین‌المللی و مالی سرچشمه می‌گیرد.

آن طور که خودروسازان عنوان می‌کنند، مسایل مالی از یک سو و مشکلات مربوط به تامین قطعات خارجی از سوی دیگر، سبب شده تولید و عرضه برخی خودروها با مشکل مواجه و عرضه و تقاضا به هم بخورد. به هر حال وقتی عرضه خودروسازان با تقاضای بازار همخوانی نداشته باشد، نمودار قیمت‌ها نیز صعود می‌کند.

این در شرایطی است که هرچه به پایان سال نزدیک شویم، بازار خودرو نیز بیشتر رونق می گیرد و اگر روند تولید و عرضه برخی خودروها همچنان «کند» باشد، افزایش قیمت آنها نیز ادامه دار خواهد بود.

با این حال به نظر می‌رسد چون احتمال افزایش قیمت رسمی خودروهای داخلی در سال آینده بسیار زیاد است، مشتریان تمام تلاش خود را برای خریدن خودرو در همین روزهای پایانی سال به کار خواهند بست. طبعا اگر پیش‌بینی کارشناسان مبنی بر افزایش قیمت ۱۰ تا ۳۰ درصدی خودروهای داخلی در سال ۹۱ تحقق یابد، خرید خودرو تا پیش از فرا رسیدن سال جدید، کاری عاقلانه و اقتصادی به حساب می‌آید.

اما به بازار برویم و ببینیم قیمت خودروهای داخلی در هفته جاری با چه تغییراتی روبه‌رو شده است.
بنابر اخبار رسیده، این هفته سوزوکی گرندویتارا در هر دو کلاس ۵ و ۸ خود افزایش قیمت را تجربه کرد، به نحوی که کلاس ۵ این محصول پنج میلیون تومان و کلاس ۸ آن نیز ۵/۳ میلیون تومان گران شد.

در حال حاضر ویتارای اتومات کلاس ۵ قیمتی برابر با ۵۵ میلیون تومان دارد و ویتارای کلاس ۸ نیز ۶۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. ویتارا که در ایران خودرو خراسان مونتاژ
می‌شود، مدت‌هاست به دلیل کمبود قطعات با مشکل تولید روبه‌رو است و قیمت آن نیز افزایش زیادی داشته است.

در بین دیگر محصولات ایران خودرو، این هفته پژو ۲۰۶ تیپ ۶ نیز رشد قیمت را تجربه کرد و ۲۰۷ آی دنده‌ای نیز گرانی را به خود دید. تیپ ۶ که ظاهرا به دلیل کمبود گیربکس، با مشکل تولید و عرضه دست و پنجه نرم می‌کند، بیش از یک میلیون تومان افزایش قیمت داشته و هم اکنون ۲۲ میلیون تومان به فروش می‌رسد. ۲۰۷ آی دنده‌ای هم با توجه به جهش یک میلیون تومانی‌اش، در حال حاضر ۲۰ میلیون تومان قیمت دارد. همچنین پژوپارس سال اتومات نیز ۲۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود و تندر - ۹۰ E۲ هم ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به فروش می‌رود.

ماکسیما گران شد

از ایران خودرو بگذریم و سری به سایپا و پارس خودرو بزنیم.
در بین محصولات این دو شرکت، ماکسیما با جهشی یک میلیونی، بیشترین رشد قیمت را داشته و هم اکنون در مدل اتومات ۴۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد.
همچنین مگان دنده‌ای ۱۶۰۰ سی سی نیز که ۵۰۰ هزار تومان گران شده، ۳۲ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. مدل اتومات مگان نیز که دو هزار سی‌سی حجم دارد، ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. از بازار تندر - ۹۰ نیز خبر می‌رسد که این محصول در مدل E۲ حدود ۱۵۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته و هم اکنون ۱۶ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان به فروش می‌رود.

همچنین تیبا نیز که این هفته گرانی را تجربه کرده، در حال حاضر ۱۲ میلیون تومان قیمت دارد و این موضوع از جهش ۳۰۰ هزار تومانی آن حکایت می‌کند.
در بازار پراید نیز مدل ۱۳۲ قیمتی برابر با ۹ میلیون تومان دارد و مدل مروارید هم ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خرید و فروش میشود. به گفته فعالان بازار، هم اکنون نیسان قشقایی و تینا نیز به ترتیب ۶۵ و ۶۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان خرید و فروش میشوند.