سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه درواکنش به طرح مشکوک آمریکابرای تشکیل گروه دوستان سوریه با هدف حمایت از مخالفان دولت این کشور تاکید کرد که تشکیل این گروهها کاملا غیر قانونی است.

به گزارش افکار نیوز به نقل از العالم، «الکساندر لوکاشیویچ» در یک نشست مطبوعاتی تصریح کرد: موضع ما درباره گروه‌های مختلف برخورد با احتیاط است، ما تشکیل این گروه‌ها را براساس قوانین بین المللی غیرقانونی می‌دانیم.

وی افزود: تجربیات بسیار ناگواری در زمینه تشکیل چنین گروههایی در سطح بین الملل داریم که نمونه آن در زمینه بحران لیبی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه اظهار داشت: روسیه با تشکیل همه گروه‌ها که بر دخالت خارجی در نزاع‌های داخلی کشور‌ها و حمایت از یکی از طرف‌های نزاع تأکید کند، مخالف است.

این دیپلمات روس گفت: ما با تشکیل گروه‌هایی با هدف حل اختلافات داخلی کشور‌ها مخالف هستیم و آن‌ها را قانونی نمی‌دانیم، بطور کلی ما در زمینه تشکیل این گروه‌ها تجربیات تلخی داریم و یکی از این تجارب ناموفق در لیبی بوده است.

به دنبال استفاده روسیه و چین از حق وتو در شورای امنیت علیه قطعنامه غربی – عربی ضد سوریه، «هیلاری کلینتون» وزیر امور خارجه آمریکا درخواست کرد تا طرف‌های مخالف سوریه با یکدیگر متحد شده و علیه نظام بشار اسد تلاش کنند.

این گروه ممکن است مشابه «گروه ارتباط درباره لیبی» باشد که بر مساعدات بین المللی به مخالفان معمر قذافی نظارت می‌کرد.

ترکیه نیز روز چهارشنبه اعلام کرد: تلاش میکنیم تا در سریعترین زمان ممکن یک نشست بین المللی با مشارکت همه طرفهای تأثیرگذار منطقهای و بین المللی برای حل مسالمت آمیز بحران سوریه برگزار شود.