وضعیت متلاطم و نامساعد نرخ ارز به صورت غیرمنتظره ای در یکی دو ماه اخیر دچار نوسان شده و باعث گردیده که مبادلات شرکتهای وارد کننده تجهیزات پزشکی نیز دچار بحران شود به طوریکه در حال حاضر به هیچ عنوان نمی توانند برای تامین نیاز مراکز آزمایشگاهی و تصویربرداری در داخل کشور برنامه ریزی کنند.

به گزارش افکار نیوز به نقل از سینا، این در حالی است که پیش از این شرایط به گونه ای بود که شرکتهای وارد کننده تجهیزات پزشکی بر اساس توافقات قبلی با شرکتهای خارجی، نسبت به تامین نیاز داخل کشور اقدام می کردند اما با توجه به تلاطمی که هم اکنون در بازار ارز وجود دارد، شرکتهای خارجی را بر آن داشته است که پول ثبت سفارشات را زودتر از تحویل کالا دریافت کنند.

دکتر مجید مصلایی، نایب رئیس انجمن آزمایشگاههای بالینی کشور نیز با عنوان این مطلب که بازار متلاطم ارز موجب بلاتکلیفی و نگرانی متخصصین علوم آزمایشگاهی شده است، به سینانیوز گفت: «همکاران آزمایشگاهی به شدت نگران آینده هستند. زیرا شرایط موجود به شدت مشکل ایجاد کرده است.»

وی با اشاره به ثابت ماندن تعرفه‌های آزمایشگاهی در سال ۹۰ و بالا رفتن هزینه‌های خدمات آزمایشگاهی، افزود: «یکی از مشکلات حاد و اساسی آزمایشگاههای پزشکی، تامین کیت‌ها، تجهیزات و قطعات مورد نیاز دستگاههای مربوط به آزمایشگاههاست.»

مصلایی با اشاره به تامین ارز مورد نیاز از صرافی‌ها برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی، گفت: «وقتی به صرافی‌ها مراجعه می‌کنیم، می‌گویند که ارز نداریم و باید چند روزی منتظر بمانید. این مسئله باعثمی‌شود که عقد قرارداد برای واردات به موقع انجام نشود و همین تاخیر در تامین ارز موجب بالا رفتن نرخ تجهیزات و کالاهای مورد نیاز آزمایشگاه‌ها می‌شود.»

رئیس آزمایشگاه تشخیص طبی پارسه به موضوع انتقال ارز و وجود واسطه‌ها برای این انتقال اشاره کرد و گفت: «قطعا چون از طریق صرافی‌ها می‌بایست ارز مورد نیاز منتقل شود، همین مسئله نیز موجب افزایش بیشتر هزینه‌ها می‌شود.»

مصلایی با عنوان این مطلب که شرکتهای خارجی تا قبل از متلاطم شدن بازار ارز هیچ مشکلی در عقد قرارداد با شرکتهای داخلی نداشتند، گفت: «در حال حاضر شرکتهای خارجی اصرار دارند که تمامی پول را نقدا دریافت کنند و بعد از یک ماه جنس را تحویل دهند.»

وی در ارتباط با میزان افزایش هزینه‌ها و قیمت تجهیزات و لوازم آزمایشگاهی بعد از متلاطم شدن بازار ارز، افزود: «به طور میانگین قیمت کیت‌ها و مواد مصرفی در آزمایشگاه‌ها ۱۰ درصد افزایش نسبت به پاییز امسال داشته است. البته بعضا شاهد افزایش ۲۰ درصدی برخی کیتهای آزمایشگاهی هستیم.»

مصلایی همچنین به سال جدید میلادی و تورم جهانی اشاره کرد و گفت: «در سال جدید میلادی و به دنبال تورم و بحران اقتصادی که بر کشورهای اروپایی حاکم است، قیمت‌ها بین ۴ تا ۵ درصد افزایش یافته‌اند که این وضعیت باعثمی‌شود در اواخر بهمن و اسفند ماه امسال دوباره قیمت تجهیزات و لوازم مصرفی آزمایشگاه‌ها افزایش یابد. به طوریکه نسبت به امروز، افزایش ۵ درصدی را شاهد خواهیم بود.»

وی ادامه داد: «همین وضعیت باعثشده تا شرکتهای وارد کننده تجهیزات پزشکی به آزمایشگاه‌ها فشار بیاروند و درخواست پرداخت نقدی را داشته باشند. در واقع، اعتماد بین شرکت‌ها و آزمایشگاه‌ها کم رنگ شده و از سوی دیگر بیمه‌ها نیز مطالبات آزمایشگاههای را با چند ماه تاخیر پرداخت می‌کنند.»

نایب رئیس انجمن آزمایشگاههای تشخیص بالینی کشور، بیشترین مشکل آزمایشگاهها را تامین لوازم و تجهیزات مصرفی به خصوص کیتهای آزمایشگاهی عنوان کرد و گفت: بیش از ۹۰ درصد اقلام مصرفی از اروپا و آمریکا و کانادا تامین میشود. بعضی از دستگاههای آزمایشگاهی هستند که مواد مصرفی آنها را باید فقط از همان کمپانی بخریم و غیر از این ممکن نیست.