به گزارش مهر به نقل از السومریه، معاون فراری رئیس جمهوری عراق با سوء استفاده از واژه حقوق بشر برای تبرئه خود از دست داشتن در جنایات تروریستی به صراحت خواستار دخالت خارجی در امور عراق شد.

الهاشمی که پس از متهم شدن به حمایت از اقدامات تروریستی در عراق به شمال این کشور گریخته است، ادعا کرد پرونده حقوق بشر در عراق وضعیت وخیمی پیدا کرده است که مستلزم دخالت جامعه جهانی در سطح گسترده است.

وی که تلاش می کرد از واژه حقوق بشر برای منحرف کردن افکارعمومی از دست داشتن خود در عملیات تروریستی علیه مراکز غیرنظامی و مذهبی و مقامات بلندپایه عراق سوء استفاده کند، مدعی شد اعترافاتی که از برخی محافظان وی گرفته شده است، به زور گرفته شده است.

دلایل انتقال الهاشمی به مقر بارزانی

یک منبع کردی اخیرا از انتقال اجباری طارق الهاشمی به اربیل خبر داده است. این منبع در گفتگو با پایگاه السومریه گفت طارق الهاشمی از مقر اقامت خود در شهر سلیمانیه به شهر اربیل منتقل شده و تحت حمایت ویژه مسعود بارزانی قرار گرفته است.

انتقال وی به اربیل به سبب درخواست اعضای عشیره جلال طالبانی رئیس جمهوری عراق برای تحویل معاون فراری وی به دستگاه قضایی عراق در پی دست داشتن محافظان الهاشمی در قتل یکی از اعضای دادگاه استیناف صورت گرفته است.

در حال حاضر الهاشمی در تفرجگاه صلاح الدین در شهر اربیل در شمال عراق تحت تدابیر امنیتی شدید به سر می برد.

برخی رسانه ها سه شنبه گذشته به نقل از منابعی در اتحادیه میهنی کردستان به رهبری جلال طالبانی اعلام کرده بودند طارق الهاشمی ویلایی را که طالبانی برای وی در سلیمانیه اختصاص داده بود، ترک کرده است و فقط افراد اندکی می دانند که وی کجا رفته است و اینکه چرا مجبور به ترک سلیمانیه شده است.

عشیره طالبانی در سوم فوریه جاری از مسئولان کردستان عراق درخواست کرد تا طارق الهاشمی را به دستگاه قضایی عراق در بغداد تحویل دهند، زیرا دست داشتن محافظانش در ترور یکی از بستگان این عشیره به نام قاضی نجم طالبانی اثبات شده است.


خاطر نشان می شود الهاشمی در پی پخش اعترافات تکان دهنده برخی اعضای تیم محافظتی وی مبنی بر دست داشتن در اقدامات تروریستی به دستور وی در ۱۹ دسامبر ۲۰۱۱ و پس از آن صدور حکم دستگیری اش به منطقه کردستان عراق گریخت و همچنان تحت حمایت طالبانی و بارزانی قرار دارد و از تسلیم خود به دستگاه قضایی طفره می رود.

فرماندهی عملیات بغداد ۱۹ ژانویه از به تاخیر افتادن پخش اعترافات دومین گروه از اعضای تیم محافظان طارق الهاشمی خبر داد و تاکید کرد این کار را پس از تکمیل اقدامات قضایی انجام خواهد داد.

این در حالی است که یک عضو ائتلاف دولت قانون تاکید کرده بود اگر طارق الهاشمی از تسلیم خود به دستگاه قضایی عراق طفره رود، طی یک ماه آینده به طور غیابی محاکمه خواهد شد.

الهاشمی در ۲۳ ژانویه گفته بود به شرط استعفای نوری المالکی نخست وزیر عراق آماده حضور در دادگاه بغداد است.