به گزارش افکار نیوز به نقل از ايسنا، بر اساس آمار، رقم ثبت شده سهميه بنزين ۱۰۰ توماني در بهمنماه به ۱۲۰ ميليون ليتر رسيد كه در مقايسه با دو ماه پيش نشاندهنده تنها پنج ميليون ليتر كاهش است.

بر این اساس سهمیه بنزین ۱۰۰ تومانی برای خودروهای سواری به ۱۰۰ میلیون و برای موتورسیکلت‌ها به ۲۰ میلیون رسیده است.

این در حالی است که حجم سهمیه سوخت بنزین ۱۰۰ تومانی اعلام شده در ۱۵ آذرماه ۱۲۵ میلیون لیتر اعلام شده بود و این آمار برای آبان ماه حدود ۲۰۰ میلیون لیتر بود.

بنزین شش نرخی است اما …

با پایان یافتن ذخیر بنزین ۱۰۰ تومانی، این فرآورده با چهار نرخ‌ عرضه خواهد شد. این در حالیست که در حال حاضر بنزین در جایگاه‌ها با شش نرخ عرضه می‌شود.

در حال حاضر هر لیتر بنزین یارانه‌ای و سوپر یارانه‌ای به ترتیب ۱۰۰ و ۱۵۰ تومان، بنزین معمولی نیمه یارانه‌ای هر لیتر ۴۰۰ تومان، بنزین معمولی آزاد هر لیتر ۷۰۰ تومان و بنزین سوپر نیمه یارانه‌ای و آزاد به ترتیب هر لیتر ۵۰۰ و ۸۰۰ تومان عرضه می‌شود.

البته محمدرضا فرزین - سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی، یکی از گزینه‌های اجرای فاز دوم قانون هدفمند شدن یارانه‌ها را عرضه تک نرخی بنزین اعلام کرده است.

اما با وجود این که مرتبا اعلام می‌شود محدودیت زمانی در مصرف بنزین یارانه‌ای وجود ندارد، بنزین ۱۰۰ تومانی با اطمینان خاطر، قیمت بنزین را چند نرخی نگاه داشته است. این در حالیست که به گفته کارشناسان، برای تک نرخی شدن بنزین باید یک ضرب الاجل زمانی تعیین شود.

با وجود ادامه اين شرايط و در صورت عرضه بنزين با كيفيت يورو۴ و ۵ كه قرار است با قيمتي متفاوت با نرخ بنزين معمولي به فروش رود، بايد منتظر رسيدن تعداد نرخهاي بنزين به بيش از هشت نرخ بود.