به گزارش افکار نیوز به نقل از مهر، روزنامه هندو در گزارشی با اشاره به نتایج اجلاس سران هند و اتحادیه اروپا در دهلی نو نوشت: هند و اتحادیه اروپا به پیشرفت هایی در زمینه گسترش همکاریهای تجاری دست یافتند، اما اختلاف هایی در زمینه همسو کردن هند با کشورهای غربی برای قطع معاملات نفتی با ایران وجود دارد.

فشار غربیها علیه هند برای قطع معاملات نفتی با ایران درحالیست که " هرمن ون رامپوی " رئیس اتحادیه اروپا اعلام کرده است اتحادیه اروپا مخالف راه حل نظامی برای حل برنامه هسته ای ایران است.

هرمن ون رامپوی در ادامه اظهارات متناقض خود علیه برنامه هسته ای ایران با تاکید بر حل این برنامه به شیوه ای دیپلماتیک در عین حال از تحریم های نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران حمایت کرد و گفت: تنها از طریق تحریم و فشار می توان ایران را بر سر میز مذاکرات برگرداند.

این درحالیست که " مانهومان سینگ " نخست وزیر هند بر حل برنامه هسته ای ایران از طریق گفتگو نه فشار تاکید کرد و ایران را دوست نزدیک خود و منبع اصلی انرژی برای هند خواند.

همچنین نخست وزیر هند، رئیس اتحادیه اروپا و " خوزه مانوئل باروسو " رئیس کمیسیون اروپا در این دیدار درباره موضوعات دیگری همچون تروریسم، بحران مالی جهانی و تغییرات آب و هوایی گفتگو کردند.

با وجود آنکه ایران بارها بر صلح آمیز بودن برنامه هسته ای خود و آمادگی برای ازسرگیری مذاکرات هسته ای تاکید کرده است، هرمن ون رامپوی در گفتگو با تایمز هندوستان اظهار داشت: اتحادیه اروپا خواستار کمک هند در متقاعد کردن ایران برای توقف برنامه هسته ای خود و بازگشت به میز مذاکرات است.

ایران به طور متوسط روزانه ۴۰۰ هزار بشکه نفت خام به هند صادر می کند، ضمن آنکه از سالهای گذشته تاکنون طراحی پالایشگاههای نفت هند مطابق با نفت خام سنگین ایران است.

برای نخستین بار دی ماه سال گذشته (ژانویه ۲۰۱۱ میلادی) بحث اختلافات ارزی ایران و هند برای مبادلات نفتی در رسانه های بین المللی به دنبال فشار برخی از قدرتهای غربی مطرح شد، اما در این مدت مذاکرات متعدد دو جانبه توافق نهایی بین دو کشور حاصل شد.