موفقیت نهایی دانشمندان درژن‌درمانی نابینایان

به گزارش افکارنیوز به نقل از ايسنا، در مطالعات قبلي ۱۲ بيمار مبتلا به عارضه LCA مورد بررسي قرار گرفته و چهار بيمار نوجوان تحت ژن درماني قرار گرفتند. در دور نخست ژن درماني بينايي يك چشم بيماران پس از گذشت يك سال بهبود يافت.

محققان بیمارستان کودکان فیلادلفیا و دانشکده پزشکی پرلمان در دانشگاه پنسیلوانیا پس از بررسی اثربخشی ژن درمانی در یک چشم بیماران مبتلا به عارضه LCA چشم دیگر این بیماران را نیز با همین روش تحت درمان قرار دادند که این درمان نیز بدون خطر و عوارض جانبی گزارش شده است.

عارضه LCA‌ یک بیماری ارثی است که باعثنابینایی مادرزادی شده یا فرد در کودکی به آن مبتلا شده و در جوانی بینایی خود را از دست می دهد.

ژن طبیعی RPE۶۵ عامل تولید پروتئین در چرخه بینایی است و بروز جهش ژنی و نقص عملکرد باعثتضعیف سلول های گیرنده نوری شبیکه چشم شده و فرد به مرور زمان بینایی خود را از دست می دهد.

اگرچه محققان نگران واکنش سیستم ایمنی به ژن درمانی چشم دوم و مواجهه با یک پاسخ التهابی بودند، اما آزمایش بر روی حیوانات موثر بودن این روش را نشان داد.

برای ژن درمانی چشم دوم یک ویروس که با روش های مهندسی ژنتیک اصلاح شده بود با یک نسخه از ژن معمولی RPE۶۵ به بیماران تزریق شد.

روش ژن درمانی در چشم دوم نیز موثر بود و بیماران قادر به دیدن در نور کم و حرکت در بین موانع با شرایط نوری ضعیف بودند.

به گفته دکتر «ژان بنت» سرپرست تیم تحقیقاتی در دانشگاه پنسیلوانیا، بیماران پس از ژن درمانی اعلام کرده اند که بینایی آنها بسیار بهبود یافته و قادرند در نور کم شب راه بروند و صورت افراد را تشخیص دهند.

دکتر «منظر اشتری» متخصص رادیولوژی و از سرپرستان تیم تحقیقاتی در خصوص ژن درمانی چشم دوم بیماران می گوید: نور ضعیفی به چشم افرادی که به تازگی تحت درمان قرار گرفته بودند تابیده شد و با استفاده از روش تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی عملکردی(fMRI) مشخص شد که مغز مسؤول پاسخ و حساسیت چشم به نور بسیار کم است.

محققان تأکید می کنند که باید تحقیقات بیشتری بر روی بیماران مختلف انجام شود تا از بی خطر بودن این روش درمانی اطمینان حاصل شود.

ژن درمانی می تواند در آینده برای درمان بیماریهای شبکیه و دیگر بیماری ها مورد استفاده قرار گیرد.