استعفای رییس بانک مرکزی کویت

به گزارش افکارنیوز به نقل از (ايسنا)، خبرگزاري فرانس پرس به نقل از روزنامه القبس گزارش داد شيخ سالم عبدالعزيز الصباح ۶۱ ساله پس از اعتراض به تحولات منفي در سياست مالي دولت و پيامدهاي خطرناك آن بر اقتصاد ملي استعفا كرد.

وی که به مدت بیش از ۲۵ سال عهده دار این سمت بود، نقش اصلی را در تصمیم برای تغییر تعیین نرخ دینار کویت از دلار آمریکا و مربوط کردن آن با سبدی از ارزها با هدف محدود کردن تاثیر تورم بالا در ماه مه سال ۲۰۰۷ داشت.

رییس بانک مرکزی کویت غالبا نسبت به سیاست مالی انبساطی دولت و افزایش سریع هزینه‌ها بر آینده کویت هشدار داده می داد. بر پایه آمارهای رسمی، هزینه‌های این کشور با ۱۲ سال متوالی مازاد بودجه بالا که به کمک قیمت‌های بالای نفت حاصل شده است، طی شش سال گذشته بیش از سه برابر شده و از ۲۳ میلیارد دلار به بیش از ۷۰ میلیارد دلار افزایش یافته است.

اقتصاددان‌های داخلی هشدار داده اند کویت که گفته می شود حدود ۱۰ درصد از ذخایر جهانی نفت را در اختیار دارد و روزانه حدود سه میلیون بشکه نفت استخراج می کند، در صورت کاهش قیمت‌های نفت نمی تواند پاسخگوی افزایش هزینه‌ها باشد.

کویت که کشوری با ۱.۱۷ میلیون نفر جمعیت است، یک سیستم رفاهی قوی با خدمات دارد و سوخت در این کشور با قیمت یارانه ای یا به رایگان عرضه می شود و مالیات وجود ندارد.