به گزارش فارس، حجتالاسلام غلامحسین محسنی اژهای در بیست و ششمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا بر اساس اظهارات وزیر اطلاعات مبنی بر شناسایی افرادی برای بر هم زدن نظم انتخابات اقدام کردهاند، قوه قضاییه در این زمین اقدامی کرده است یا خیر، اظهار داشت: اگر چنانچه کسانی چه در زمان انتخابات و چه در هر زمان دیگری مخل امنیت مردم و کشور شوند برخورد با آنها امری بدیهی است که بهطور مشخص امسال ستادهای ویژهای در مراکز استانها ایجاد شد تا به تخلفات احتمالی رسیدگی کند.

قوه قضاییه در برخورد با جرایم خشن مفید اقدام کرده است

محسنی اژه‌ای در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه چرا قوه قضاییه در بخورد با زورگیریان مخصوصاً در ایام نوروز که حجم خرید شهروندان بیشتر می‌شود قاطعانه عمل نمی‌کند گفت: ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که در حال حاضر شور مردم برای خرید در بازار به قدری زیاد است که دشمنان از همین موضوع هم سوء استفاده می‌کنند و این حضور گسترده را به دروغ راهپیمایی مطرح می‌کنند.

وی افزود: نیروی انتظامی هشدارهای لازم را در این خصوص داده است ولی اینکه کسی با حمله به خانواده‌ای که به خرید رفته‌اند پول آنها را برباید اقدامی بسیار پست است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: ظرف دو سال اخیر برخورد با افراد شرور قاطعانه بوده است و برخی از اجرای احکام در ملأء عام بوده و حتی عده‌ای از مجرمان در ملاء عام اعدام شده‌اند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا برخی مجرمان بعد از دو سال از زندان آزاد می‌شوند گفت: این گونه نیست که هر کس هر جرمی که مرتکب شد تا ابد در زندان بماند، اما در مورد جرایم خشن قوه قضاییه اقدامات خوب و مفیدی انجام داده است ولی لازم است شما خبرنگاران اگر موارد خاصی را مشاهده می‌کنید اطلاع دهید تا از دادستان بخواهیم موضوع را با جدیت بیشتر پی‌گیری کند.

هم بانک ملی و هم بانک صادرات در بروز فساد مالی متخلف بودند

محسنی اژه‌ای گفت: درباره فساد مالی اخیر در هر دو بانک صادرات و ملی تخلف صورت گرفته و افرادی از هر دو بانک تحت تعقیب قرار گرفته‌اند که عده‌ای در حال حاضر در بازداشت و عده‌ای هم با قرار وثیقه آزاد هستند.

وی افزود: اینکه روابط حقوقی بین دو بانک چگونه است و آنها علیه همدیگر دادخواست داده‌اند خارج از این موضوع است اما باید بگویم که هر دو بانک تخلف کرده‌اند و از هر دو بانک هم به همین دلیل افرادی بازداشت شده‌اند.

محسنی اژه‌ای درباره دستگیری شهردار اسلامشهر در زمان برگزاری مراسم تودیع و معارفه گفت: پرونده‌ای در این زمینه تشکیل شده، اما اینکه وی دستگیر شده یا خیر اطلاعی ندارم.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا بعد از اعترافات قاتل شهید علیمحمدی پخش خبری در یکی از شبکه‌های آمریکایی مبنی بر دخالت سرویس اطلاعاتی اسرائیل(موساد) در ترور دانشمندان هسته‌ای ما و شکایت خانواده شهید احمدی‌روشن به دادگاه لاهه آیا قوه قضاییه هم در این زمینه اقدامی علیه رژیم صهیونیستی کرده است گفت: اقدام ترورییست‌ها که با حمایت آمریکا و اسرائیل صورت گرفته مدتهاست انجام می‌شود که برای پیگیری این موضوع کمیته‌ای بین وزارت خارجه و دادستانی کل کشور تشکیل شده است و درباره این موضوع هم مدتی قبل مرجع قضایی وارد عمل شده، شکایتی تنظیم کرده‌ایم که امیدواریم به نتیجه برسد.

دادستان کل کشور در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا اعضای هیئت‌مدیره بانک ملی را دستگیر نکرده‌اید گفت: من اصلاً قبلا اسمی از دستگیری هیئت‌مدیره بانکی نبرده‌ام اما از هیئت‌مدیره بانکی که نام بردید بیش از یک نفر تحت تعقیب قرار گرفته است.

محسنی اژه‌ای همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا با وجود اتهامات مختلف فائزه هاشمی فقط یک حکم برای وی صادر شده است گفت: در کیفرخواست این پرونده، فقط دو مورد اتهامی وجود داشت که بعد از قطعیت حکم درباره آن صحبت خواهم کرد.

دادستان کل کشور درباره اینکه ریشه بروز فساد مالی اخیر ضعف سیستم نظارتی بوده یا قدرت نفوذ عده‌ای خارج از سیستم بانکی گفت: ممکن است هم ضعف نظارتی باشد و هم نفوذ افراد خارج از سیستم که در این پرونده نه تنها این دو عامل دخیل بودند بلکه عوامل دیگری هم نقش داشتند.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سؤالی درباره تشکیل دادگاه ویژه کودکان بعد از تصویب قانون جدید مجازات اسلامی گفت: قبلاً هم گفته‌ام که برخی افرادی که نمی‌توانند از خودشان دفاع کنند یا از سوی کسانی مورد ظلم قرار بگیرند در اینجا قانون باید حمایت بیشتری را از مظلوم داشته باشد.

وی ادامه داد: گاهی اوقات کودک از ناحیه نزدیکان خودش مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرد که اعتقاد من این است حمایت کافی نسبت به کودکان و کسانی که نمی‌توانند از خودشان دفاع کنند باید از سوی قانون وجود داشته باشد.

سخنگوی قوه قضاییه خاطرنشان کرد: قانون مجازات اسلامی بعد از ابلاغ از سوی قوه قضاییه لازم‌الاجرا خواهد بود و قوه قضاییه موظف به فراهم کردن ساز و کارهای لازم برای اجرایی کردن این قانون است. هر چه که قانون گفته باشد ما هم موظف هستیم آن را انجام دهیم.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا پرونده کوی سبحان و همچنین دادستان سابق تهران به سرانجام نمی‌رسد گفت: رسیدگی به پرونده کوی سبحان، خیلی وقت است که به اتمام رسیده و حکم آن صادر شده است.

وی ادامه داد: درباره پرونده دادستان سابق تهران هم قراری صادر شد که قرار به دادگاه رفت و قاضی قرار را لغو کرد که پرونده دوباره برگشت و طولانی شدن رسیدگی به پرونده به این دلیل بوده است.