به گزارش فارس، غلامحسین محسنیاژهای سخنگوی دستگاه قضا عصر امروز در بیست و ششمین نشست خبری خود در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه شنیده شده چندین نفر درباره ایجاد التهاب در بازار ارز و سکه دستگیر شدهاند که تعدادی از آنها بهایی بودهاند، آیا این نکته را تأیید میکنید و در صورت تأیید پرونده این افراد در چه مرحلهای قرار دارد، گفت: در کشور ما هیچ فردی به دلیل داشتن یک تفکر و یا یک دین بازداشت نخواهد شد. اگر این افراد هم دستگیر شدهاند به طور قطع به دلیل بهایی بودن آنها نبوده است.

محسنی‌اژه‌ای تأکید کرد: در کشور ما کسانی دستگیر می‌شوند که جرمی مرتکب شده باشند و در مظان اتهام باشند سپس به اتهام آنها رسیدگی می‌شود خواه اینکه پیرو چه مذهب، چه دین و چه تفکری باشند.

وی گفت: درباره دستگیری افرادی که در التهاب بازار سکه و ارز نقش داشتند موضوع دستگیری صحت دارد اما از آنجا که پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است و هنوز قرار مجرمیت یا کیفرخواستی صادر نشده نمی‌توان درباره آن اظهارنظری کرد.

وی تصریح کرد: باید تحقیقات انجام شود و به مرحله قابل قبولی برسد سپس مشخص شود که این افراد هرکدام چه نقشی داشته‌‌اند.

سخنگوی دستگاه قضایی کشور در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره اینکه با توجه به در پیش بودن انتخابات مجلس آیا بهتر نبود محاکمه متهمان پرونده فساد مالی اخیر در زمان دیگری برگزار می‌شد؟ گفت: به این موضوع توجه داشته باشید که ما در کشوری زندگی می‌کنیم که متوسط سالانه یک انتخابات در آن برگزار می‌‌شود.

وی گفت: نباید هر موضوعی را با انتخابات گره بزنیم مخصوصا این پرونده که برای مردم هم رسیدگی آن از اولویت برخوردار است.

دادستان کل کشور با تأکید این موضوع که ما هم دوست داشتیم رسیدگی به این پرونده سریع‌تر انجام می‌شد، گفت: به نظر من رسیدگی به این پرونده نه تنها مشکلی درباره حضور مردم در انتخابات ایجاد نمی‌کند بلکه نشان از آن دارد که ما با فساد مبارزه خواهیم کرد و نمی‌گذاریم مفسدان بی‌محاکمه بمانند.

غلامحسنی محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به این سؤال که شبکه فارسی‌زبان بی‌بی‌سی اخیرا یک جنگ رسانه‌ای به راه انداخته و ادعا کرده که عده‌ای از کارکنان و اعضای خانواده آنها که در ایران حضور داشته‌اند توسط دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی دستگیر شده‌اند، گفت: هر کسی که بخواهد علیه امنیت ایران کاری انجام دهد بدیهی است که بر اساس قانون با او برخورد خواهد شد.

وی افزود: عده‌ای که با شبکه بی بی سی مرتبط بودند یکسری اقدامات خلاف قانونی داشتند و به همین دلیل با آنها برخورد شد و رسیدگی به پرونده آنها در دست اقدام است.

دادستان کل کشور گفت: درباره تعداد افراد دستگیر شده نمی‌توانم مطلبی بگویم زیرا تعداد متهمان ممکن است کم یا زیاد شود و طبق قانون محذور دارد.

سخنگوی دستگاه قضای کشور در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره اینکه یکی از مسئولان کمیسیون اجتماعی مجلس درباره تحقیق و تفحص از شرکت شستا عنوان کرده که حداقل هزار میلیارد در این شرکت و شرکت‌های تابعه فساد مالی رخ داده است که اگر دستگاه قضایی ورود پیدا کند این عدد به ۷ هزار میلیارد تومان می‌رسد گفت: تحقیق و تفحص از یک مجموعه توسط مجلس امری طبیعی است و بر اساس آیین‌نامه‌های مجلس روند آن انجام می‌شود.

وی ادامه داد: اگر چنانچه در تحقیق و تفحص مشخص شود تخلفی صورت گرفته این موضوع به رئیس مجلس ارائه می‌شود و سپس از سوی مجلس به دستگاه قضایی ارجاع داده می‌شود، ما هم تحقیق می‌کنیم و نتیجه را اعلام می‌کنیم.

سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: درباره این موضوعی که شما عنوان کردید هنوز همه مراحل اجرا نشده است و اظهارنظر درباره آن زود است.

وی خاطر نشان کرد: در زمان قانونی درباره این پرونده اظهارنظر خواهد شد و این را هم من بارها گفته‌ام که ما در دستگاه قضایی در برخی از موارد درباره اعلام نظر و ارائه اطلاعات محذور قانونی داریم.

غلامحسنی محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به این سوال که یکی از نمایندگان مجلس در مصاحبه‌ای با یکی از رسانه‌ها عنوان کرده که یک قاضی عالیرتبه محکومیت معاون اول رئیس جمهور را تأیید کرده است ولی پرونده این فرد به جایی رسیده است که وی در دادسرا و دادگاه حاضر نشده است و وی عنوان کرده که نسبت به این مسئله شکایت خواهد کرد که چرا برای این فرد قرار منع تعقیب صادر شده است، گفت: بارها گفته‌ام که از شما تقاضا می‌کنم اسم افراد را در این مجموعه و در هنگام پرسیدن سؤال نبرید به این دلیل که چیزی که شما به افراد منتسب می‌کنید را من به طور کامل نمی‌دانم و این امر باعثمی‌شود اظهار نظری کنیم که درست نباشد.

وی گفت: به همین دلیل از پاسخگویی به این سؤال شما امتناع میکنم.