به گزارش افکار نیوز به نقل از ایرنا، غلامرضا جلالی امروز در نشست خبری نخستین همایش ملی "دفاع سایبری " كه در جهاد دانشگاهی برگزار شد در جمع خبرنگاران افزود : درحال حاضر ۳۸ كشور جهان ساختار دفاع سایبری را تشكیل داده اند و ۱۴۰ كشور در حال مطالعه ساز و كار دفاع سایبری هستند.

وی اظهار داشت: امنیت در فضای سایبری در جهان از اهمیت زیادی برخوردار است و به لحاظ امنیت و تهدید سایبری در جهان در سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۲ بسیار افزایش یافته و رشد جدی و چشمگیری را به همراه داشته است.

وی ادامه داد: تاکنون مباحثسایبر به صورت سرگرمی و بازی بوده است و در حال حاضر خطرات و ناامنی با توسعه فناوری به جنگ و تهدید کشیده شده است.

جلالی با اشاره به سه موضوع دین، امنیت و جنگ خاطر نشان کرد: در دنیا درباره این سه موضوع فکر می کنند امروزه ویروس رایانه ای یک سلاح سایبری محسوب می شود و باید اهمیت و توجه ویژه ای به حوزه دفاع سایبری داشت.

رییس سازمان پدافند غیر عامل کشور خاطر نشان کرد: استراتژی رییس جمهور آمریکا در پنجم ژانویه جهتگیری آینده را مشخص کرد که نشان‌دهنده کوچک کردن ارتش نظامی و توسعه فضای سایبری است و کشور ما هم باید به این موضوع بپردازد و تهدیدها و آسیب‌پذیری‌های خود را بشناسد. وی اضافه کرد: امسال قرارگاه دفاع سایبری کشور مسئولیت دفاع سایبری را بر عهده گرفته واین قرارگاه چتر دفاعی و حفاظتی را در برابر تهدیدات سایبری شکل داده است.

جلالی افزود: ما شاهد حملاتی در حوزه های مختلف هستیم و لازم است کشور ساز و کار دفاعی خود را قوی تر نماید و یکی از ویژگی های این دفاع تدوین سند دفاع سایبری کشور است.

وی گفت: سند دفاع سایبری کشور در سه ماه اول سال ۹۱ تدوین و جمع‌بندی خواهد شد. این سند در مرکز دفاع سایبری تهیه، تنظیم و پیش‌نویسی خواهد شد و در نهایت با مشورت حدود ۱۰۰ نفر از اساتید و مسئولان، نهایی خواهد شد.

جلالی خاطر نشان کرد: با تدوین سند دفاع سایبری دستگاه‌های مختلف وظایف خود را در برابر تهدیدات سایبری بشناسند.

رییس سازمان پدافند غیر عامل کشور ادامه داد: در برنامه پنج‌ساله پنجم بر استفاده از فناوری اطلاعات تاکید شده است که از یکی از ویژگی‌های دفاع سایبری نسبت به دیگر دفاع‌ها، برداشت اولیه از ارتش سایبری در زمینه آفند است.

به گفته وی ارتش سایبری چهار حوزه کلان دارد و بخشی از آن در حوزه محتوا و فرهنگ است که در بستر وب اتفاق می‌افتد و در این زمینه شاهد رشد شبکه‌های اجتماعی و اطلاع‌رسانی هستیم که باید در این حوزه سازوکارهای لازم را دنبال کنیم.

جلالی با اشاره به برخی طرح‌های غرب برای گسترش اینترنت تاکید کرد: دشمنان با دیدگاه‌هایی مثل اینترنت چمدانی یا خارج کردن اینترنت از اختیار دولت‌ها به دنبال تسلط بر افکار عمومی دنیا هستند که ممکن است در قالب براندازی، انقلاب مخملی و سایبری شکل گیرد پس باید در این حوزه بررسی‌های لازم انجام شود که در این راستا در شورای عالی انقلاب فرهنگی، توسعه شبکه سایبری مدنظر قرار گرفته است.

وی به گفته مقام معظم رهبری درباره بحثصنعت حوزه سایبر اشاره کرد و گفت: روش بومی‌سازی دفاع سایبری را در حوزه سخت‌ افزار و نرم‌افزار باید مورد توجه قرار دهیم که این امر نیازمند جهادی عظیم است و باید در این راستا صنعت دفاع شکل گیرد و حوزه دفاع کشور را بومی‌سازی کنیم.

جلالی افزود: دانش سایبری در جهان جوان است و باید دانش سایبری را در حوزه دفاع جوانتر در نظر بگیریم و کشورها سعی کنند تا رهبران و مسئولان را به این باور برسانند که تهدیدات جدید در حال پوست انداختن است.

وی با اشاره به اینکه \ ' آمریکا استراتژی حمله دارد و استراتژی ما دفاع است \ ' گفت: باید در این راستا در حوزه سایبری به دنبال تولید دانش بومی باشیم. اکثر کشورها با اعلام استراتژی جدید اعلام کرده‌اند که هرگونه حمله در حوزه زیرساخت حیاتی آنها در سایبر مساوی حمله نظامی به آنهاست.

وی در ادامه گفت: در این همایش ملی دفاع سایبری به بخشهایی از این سند پرداخته خواهد شد.