گزارش بدهکاران به نظام بانکی، در کمیسیون اقتصادی

جمشید انصاری در گفتگو با روزنامه مردم نو گفت: هیأت نظارت بر اندوخته اسكناس در گزارش خود اعلام كرد سالانه ۲۸ میلیارد تومان صرف تولید اسكناس میشود. این هیأت مسئول نظارت بر نگهداری موزه و جواهرات سلطنتی نیز هست و به قول مسئولان این هیأت موزه و جواهرات سلطنتی یكی از بینظیرترین موزههاست كه سنگهای قیمتی فراوانی را در خود نگهداری میكند.

وی با اظهار تأسف گفت: از این که این هیأت هنوز نتوانسته است مقدمات بازدید عموم از موزه و جواهرات سلطنتی را فراهم کند جای تأسف فراوان وجود دارد؛ چرا بانک مرکزی ساختمان موزه را گسترش نمی‌دهد؟

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس همچنین با اشاره به سؤال نادران از وزیر اقتصاد و امور دارایی، گفت: دکتر نادران از حسینی درباره‌ معوقات بانکی پرسیدکه وزیراقتصاد نیز تفکیک معوقات بانکی در ۱۱ بانک دولتی و بانک‌هایی که دولت سهامدار آنهاست را اعلام کرد.

وی ادامه داد: بر اساس اظهارات حسینی میزان مطالبات غیر جاری تا اسفند ۸۸ بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان است. وزیر از افرادی که با تسلط بر قانون، راهکارهای فرار از قانون را بکار بسته و از بازپرداخت معوقات طفره می‌روند، گلایه کرد.

وی با اشاره به درصدهای معوقات بانکی به تفکیک تعداد نفرات و میزان بدهی‌ها گفت: طبق گزارش وزیر اقتصاد میزان بدهکاران بیش از ۸۰ میلیارد تومان ۴ درصد کل بدهکاران است که ۹ پرونده را تشکیل داد و سر جمع ان ۱۳۰۰ میلیارد تومان است. میزان بدهکاران ۶۰ تا ۸۰ میلیارد تومان ۸ درصد کل بدهکاران ۴۰ تا ۶۰ میلیارد تومان ۹ درصد کل بدهکاران است. تعداد بدهکاران کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان هفت میلیون و ۲۲۶ هزار و ۳۰۸ پرونده معادل ۳۳ درصد کل بدهکاران را تشکیل داده‌اند.

انصاری علت اختلاف بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومانی وزارت اقتصاد و بانک مرکزی در معوقات بانکی را این گونه تشریح کرد: وزارت اقتصاد معوق تا بیش از دو ماه به تأخیر افتاده را در آمار خود قرار می‌دهد، ولی بانک مرکزی معوقاتی که حتی دو روز به تأخیر افتاده را در آمارهایش اعلام می‌کند.

مشکلات زنجانرود با بودجه‌های استانی و ملی قابل حل است

در ادامه نماینده زنجان و طارم در مجلس گفت: بسیاری از مشکلات منطقه زنجانرود با بودجه‌های استانی و ملی قابل حل است و باید در این زمینه تلاش شود.

جمشید انصاری اظهار داشت: امیدواریم با برگزاری این‌گونه جلسات و همایش‌ها مشکلات این منطقه بررسی و برای حل آنها تلاش شود.

وی با اشاره به مشکلات این منطقه افزود: مشکلات آب شرب و کشاورزی، بهسازی روستاها، بهسازی واحدهای مسکونی روستایی، اجرای طرح‌های هادی، گازرسانی به روستاها و تکمیل پروژه‌ها و طرح‌های نیمه تمام را از جمله عمده مشکلات این منطقه برشمرد.

وی با اشاره به اینکه گازرسانی به روستاهایی که در ۱۵ کیلومتری خط انتقال، از جمله خواسته‌های روستاییان است، ادامه داد: باید در راستای بهسازی روستاها و اجرای طرح‌های هادی در روستاها تلاش شود.

وی با اشاره به اینکه برخی مشکلات این منطقه با بودجه‌های ملی و استانی قابل حل و برطرف شدن است، اظهار داشت: باید مدیران و مسئولان استان در راستای حل این مشکلات تلاش کنند.

وی اظهار داشت: زنجانرود با ۳ هزار کیلومتر مربع از ۴ بخش زنجانرود پایین، غنی بیگلو و چایپاره بالا و پایین تشکیل شده است.

انصاری با بیان اینکه این منطقه دارای ۲۳ هزار نفر جمعیت است، تصریح کرد: در فصل کاری و کشاورزی جمعیت این منطقه به بیش از ۵۰ هزار نفر افزایش می‌یابد.

وی‌ با اشاره به استعدادها و ظرفیت زنجانرود در زمینه کشاورزی افزود: این منطقه دارای ۶۲ هزار هکتار زمین مستعد برای کشاورزی است.

وی با تأکید بر اینکه مشکلات این منطقه باید به درستی بررسی و برای حل آنها تلاش شود گفت: بسیاری از مشکلات منطقه زنجانرود با بودجه‌های استانی و ملی قابل حل است و باید در این زمینه تلاش شود.

انصاری افزود: امیدواریم با برگزاری این‌گونه جلسات و همایش‌ها مشکلات این منطقه بررسی و برای حل آنها تلاش شود.

وی با اشاره به مشکلات این منطقه افزود: مشکلات آب شرب و کشاورزی، بهسازی روستاها، بهسازی واحدهای مسکونی روستایی، اجرای طرح‌های هادی، گازرسانی به روستاها و تکمیل پروژه‌ها و طرح‌های نیمه تمام از جمله عمده مشکلات این منطقه است.

وی در ادامه گفت: استان زنجان در زمینه گسترش آبیاری نوین مقام نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه اصلاح آبیاری سنتی به روش نوین نیز از جمله برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان است، افزود: استفاده و گسترش آبیاری نوین در منطقه نیز از جمله برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی است که در این زمینه گام‌های خوبی در استان برداشته شده است.

انصاری با درخواست از روستائیان برای بهسازی و بازسازی واحدهای مسکونی روستایی تصریح کرد: باید در این زمینه روستائیان و اهالی منطقه بیش از پیش تلاش کنند.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت استفاده درست از آب شرب و کشاورزی افزود: باید از آب کشاورزی به درستی استفاده شود که اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار و نوین از جمله اقدامات مناسب در این زمینه است.

وی تأکید کرد: باید از منابع موجود به درستی و صحیح استفاده کنیم و با استفاده از همین منابع به درستی در زمینه آبادانی مناطق روستایی گام برداریم.