تفاهم‌نامه مرغ ۲۹۳۰ تومانی دیروز امضا شد؛ شرایط با هدفمندی تغییر می‌کند

افكار نيوز:محمد يوسفي اظهار داشت: روز گذشته تفاهمنامهاي با وزارت بازرگاني منعقد شد كه اميدواريم با لحاظ كردن شرايط اين تفاهمنامه ابزاري براي متعادل كردن قيمت مرغ در بازار مهيا باشد.
رئیس اتحادیه مرغ گوشتی ایران گفت: در این تفاهمنامه قرار شد مرغ به قیمت دو هزار و ۹۳۰ تومان عرضه شود و این تفاهمنامه هر چهار ماه یک بار بازنگری خواهد شد.
وی افزود: در صورتی که اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و شرایط پیش بینی نشده برای بازار تأثیر داشته باشد شرایط تفاهمنامه تغییر خواهد کرد.
وی همچنین گفت: نظر اتحادیه سراسری مرغ گوشتی بر این است که در میادین میوه و تره بار عرضه مرغ در اختیار تشکل‌ها و اتحادیه مرغداران باشد و این درخواست برای جلوگیری از چند نرخه شدن مرغ و شفافیت لازم در قیمت آن ارائه شده است.
یوسفی گفت: در صورتی که همین مرغها به صورت بسته‌بندی شده ارائه شود به قیمت دو هزار و ۹۸۰ تومان ارائه خواهد شد.
وی افزود: امروز پیش نویس این تفاهمنامه را امضا کردم اما لازم است مدیرعامل اتحادیه هم این تفاهمنامه را امضا کند.
وی در پاسخ به این سؤال که اگر قرار باشد شرایطی مانند هدفمندکردن یارانه‌ها در قیمت این تفاهمنامه تأثیرگذار شود پس قیمت تضمینی چه مفهومی دارد گفت: ما از مضمون قانون هدفمندکردن یارانه‌ها در این بخش بی خبریم لذا نمی دانیم چه اتفاقی خواهد افتاد بنابراین بخشی از پیش بینی قیمت به دلیل نامشخص بودن هدفمندکردن یارانه‌ها قطعی نشده است.
یوسفی گفت: امروز باخبر شدیم کنجاله سویا از تعرفه ۴ درصد به ۲۵ درصد افزایش یافته است که در این صورت قیمت نهاده‌های تولید بیش از اندازه بالا می‌رود و اینها از موارد پیش بینی نشده است.
یوسفی در پاسخ به این سؤال که آیا قرار است مرغ وارداتی از ترکیه وارد کشور شود گفت: با توجه به کافی بودن تولید در کشور نمی دانم مسئولان بر چه اساسی اقدام به این نوع واردات می‌کنند به هر حال قرارداد واردات مرغ از ترکیه منعقد شده و آنها در حال کشتار هستند.
وی افزود: میزان تولید مرغ در کشور حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن است که تقریبا معادل میزان مصرف کشور می باشد و هم اکنون ۳۰درصد از مراکز تولیدی بدون استفاده هستند.
رئیس اتحادیه سراسری مرغ گوشتی ایران گفت: به هیچ عنوان مشکلی از نظر تولید نیست اما مدیریت توزیع و تنظیم بازار مقوله‌ای است که مسئولان باید توجه کافی داشته باشند.
یوسفی افزود: مفاد این تفاهمنامه از دهم تا پانزدهم مردادماه اجرا خواهد شد.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا شما قادر هستید قیمت کنونی مرغ را که از سه هزار و ۶۰۰ تومان هم فراتر رفته به دو هزار و ۹۳۰ تومان تقلیل دهید گفت: ما چند روز پیش این پیشنهاد را به وزارت بازرگانی داده بودیم اما تعلل کردند اگرچه شرایط سختی در پیش است اما قیمت دو هزار و ۹۳۰ تومان قابل دسترس خواهد بود.
انتهای پیام / ص