سید محمود محدث در گفتوگو با فارس با بیان اینکه در اکتشاف یک برنامه پنج ساله مطابق با برنامههای پنج ساله توسعه کشور تعریف کردهایم، گفت: در برنامه پنجم توسعه که امسال سال اول آن را پشت سر میگذاریم پیشبینی شده بود که میزان مشخصی از ذخایر نفت و گاز با اکتشاف میادین جدید به ذخایر کشور اضافه شود.

وی افزود: در سال جاری خوشبختانه تا به امروز در نفت بیش از ۳ برابر تعهدمان که ۵۰۰ میلیون بشکه در سال اول بود، ذخایر جدید قابل برداشت به ذخایر قبلی کشور اضافه شده است.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت اضافه کرد: براساس برنامه پنج ساله قرار بود در هر سال ۵۰۰ میلیون بشکه و در کل ۵ سال ۲۵۰۰ میلیون بشکه ذخایر جدید نفت به ذخایر قابل برداشت کشور اضافه شود.

وی میزان تعهد اکتشاف ذخایر گاز را در سال اول برنامه پنجم ۴.۵ تریلیون فوت مکعب اعلام کرد و اظهار داشت: در گاز نیز بیش از ۵ برابر تعهدمان در سال اول برنامه پنج ساله در سال جاری به ذخایر گاز قابل برداشت کشور افزوده شده است.

محدثتصریح کرد: در ابتدای سال جاری قول اکتشاف قطعی ۵ میدان هیدروکربوری را داده بودیم که موفق شدیم ۶ میدان جدید را کشف کنیم.

وی در تشریح نوع ذخایر این میادین گفت: میدان " خیام " لایه‌های نفت و گاز را در خود جای داده است، میدان " مدار " گازی و میدان " دلاوران " نفتی بود، اکتشاف میدان گازی " فرزاد A " را تکمیل کردیم و دو میدان جدید نفتی نیز در بخش خشکی کشور اکتشاف شده است که یکی از آنها ذخایر قابل توجه و زیادی را در خود جای داده است.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت در ادامه تاکید کرد: در اکتشاف تا پایان مرحله‌ای که چاه‌های حفر شده را تست نکرده و نفت یا گاز آن را آزمایش نکنیم و نوع آن را مشخص نکنیم اکتشاف میدان جدیدی را اعلام نخواهیم کرد چناکه فروز B را سال گذشته کشف کردیم و به گونه‌ای اطلاعات مخزن را جمع‌آوری کردیم که امروز می‌توانند به راحتی نسبت به توسعه آن اقدام کنند.

وی با اشاره به عقد قرارداد توسعه میدان گازی فروز B با مپنا توضیح داد: اگر فشار مخزن، نوع گاز، مایعات، سولفور و دیگر مشخصات را نداشتیم نمی‌توانستیم برای توسعه میدان اقدام کنیم.

محدث گفت: در حال حاضر در چند چاه در حوزههای مختلف شواهد مناسبی درباره وجود نفت و گاز به دست آوردهایم اما چون آن را آزمایش نکردهایم نمیتوانیم اکتشاف قطعی و ذخایر آنها را اعلام کنیم.