به گزارش افکار نیوز به نقل از ايسنا، اندازه اين هيولاهاي دريايي در حدود دو تا سه سانتيمتر است و جزء اكوسيستمي محسوب ميشوند كه تا ۴۰ سال قبل ناشناخته مانده بودند.

از اوایل دهه ۷۰ میلادی و با توسعه فناوری‌های دریایی، اکتشافات در اعماق اقیانوس امکانپذیر شد و گونه‌های نادری در تاریکی های مطلق کشف شدند.

هیولاهای دریایی که از رده پرتاران(Polychaetes) محسوب می‌شوند، در فشار بسیار زیاد در عمق هزار متری و در نزدیکی منافذ هیدروترمال(گرم آبی) عمیق‌ترین اقیانوس‌ها زندگی می‌کنند.

این موجودات دهان وحشتناکی دارند که ربودن طعمه در اعماق تاریکی را تسهیل می‌کند و از دندان‌های خود برای جویدن باکتری‌ها و ارگانیسم‌های ابتدایی که در کنار آب‌های گرم منطقه ساکن هستند، استفاده می‌کنند.

به گفته «دانیل دسبرایرز» محقق ارشد مؤسسه تحقیقات اکتشافات اعماق دریا(I ' lfremer) اجتماع متنوعی از جانوران در اطراف منافذ هیدروترمال زندگی می کنند.

توانایی این موجودات برای زندگی در سخت‌ترین شرایط در اعماق اقیانوس بسیار شگفت‌انگیز است و این کشف دیدگاه محققان را نسبت به قلمرو دریایی بسیار تغییر داده است.

محققان امیدوارند با کشف این موجودات در عمق اقیانوس‌ها بتواند به محققان به کشف گونه‌های حیات در سیارات دیگر کمک کند.

منافذ هیدروترمال در اطراف مناطق زلزله خیز، آتشفشان ها و صفحات تکتونیکی دیده می‌شوند. آب بسیار گرم و مواد شیمیایی خارج این مناطق یک محیط ایده آل برای زندگی این جانوران فراهم می‌کنند.

محققان معتقدند چنین منافذ هیدروترمال در قمر مشتری «اروپا» نیز وجود دارد و نمونه‌ای از آنها زمانی بر سطح مریخ نیز وجود داشته است.