به گزارش افکار نیوز، حجت الاسلام مهدی تسخیری مدیر خبرگزاری تقریب مذاهب اسلامی در تشریح چگونگی تشکیل "دارالتقریب مذاهب اسلامیه" به خبرنگار مهر گفت: با توجه به حادثه اعدام یک ایرانی بیگناه در مکه، برخی بزرگان جهان اسلام به ویژه مرحوم شیخ محمدتقی قمی در این فکر بودند که بتواند حقایقی را تبیین کنند که چنین فاجعه ای در دیگر نقاط جهان رخ ندهد.
وی در توضیح این ماجرا افزود: این ایرانی در هنگام طواف دچار حالت تهوع می شود و سلفی های وهابی با این بهانه که این فرد به کعبه توهین کرده است - با اینکه این فرد به سرعت با لباس خود شروع به تمیز کردن زمین می کند - او را دستگیر کرده و گردن زدند. پس از این ماجرای تأسفبار مرحوم قمی تلاش کرد برای دفاع از این انسان و سایر انسانها و بیان حقایق جهان اسلام با بزرگان و اندیشمندان الازهر نشست و برخاست داشته باشد.

وی یادآور شد: شیخ محمدتقی قمی پس از تشکیل این مرکز، به نمایندگی از طرف آیت الله بروجردی با علمای برجسته ای از لبنان، نجف اشرف، مصر و… گفتگوهایی داشت و نتیجه این تلاشها منجر به صدور فتوای معروف " شیخ محمود شلتوت " شد مبنی بر اینکه مذهب جعفری به عنوان مذهب پنجم جهان اسلام شناخته شد.

حجت الاسلام تسخیری افزود: اساس دارالتقریب این شد که بتوانند مشترکات مذاهب اسلامی را جمع کرده و بر اساس آن اندیشه های مشترک حرکت کنند تا علما و نخبگان را به یکدیگر نزدیک کنند سپس فرهنگ تقریب را در جهان اسلام منتشر کنند و بحمدالله این حرکت پیش رفت اما پس از چندی به دلیل فشار حکومتها به ویژه بعد از جمال عبدالناصر تقریبا این حرکت متوقف شد تا زمانی که " مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی " به دستور مقام معظم رهبری در تهران تشکیل شد و آن راه را ادامه داد.

وی در مورد امکان فعالیت دوباره " دارالتقریب المذاهب السلامیه " گفت: ما تلاش می کنیم که دوباره این مرکز فعال شود و فعال کردن این مرکز موجب نزدیکی الازهر، فیضیه و حوزه نجف خواهد شد و اگر بتوانیم زیتونه را نیز وصل کنیم این مثلثقدرت می تواند به عنوان حامی اندیشه های ناب اسلامی و یک گروه متحد اندیشه ای برای جهان اسلام به وجود آید.

مدیر خبرگزاری تقریب مذاهب اسلامی بزرگترین مشکل فراروی حرکت تقریب را وجود حکام مستبد خواند و گفت: الحمدلله امروزه شاهدیم که این حکام مستبد یکی پس از دیگری سقوط می کنند و بطور طبیعی نظامهایی که می آید مردمی تر از گذشته است. از آنجایی که اراده ملی و مردمی جهان اسلام بر این است که امت اسلامی واحده ای را داشته باشد؛ حرکت این مراکز علمی روان خواهد شد و با تبادل اندیشه بین علمای جهان اسلام، قضاوتها نسبت به یکدیگر از دور نخواهد بود بلکه بر اساس معلومات قضاوت خواهند کرد.

تسخیری تأکید کرد: وقتی اساتید و علمای جهان اسلام در کنار هم بنشینند و با منابع اصلی که کتاب و سنت است مباحثاصلی خود را مطرح کنند بطور حتم اندیشه ها و کتب و طرحهای نو به جهان عرضه می شود و از آن پس خواهیم دید که جهان اسلام جهانی خواهد بود که دارای قدرت ارائه تمدن جدید اسلامی بوده و راه را برای سایر بشریت هموار خواهد کرد.

وی بر برقراری گفتمان تمدن اسلامی برای تحقق تمدن اسلامی تأکید کرد و گفت: تمام این اختلافات و جریانات انحرافی که در جهان اسلام وجود دارد ناشی از این است که برخی داعیه علم و آقایی فکری دارند در حالیکه بویی از علوم اصیل اسلامی نبردند و گروهی را رهبری می کنند که نمونه آنها طالبان، القاعده و یا گروههای تندرو شیعه می شوند.

مدیر خبرگزاری تقریب مذاهب اسلامی افزود: این گروهها هرگز ما را به سوی وحدت اسلامی سوق نخواهند داد بلکه روز به روز امت اسلامی را متفرق می کنند و این امر مسلمی است که جامعه متفرق، هرگز روی سعادت را نمی بیند.

حجت الاسلام تسخیری در پایان تصریح کرد: غرب با تمام جنگهایی که بین خود داشت سرانجام به اینجا رسید که اتحادیه اروپا را تشکیل دهند تا به قدرت برسند. ما در صورتی به قدرت می رسیم که وحدت ایجاد کنیم و این از عهده علمای اسلام برمی آید و اگر اینها وارد صحنه شوند و دیدگاههای خوبی ارائه دهند و از حالت نخبگی خارج شوند و به عنوان فرهنگ در میان اقشار مختلف مباحث خود را منتشر کنند بسیاری از مسائل با درک و شناخت حل می شود.