به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، در آستانه انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی جریانها و اضلاع مختلف سیاسی وارد صحنه شدهاند که از این بین در جبهه اصولگرایی دو جبهه متحد و پایداری شکل گرفته است.

از ابتدا اعضای این دو جبهه تأکید می‌کردند که نامزدهای مشترکی خواهند داشت اما بعد از اعلام لیست‌های از جانب این دو جبهه مشخص شد که ۵ نامزد مشترک در لیست تهران آنها وجود دارد.

یکی از این نامزدهای مشترک، سید مسعود میرکاظمی وزیر بازرگانی دولت نهم و وزیر نفت دولت دهم است که مورد استقبال جبهه متحد و پایداری قرار گرفته است.

برای بررسی وضعیت و آرایش سیاسی انتخابات با حضور در دفتر وی درباره موضوعات مختلف گفت‌وگو کردیم که متن کامل آن به شرح زیر است:

* فارس: ابتدا از شما می‌خواهیم بیوگرافی خودتان را شرح دهید!

- میرکاظمی: بسم‌الله الرحمن الرحیم. بنده سال ۱۳۳۹ ‬در شهر تهران متولد شدم. مدرک کارشناسی مهندسی صنایع خود در سال ۱۳۶۵ و مدرک کارشناسی ارشد مهندسی صنایع خود را در سال ۱۳۶۸ ‬از دانشگاه علم و صنعت ایران و سپس مدرک دکترای مهندسی صنایع را در سال ۱۳۷۵ ‬از دانشگاه تربیت مدرس دریافت کردم. در دولت نهم و دهم وزیر بازرگانی و نفت بودم. در این مابین، ریاست دانشگاه شاهد، مؤسس چندین مرکز تحقیقاتی و انجمن‌های علمی در کشور بوده‌ام.

* فارس: نحوه انتخاب شما به عنوان وزیر دولت نهم چگونه بود؟

- میرکاظمی: بعد از تشکیل دولت نهم، بنده از طریق گروه‌های مختلف، از جمله بسیج اساتید، دانشگاهیان و انجمن‌های علمی به آقای احمدی‌نژاد معرفی شدم، البته از سال۵۷ با ایشان در دانشگاه علم و صنعت دوست بودم. آقای احمدی‌نژاد ترجیح دادند که به عنوان وزیر بازرگانی در دولت خدمت کنم اما بعد از ماجرای وزارت بنده در وزارتخانه بازرگانی تلاش و تمایل داشتم که به دانشگاه برگردم که البته تدریس در دانشگاه و کار دانشگاهی را ترجیح می‌دادم.

* فارس: چطور به عنوان وزیر نفت انتخاب شدید؟

- میرکاظمی: در دولت دهم و بعد از قضایای فتنه، آقای احمدی‌نژاد انتظار داشت ما به ایشان کمک کنیم و توقع‌اش این بود که دوستان او در دولت دهم تنهایش نگذارند. بنده به آقای احمدی‌نژاد گفتم اگر فکر می‌کنید که میرکاظمی از زیر کار در می‌رود، هر کاری که دوست دارید، بکنید اما اگر نظر شخصی من را می‌خواهید دوست دارم کار دانشگاهی کنم، حتی فرم برنامه‌های ایشان برایم فرستاده شد که معمولا برای نامزدهای وزارت نفت ارسال می‌کنند، بدون اینکه برنامه بنویسم خالی برگرداندم و طی نامه‌ای عذرخواهی و اعلام کردم علاقمند به بازگشت به دانشگاه هستم. ایشان(رئیس‌جمهور) ۲ یا سه جلسه با من داشتند که من پذیرفتم نامزد وزارت نفت شوم اما به دلایلی در جلسات خصوصی برایشان توضیح دادم که کلیات آن اختلافات در سلایق مدیریتی، انتصاب برخی افراد و… بود. راغب به پذیرفتن مسئولیت نداشتم. در زمان وزارت بازرگانی تمام معاونین را شخصاً انتخاب کردم. آقای احمدی‌نژاد به تغییر برخی از معاونین اصرار داشتند که تا آخر زیر بار نرفتم چون عین بی‌عدالتی بود. به آقای رئیس‌جمهور گفتم ما با هم دوست هستیم و نمی‌خواهم شما ناراحت شوید، لذا من به شما و دولت کمک می‌کنم اما پست وزارت را نمی‌خواهم. برخی فکر می‌کردند که بنده برای وزارت نفت رایزنی کردم در حالی که اصلاً اینطور نبوده و حتی بنده از پذیرش پست در ابتدا خودداری کردم.

* فارس: ‌ یعنی خودتان از وزیر شدن‌تان بی‌اطلاع بودید؟

- میرکاظمی: خیر. به اختیار ایشان گذاشتم. آخرین جلسه روز آخر بود و بایستی اسامی به مجلس ارائه می‌شد، به همین دلیل ایشان از بنده مکدر بودند. جالب این است وقتی به عنوان وزیر به مجلس معرفی شدم، آقایان حرف‌های متفاوتی می‌زدند. برخی می‌گفتند میرکاظمی با نفت بیگانه است و برخی دیگر می‌گفتند که رشته‌ تحصیلی‌اش با نفت همخوانی ندارد در حالی که بنده مهندسی صنایع خوانده‌ام و این رشته، یک رشته مدیریتی است. من تولید پیشرفته در دانشگاه تدریس می‌کردم.

* فارس: چرا نمایندگان کمترین رأی را از بین وزرا به شما دادند؟

- میرکاظمی: بنده اهل معامله نبوده، نیستم و نخواهم بود و این موضوع از لطف خداست. در مجلس برخی نمایندگان مجامع استانی درخواست‌های استانی و لیست نفرات خود را به من دادند و گفتند که این آقا برای فلان‌جا و آن آقا برای جای دیگر باید انتخاب شود اما بنده با صراحت تمام با این کارها مخالفت کردم و گفتم که چنین کاری را نخواهم کرد. خدا را گواه می‌گیرم برای رأی اعتماد از مجلس حتی یک برگه را امضا نکردم و به یک نماینده هم وعده ندادم. خیلی خوشحالم شدم از اینکه کمترین رأی اما سالم‌ترین رأی را آوردم.

* فارس: در طول مدیریت‌تان در وزارت نفت از سوی جریان انحرافی کسی به شما تحمیل نشد؟

- میرکاظمی: افراد معرفی می‌شدند اما زیر بار نمی‌رفتم.

فارس: ‌ حتی آقای …؟

- میرکاظمی: درباره ایشان باید بگویم بنده مخالف جدایی وزارت نفت از مدیرعاملی شرکت نفت بودم اما چون بر من تکلیف شده بود که در وزارت نفت بمانم و تعامل کنم، ایشان را با شرط و شروط‌های زیادی پذیرفتم که سکانداری نفت واحد باشد زیرا تا اصلاح قانون نفت این نقص قانونی را داریم.

* فارس: ‌ آقای دکتر برویم سراغ بحثانتخابات مجلس. از چه زمانی برای ورود به انتخابات مجلس تصمیم گرفتید؟

- میرکاظمی: همانطور که گفتم، بعد از وزارت بازرگانی قصدی جز فعالیت دانشگاهی نداشتم که البته شرایط به گونه‌ای شد که وزارت نفت را هم پذیرفتم. از ماه‌ها پیش برخی دوستان ما و برخی شخصیت‌های موجه سیاسی با بنده تماس می‌گرفتند و درخواست می‌کردند که برای انتخابات مجلس نهم ثبت‌نام کنم‌ چرا‌که آنها می‌گفتند نماینده فعال در حوزه اقتصاد برای مجلس لازم است‌ اما در نهایت برای تصمیم‌گیری استخاره کردم و جواب آن مثبت بود‌ برهمین اساس در آخرین روز ثبت‌نام کاندیدا برای ثبت‌نام اقدام کردم.

* فارس: بعد از ثبت‌نام با گروه‌های اصولگرا از جمله جبهه متحد و یا جبهه پایداری که ابتدا شما را در لیست قرارداد رایزنی کردید؟

- میرکاظمی: بنده با همه اعضای جبهه پایداری و جبهه متحد دوست هستم و با هیچ کدام از این جبهه‌ها ارتباط تشکیلاتی ندارم. در ابتدا دوستانمان در جبهه پایداری لطف کردند و اسم بنده را به عنوان یکی از نامزدهای قطعی این جبهه برای تهران اعلام کردند اما اینکه بنده با آنها رایزنی کنم، این طور نبوده است.

* فارس: چرا در جلسات جبهه متحد و پایداری شرکت نمی‌کردید؟ آیا برای مستقل نشان دادن خودتان چنین رفتاری داشتید و دارید؟

- میرکاظمی: روحیه بنده همینطور است که بیشتر به مباحثاقتصادی علاقه و تمایل دارم نه اینکه به مباحثسیاسی نداشته باشم. اتفاقا جریان‌های سیاسی را به خوبی می‌شناسم، منتها تمایل دارم به امور اقتصادی بپردازم. از ابتدا هم به دوستان گفتم که به عنوان نامزد مستقل در انتخابات شرکت کرده‌ام و ترجیح می‌دهم درگیر جریانات سیاسی نباشم. بنده حتی در جلسات گروه اخراجی‌ها شرکت نمی‌کنم و برای اینکه شبهه‌ای ایجاد نشود، در هیچ کدام از جلسات شرکت نمی‌کنم.

* فارس: گفته می‌شود قبل از تشکیل جبهه پایداری و جبهه متحد، در جلسات یکی از گروه‌های سیاسی شرکت می‌کردید. صحت دارد؟

- میرکاظمی: قبل از اینکه جبهه پایداری و جبهه متحد تشکیل شود، جلساتی تشکیل می‌شد تا نحوه ورود اصولگرایان به انتخابات تعریف شود. بنده در آن جلسه شرکت می‌کردم تا بگویم ما باید با هم باشیم و اتحاد داشته باشیم، چراکه ممکن است برای مقابله با تحریم‌های اقتصادی و جنگ اقتصادی دشمن بیشتر به یکدیگر نیاز داشته باشیم.

در آن جلسات گفتم که ما باید با هم باشیم تا برخی‌ها از فضای تشتت برای روی کار آمدن استفاده نکنند، چون در برخی از حوزه‌های انتخابیه که مردم مذهبی و اصولگرا داشتند، مشاهده می‌شد نمایندگانشان اصلاح‌طلب بود، به این دلیل که اصولگرایان با هم نبودند و رأی آنها پخش می‌شد لذا برای مقابله با این خطر بنده توصیه به با هم بودن داشتند.

* فارس: آیا خطر روی کارآمدن نیروهای غیراصولگرا را در تهران قابل توجه می‌دانید؟

- میرکاظمی: در تهران شرایط برای روی کارآمدن نیروهای غیراصولگرا وجود ندارد اما باز هم اگر با هم بودیم، بهتر بود‌ چراکه مخالفانمان می‌خواهند بین جبهه پایداری و جبهه متحد اختلافات را عمیق‌تر نشان بدهند و ما باید نسبت به این توطئه هوشیار باشیم. ما باید روشی را اتخاذ کنیم که اختلافات به حداقل برسد.

* فارس: یعنی بدون اطلاع خودتان در دو لیست جبهه پایداری و متحد قرار گرفته‌اید؟

- میرکاظمی: نه اینکه پیش‌بینی نمی‌کردم. منظورم این است که به آنها نگفتم بنده را در لیستشان قرار دهند، اما آنها لطف کردند و بنده هیچگونه رایزنی در این مورد نکرده‌ام ولی در مورد درجه اصولگرایی افراد این۲ لیست نظر دارم.

* فارس: شما هیچ شرطی برای قرار گرفتن در لیست‌ها نداشتید؟

- میرکاظمی: شرطی نداشتم اما اگر شرایط لیست جبهه متحد طور دیگری می شد، نظرم را می‌گفتم.

* فارس: لیست جبهه پایداری و لیست جبهه متحد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

- میرکاظمی: هر دو لیست مناسب هستند البته ممکن است با برخی افراد اختلاف سلیقه و اختلاف نظر داشته باشیم که این مانع دوستی ما نخواهد شد ولی همانطور که توضیح دادم، در مورد درجه اصولگرایی برخی افراد نقطه نظرات شخصی دارم.

* فارس: نظرتان درباره رقابت دو جبهه اصول‌گرا با یکدیگر چیست؟

- میرکاظمی: امیدوارم رقابتی بدون تخریب و با اخلاق سیاسی شکل بگیرد تا زمینه مشارکت حداکثری مردم در انتخابات که یک موضوع بسیار و با ارزش برای کشور است، فراهم شود.

* فارس: می‌گویند جبهه پایداری که شما در لیست تهرانش هستید، ارتباط تشکیلاتی با جریان انحرافی دارد، نظرتان در این باره چیست؟

- میرکاظمی: به هیچ عنوان نمی‌توان پذیرفت که جبهه پایداری با جریان انحرافی ارتباط دارد. بنده همه اعضای جبهه پایداری را می‌شناسم. آنها بچه‌های مؤمن و مخلص هستند و هیچ گونه ارتباطی با جریان انحرافی ندارند اما اینکه عده‌ای بگویند هر کس دولت را قبول دارد، عضو جریان انحرافی است، حرف غلطی است. اینکه کسی یقه دولت را بگیرد و مدام انتقاد کند، خیلی اصولگرا است هم حرف غلطی است. ما خودمان خیلی نقد‌ها داریم و اصلا برخی نقد‌های بنده به دولت را خیلی‌ها نتوانستند مطرح کنند. برخی‌ها را می‌شناسم که خود را منتقد دولت می‌دانند ولی پشت پرده با جریان انحرافی ارتباط دارند که البته فعلا صلاح نیست به این امور بپردازیم. اصولگرا منافع ملی را و ارزشی را به هیچ چیز معامله نمی‌کند.

* فارس: برخی می‌گویند وزرای اخراجی دولت از جمله شما بعد از اخراج زبان به انتقاد دولت گشودید و تا زمانی که در دولت بود‌ید، در مقابله برخی اشتباهات سکوت کردید!

- میرکاظمی: به هیچ عنوان نمی‌توان چنین ادعایی را پذیرفت. بنده و بقیه دوستانم که دولت خدمت می‌کردیم، حتی در زمان فعالیت خود منتقد برخی اشتباهات دولت بودیم و آنها را به طور صریح اعلام می‌کردیم اگر ما اعتراض نمی‌کردیم که کارمان به اینجا نمی‌کشید. بحث‌های اینجانب در کمیسیونء‌های مجلس این مطالب را تصدیق می‌کند.

* فارس: به نظر شما چه کسانی از اختلاف بین جبهه پایداری و جبهه متحد سود می‌برد؟

- میرکاظمی: کسانی که اصولگرایان را قبول ندارند، به دنبال تشتت در جبهه اصولگرایی هستند. ما باید هوشیار باشیم و اجازه تفرقه در بین اصولگراها را ندهیم. ممکن است تعدادی از اعضاء جبهه پایداری و تعدادی از اعضاء جبهه متحد در انتخابات پیروز شوند و وارد مجلس شوند، بعد از انتخابات اینها با هم دوست خواهند بود و با محوریت ولایت به انقلاب اسلامی خدمت خواهند کرد. ما باید برای رقابت سالم بین اصولگرایان تلاش کنیم و اجازه ندهیم بداخلاقی‌ها و رقابت نادرست موجب تفرقه و اختلاف شود.

* فارس: ضروریات رقابت سالم انتخاباتی چیست؟

- میرکاظمی: کاندیداها باید به جای نفی دیگران خودشان را اثبات کنند. اینکه دیگران عیب دارند، بحثدیگری است. کاندیداها باید درباره خودشان صحبت کنند و برنامه‌های خودشان را بگویند که اگر وارد مجلس شدند، چه گلی می‌خواهند به سر مردم بزنند.

* فارس: مشارکت در این دوره از انتخابات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

- میرکاظمی: بیش از ۳۰ انتخابات از آغاز انقلاب اسلامی تاکنون در کشور برگزار شده است و در تمامی این انتخابات ها دشمن بر طبل تحریم انتخابات و کاهش مشارکت کوبیده اما هیچ گاه نتیجه نگرفته است. در انتخابات اسفند امسال نیز شاهد نشاط انتخاباتی هستیم. اینکه گروه‌های مختلفی برای حضور در انتخابات اعلام موجودیت می‌کنند، نشان‌دهنده نشاط انتخاباتی است و ما نباید نسبت به این نشاط و شور انتخاباتی نگران باشیم.

* فارس: تلاش دشمن برای کاهش مشارکت به اوج خود رسیده است. آیا شما فکر می‌کنید تحریم‌های اخیر از جمله تلاش‌های دشمن برای کاهش مشارکت در انتخابات است؟

- میرکاظمی: دشمن ما جاهل است و همواره از جهل خود شکست می‌خورد. در دوران جنگ تحمیلی هر چقدر تعداد موشک‌های شلیک شده به سمت ایران افزایش می‌یافت، میزان حضور مردم در نماز جمعه‌ها بیشتر می‌شد. در انتخابات آتی نیز همین طور خواهد شد. تحریم‌ها نه تنها هیچ تاثیری در مشارکت مردم نخواهد داشت بلکه بر افزایش مشارکت نیز تأثیر خواهد گذاشت چراکه مردم برای مقابله با دشمن و حمایت بیشتر از نظام احساس مسئولیت خواهد کرد.

* فارس: برنامه شما برای حضور در مجلس چیست؟

- میرکاظمی: ابتدا بنده می‌گویم در صورت کسب رأی اعتماد مردم، به عنوان یک کارشناس در مجلس با نظر افراد و شخصیت‌های سیاسی نظرم تغییر نخواهد کرد. بنده نظر خودم را خواهم داشت و آن چراکه متوجه باشم، عمل خواهم کرد. برنامه‌ام بر فعالیت‌های اقتصادی استوار است لذا تلاش خواهم کرد قوانینی در مجلس تصویب شود که ضمانت اجرایی آن روشن باشد. مشکلات ما در حوزه اقتصاد تنها به دولت مربوط نمی‌شود. بعضا دولت مجبور است قانون مصوب مجلس را که اشکال اقتصادی دارد، اجرا کند‌ یعنی مجلس در قانون‌گذاری باید دقت بیشتری کند. در مسائل کلان اقتصادی بحثرشد اقتصادی، بحث‌های پولی، مالی و بحثتولید در کشور، بحثاشتغال مباحثی است که بدون راهکار نیست. اگر ما مسیر اصلاح را به خوبی طی کنیم، مجلس می‌تواند در اصلاح امور نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد. بحثانرژی بحثمهمی در مجلس است که امیدواریم بتوانیم پاسخگوی اعتماد مردم باشیم.

* فارس: در پایان از جنابعالی می‌خواهیم نسبت به این کلمات نظراتتان را بفرمایید.

محمود احمدی‌نژاد: متفاوت از دیروز

وزارت نفت: پیشانی اقتصاد کشور

جبهه‌پایداری: جمعی از اصولگرایان کشور

جبهه متحد: جمعی از اصولگرایان کشور انشاء‌الله

انتخابات: اراده ملی در تعیین سرنوشت

آیت‌الله مهدوی‌کنی: از علمای بزرگوار و انقلابی کشور

آیت‌الله مصباح یزدی: از علمای بزرگ، مطهری زمان و وزنه علمی کشور

رستم قاسمی: دوست

ارز و سکه: نقل مجالس