به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، آیتالله حسین نوری همدانی ظهر امروز در دیدار با رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که در قرآن کریم به آن تاکید شده است، مسئله عبرتآموزی است.

وی ادامه داد: قرآن می‌خواهد مسلمانان با تکیه بر تعقل و تحلیل وقایع تصمیم‌گیری کنند و سطحی‌نگر نباشند.

این مرجع تقلید ابراز کرد: در شش آیه در قرآن مسئله عبرت‌آموزی مطرح شده و به مسلمانان تاکید شده است که در احوالات پیشینیان و وقایع طبیعی دقت کنند.

وی تصریح کرد: یکی از راه‌های کسب عبرت توجه به علل و اسباب جهان است که سبب می‌شود تفکر انسان به عمق عوامل طبیعی در جهان جلب شود.

آیت‌الله نوری همدانی اضافه کرد: کسانی که فکر عمیق داشته باشند و پیرامون خود را با دقت نگاه کنند، از نگرش در شب و روز و اختلافات فصل‌ها می‌توانند به تفکر توحیدی و ایمان به قدرت خداوند برسند.

وی یادآور شد: برخی رخدادها نیز اجتماعی است و به روابط میان مردم مربوط می‌شود که با مطالعه اینها نیز می‌توان به نکات عبرت‌آموزی رسید.

این مرجع تقلید با بیان اینکه قرآن از این رخدادهای اجتماعی به سنت‌الله تعبیر می‌کند، افزود: باید علل حوادثتاریخی را مطالعه و بررسی کرد و از آنها برای هدایت در مسیر آینده استفاده کرد.

وی گفت: ساختن جامعه به نیروی تعقل افراد و عبرت گرفتن از تاریخ نیاز دارد و در غیر این صورت نمی‌توان در برابر حوادثو فتنه‌ها ایستادگی کرد.

آیت‌الله نوری همدانی ابراز داشت: تاریخ به ما می‌آموزد که باید در برابر ظلم، استبداد و استکبار ایستاد و در غیر اینصورت عزت جامعه زیر پای مستکبران لگدمال خواهد شد.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران نیز که در سال ۵۷ به رهبری امام خمینی(ره) پیروز شد، برای ما عبرت‌های فراوانی به دنبال دارد.

این مرجع تقلید اضافه کرد: اینکه ملتی که سال‌ها به استضعاف کشیده شده بود، با رهبری یک فقیه توانست یک رژیم مستبد را شکست دهد و سال‌ها در برابر توطئه دولت‌های مستکبر بایستد، به ما می‌آموزد تقوا و صبر، دو عاملی است که انسان را در هر شرایطی پیروز می‌کند.

وی با اشاره به اینکه سلطنت یک نظام نامشروع است، گفت: در اسلام پیامبر(ص) و ائمه(ع) باید در راس حکومت باشند.

آیت‌الله نوری همدانی ابراز داشت: اسلام هیچ‌گاه نمی‌پذیرد که انسان‌های کاخ‌نشین و هوسران بر مردم حکومت کرده و شئونات آنان را به دست گیرند.

وی عنوان داشت: این قانون اسلام به این دلیل است که خداوند برای انسان کرامت قائل است و تسلط انسان‌های گناهکار و فاسد را بر او جایز نمی‌شمارد.

این مرجع تقلید با بیان اینکه ولایت‌فقیه یک اصل واضح در اسلام است، ادامه داد: در زمان غیبت کبری نیز کسانی باید حکومت را در دست بگیرند که شایستگی جانشینی امام معصوم را داشته باشند.

وی افزود: اسلام دینی است که در تمام شئونات زندگی دستوراتی برای اجرا دارد، به همین خاطر کسی که بر کشور اسلامی حکومت می‌کند باید اسلام‌شناس و واقف به تمام احکام دین باشد.

آیت‌الله نوری همدانی اظهار کرد: ائمه(ع) دارای مقام عصمت هستند، از این رو می‌توانند بر مردم سرپرستی کنند، در زمان غیبت نیز حاکم کشور اسلامی باید درجه پایین‌تری از عصمت که همان عدالت است، را داشته باشد.

وی با بیان اینکه اداره جامعه نیاز به تدبیر دارد، افزود: رهبر جامعه اسلامی همچنین باید مدیر و مدبر باشد تا بتواند این جامعه را به خوبی اداره کند.

این مرجع تقلید متذکر شد: اسلام همواره دشمنانی داشته که تلاش می‌کردند مسلمانان را زیر سیطره خود بگیرند، از این رو رهبر جامعه اسلامی باید شجاع بوده تا بتواند عزت مسلمانان را در برابر کفار حفظ کند.

وی با بیان اینکه قرآن هدایت‌کننده مومنان است، افزود: در قرآن به مسلمانان تذکر داده شده که هیچ‌گاه فریب لبخند کفار را نخورند، چرا که کفار همواره در دل خود از اسلام کینه دارند.

آیت‌الله نوری همدانی با اشاره به اینکه ولایت فقیه از ابتدا در فقه شیعه وجود داشته است، ادامه داد: از ابتدا این موضوع در اسلام مشخص بوده که سرپرست مسلمانان باید یک انسان متقی، عادل و اسلام‌شناس باشد.

وی با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی گفت: رژیم ارباب و رعیتی که در طول سال‌ها بر این کشور حکومت می‌کرد، مردم را به فقر فرهنگی و فقر اقتصادی کشانده بود که انقلاب اسلامی در این سال‌ها با جبران این عقب‌ماندگی‌ها کشور را در مسیر پیشرفت قرار داد.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: ولایت‌فقیه یک سنت الهی است که با فداکاری مردم و خون شهدا در کشور مستقر شد.

وی با اشاره به فتنه ۸۸ به عنوان یک منبع برای عبرت‌آموزی، گفت: اسلام همیشه در تاریخ خود با فتنه همراه بوده اما وظیفه ما این است که با تفکر و مطالعه، چگونگی وقوع این فتنه‌ها را واکاوی کرده از آنان عبرت بگیریم.

آیت‌الله نوری همدانی با اشاره به اهمیت انتخابات در تعیین سرنوشت کشور، عنوان کرد: انتخابات عرصه نشان دادن قدرت نظام است و مردم باید با علاقه و شور در این حرکت بزرگ شرکت کنند.

وی در پایان اظهار داشت: انقلاب اسلامی در هر دورهای به شیوهای از جهاد برای تداوم خود نیاز داشته و امروز نیز جهاد مردم حضور حداکثری در انتخابات است.