به گزارش افکارنیوز، فارس به نقل از خبرگزاری کیودو نوشت: ژاپن موافقت آمریکا را برای خارج شدن از تحریمهای آمریکا علیه ایران در مورد واردات نفت خام بدست آورده است و قرار شده است که فقط ۱۱ درصد از واردات نفت ایران را کاهش دهد.

رسانه‌های ژاپنی امروز به نقل از منابع آگاه دولت این کشور نوشتند: بعد از اینکه ژاپن موافقت کرد که ۱۱ درصد واردات نفت ایران را کاهش دهد آمریکا با عدم تحمیل تحریم‌ها به موسسات و نهادهای مالی ژاپنی که مسئول معاملات نفتی ژاپن هستند موافقت کرد.

یک مقام دولتی ژاپن گفت: ژاپن و آمریکا طی هفته گذشته به یک توافق گسترده در مورد ایران دست یافتند و قرار است این توافقات تا آخر ماه جاری اعلام شود.

براساس این گزارش، دولت آمریکا خواستار آمار دقیق از کاهش واردات نفت ایران توسط ژاپن شده است اما مقامات ژاپنی به علت خصوصی بودن شرکت‌های وارد کننده نفت ایران نسبت به ارائه آمار دقیق در مورد کاهش واردات نفت از ایران پاسخ منفی دادند.

این درحالیست که بسیاری از نمایندگان پارلمان ژاپن به دلیل ویرانه‌های برجای مانده از تسونامی ماه مارس و تعطیلی نیروگاه‌های هسته‌ای ژاپن، نیز با تحریم نفت ایران مخالف هستند.

یک منبع دولتی در این زمینه گفت: ما نباید کاملا جریان نفت از ایران را قطع کنیم.

ژاپن از بزرگترین مصرف کنندگان نفت خام است و ۱۰ درصد نفت مورد نیاز این کشور توسط ایران تامین میشود.