به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، پایگاههای خبری مختلف وابسته به انقلابیون در جنوب یمن با انتشار تصاویر و فیلم های متعدد از تحصن و نافرمانی مدنی مردم جنوب یمن در اعتراض به انتخابات نمایشی دیروز در این کشور خبر دادند.

کشته شدن دست کم ۷ تن، تیراندازی مستقیم نیروهای ارتش رژیم صالح به سوی تظاهرات‌ مسالمت آمیز مردمی، بسته شدن تعداد زیادی از مراکز انتخاباتی در جنوب، فرار کمیته‌های نظارتی و اجرایی انتخابات، پاره شدن برگه‌های رای‌گیری و جمع آوری تمام مهرها و لوازم برگزاری این انتخابات از جمله اخبار منتشر شده روی خروجی این پایگاه‌های خبری بود.

در پی این اقدام " علی سالم البیض " رئیس جمهور سابق یمن جنوبی و کمیته هماهنگی جوانان انقلابی جنوب با صدور بیانیه‌هایی این اقدام انقلابیون را مورد تقدیر قرار دادند و قرار است امروز در شهر عدن، همه انقلابیون شکست انتخابات نمایشی در جنوب را جشن بگیرند.

در سایه این تحولات، شبکه الجزیره، حضور مردم یمن در مراکز رای‌گیری را ۶۰ درصد تخمین زد.



روز خونین در عدن / شکست انتخابات نمایشی در جنوب یمن

پایگاه خبری " صدی عدن " با انتشار چندین تصویر و فیلم از یک روز خونین در جنوب عدن خبر داد و نوشت که درگیری‌ها در جنوب یمن از دیروز سه‌شنبه که روز برگزاری‌ انتخابات نمایشی بود، همچنان ادامه دارد و تعداد زیادی از انقلابیون جنوب یمن که بطور کاملا مسالمت آمیز در مقابل مراکز رای‌گیری تحصن کرده بودند، زخمی شدند و ۵ نفر نیز کشته شدند.



بر اساس این گزارش، یگان‌های ارتش یمن به سوی معترضان در " صیرة "، " القلوعة " و " التواهی " تیراندازی کردند و این حملات موجب کشته شدن چندین نفر از جمله یک کودک ۱۰ ساله در " دار سعد " شد.

پایگاه خبری " یمن پرس " نیز تعداد کشته‌های دیروز در استان عدن را ۷ نفر اعلام کرد.

تجمع انقلابیون جنوب یمن در مقابل مراکز رای‌گیری نمایشی

تعداد زیادی از ساکنان جنوب یمن برای نشان دادن مخالفت خود با برگزاری انتخابات نمایشی در کشور و پابرجا ماندن رژیم دیکتاتوری در این کشور، در مقابل مراکز رای‌گیری در عدن تحصن کردند و با سردادن شعار و نشان دادن خشم خود از این انتخابات، موجب رفتن کمیته‌های انتخاباتی از این مراکز شدند و اقدام به پاره کردن برگه‌های رای کردند و محتویات صندوق‌های رای‌ را بیرون ریختند.



معترضان تمام جوهرها و مهرهای انتخاباتی را جمع آوری کردند و همه چیز را شکستند و نابود کردند و آثار این امور کاملا در خارج از مراکز رای‌گیری مشهود بود و برگه‌های پاره انتخابات در بیرون از مراکز کاملا مشهود بود.

معترضان همچنین در برخی خیابان‌های اصلی در " صیرة " و در نزدیکی مرکز اجرایی انتخابات تجمع کردند که با تیراندازی شدید نیروهای ارتشی مواجه شدند و طی آن " صالح متاش " که یکی از فعالان جنبش اعتراضی جنوب یمن بود کشته شد.



یک مقام نظامی یمن گفت که تیراندازی ارتش پس از آن صورت گرفت که معترضان یک خودروی زرهی وابسته به ارتش را تحت کنترل خود در آورند. هرچند که تا به اکنون هیچ کس صحت این روایت این نظامی را تایید نکرده است.

بر اساس این گزارش در منطقه " المنصورة " نیز روند انتخابات کاملا فلج شد و کمیته‌های انتخاباتی و نظارتی تحت فشار مردم جنوب ناگزیر به عقب‌نشینی از مراکز رای‌گیری شدند.

ساکنان شهر عدن بسیاری از مراکز انتخاباتی در این شهر را که زمانی پایتخت یمن جنوبی بود را محاصره کردند و علیه انتخابات و حزب تجمع یمنی برای اصلاح و همپیمانان آنها تظاهرات کردند و کمیته‌ها و ناظران انتخاباتی را فراری دادند.



دیروز مناطق " المعلا "، محله " القلوعة " در منطقه " التواهی "، " کریتر "، محله " صلاح الدین "، " خور مکسر " و محله " اکتبر " از مهمترین مناطق درگیری استان عدن بود.

شورای هماهنگی جوانان انقلابی عدن استفاده از هرگونه سلاح از سوی انقلابیون را رد کرد

شورای هماهنگی جوانان انقلابی جنوب یمن اعلام کرد که جوانان یمنی برای به شکست کشاندن انتخابات نمایشی دیروز در جنوب این کشور از هیچ گونه سلاحی استفاده نکرده‌اند و تمام اعتراض‌ها بصورت کاملا مسالمت آمیز و بدون سلاح صورت گرفته است.

جنوب یمن پیروزی علیه انتخابات نمایشی را جشن می‌گیرد

شورای هماهنگی جوانان انقلابی جنوب یمن با صدور بیانیه‌ای از تمام ساکنان جنوب خواست که برای برگزاری جشن عصر امروز چهارشنبه در " معلا " جمع شوند. این جشن به دلیل پیروزی انقلابیون جنوب یمن بر انتخابات فرمایشی و نمایشی آمریکایی در جنوب کشور برگزار می‌شود.

" علی سالم البیض "، شکست انتخابات نمایشی در جنوب یمن را تبریک گفت

" علی سالم البیض " رئیس جمهور سابق یمن جنوبی با صدور بیانیه‌ای به تمام مردم جنوب بدلیل موفقیتشان در فلج کردن روند برگزاری انتخابات در جنوب یمن تبریک گفت و آن را یک پیروزی مسالمت آمیز اراده ملی یمن توصیف کرد.


وی از مردم جنوب یمن بدلیل اینکه با خون خود در مقابل تانک‌ها و تجهیزات نظامی ارتش اشغالگر رژیم صالح ایستادگی کرده‌اند تقدیر و اعلام کرد که به به تمام کسانی که برای تحقق این پیروزی جان خود را از دست داده‌اند، ادای احترام می‌کند.

فعالان معترض جنوب یمن حتی پیش از آغاز انقلاب سراسری جوانان یمن تاکید داشتند که ساکنان جنوب یمن به سیاست‌های " صنعاء " اعتراض دارند زیرا معتقدند این سیاست‌ها موجب ویرانی جنوب و ثروتهای آن شده است. لذا تلاش می کردند به هویت جنوبی و عربی خود دست یابند. این در حالی بود که دولت مرکزی یمن چنین وانمود می کرد که جنوب یمن جایگاه تروریسم و القاعده است و به این بهانه با گرایشها و مبارزه مسالمت آمیز مردم جنوب مقابله می کرد.

در ماه مه سال ۱۹۹۰ میلادی " علی سالم بیض " با " علی عبدالله صالح " رئیس جمهور یمن توافق‌نامه‌ای را امضاء کرد که به موجب آن شمال و جنوب یمن متحد و یکپارچه تحت حکومت دولت مرکزی قرار گرفت اما دولت مرکزی با نقض حقوق مردم جنوب یمن به مطالبات سیاسی و اجتماعی آنان توجهی نمی‌کند لذا مردم این منطقه نیز به سیاست‌های تبعیض‌آمیز دولت صنعاء اعتراض دارند و خواستار بازگشت استقلال هستند. با آغاز انقلاب یمن جوانان جنوب یمن به انقلابیون پیوستند و خواستار تشکیل حاکمیتی عدالت‌محور شدند اما با توطئه آل سعود و غربی‌ها، طرح ابتکاری شورای همکاری امضا شد و با دور زدن انقلاب یمن امروز نیز قرار است یک انتخابات نمایشی برگزار شود و معاون دیکتاتور جانشین او شود. در چنین شرایطیف جوانان جنوبی یمن ترجیح می‌دهند که همچنان بر ضرورت دستیابی به استقلال پافشاری کنند.

تظاهرات ساکنان جنوب یمن در میدان " التحریر " قاهره

تعداد زیادی از مردم جنوب یمن ساکن در مصر دیروز در اعتراض به برگزاری انتخابات نمایشی در این کشور برای دور زدن انقلاب جوانان یمنی و ابقای رژیم دیکتاتوری در ایم کشور تظاهرات گسترده‌ای در میدان " التحریر " قاهره برگزار کردند.





بر اساس این گزارش، صدها نفر از یمنی‌ها در این میدان حاضر شدند و تاکید کردند که این انتخابات نمایشی، نمی‌تواند انقلابیون را از مسیر اصلی خود منحرف سازد.

الجزیره میزان مشارکت را ۶۰ درصد اعلام کرد

پایگاه خبری الجزیره با تیتر " شمارش آراء در یمن و استقبال مردم از انتخابات " تلاش کرد تا اوضاع در یمن را کاملا معمولی و آرام جلوه دهد. با این حال نوشت که دیروز چند مشکل در روند برگزاری انتخابات در شمال و جنوب یمن ایجاد شده است.

این پایگاه خبری که همچنان به سیاست دوگانه خود در قبال تحولات منطقه ادامه می‌دهد و در حالی که تصاویر دروغینی را به خشونت‌های سوریه مربوط می‌سازد، کشته شدن ۷ شهروند یمنی در جنوب این کشور با تیراندازی مستقیم نیروهای ارتشی رژیم صالح را کاملا عادی جلوه داد و در پایان گزارش خبری خود، این خبر را تایید کرد.

این پایگاه خبری نوشت که میزان استقبال مردم یمن از این انتخابات ۶۰ درصد است اما نتایج نهایی این انتخابات تا دو روز دیگر و پس از شمارش آراء بطور کامل مشخص خواهد شد.

از سوی دیگر همین پایگاه به نقل از رویترز، میزان مشارکت مردمی را ۸۰ درصد نوشت.

اما حقیقت این است که برغم تلاشی که غرب و دولت سعودی برای مشروع جلوه دادن این انتخابات انجام دادند، طیف‌های گسترده‌ای در داخل یمن این انتخابات را غیرقانونی اعلام کردند زیرا انقلابیون در آن هیچ سهمی ندارند و برگزاری انتخابات برای ابقای رژیمی فاسد را هدردادن هزینه و زمان می‌دانند زیرا در حال حاضر رژیم فاسد صالح همچنان باقی مانده و تنها شخص دیکتاتور در حال عوض شدن است و این امر با اهداف اعلامی انقلابیون فاصله زیادی دارد.



تظاهرات بی سابقه و میلیونی در صعده



خبرنگار فارس در صعده نیز اعلام کرد که دیروز تظاهرات بی‌سابقه‌ای در خیابان‌های مختلف استان صعده در شمال این کشور برگزار شد و تظاهرات‌کنندگان برگزاری انتخابات نمایشی و مضحک ریاست‌جمهوری در یمن را محکوم کردند و خواستار توقف روند برگزاری آن شدند.

در این تظاهرات شخصیت‌های سیاسی و مذهبی مختلفی از سراسر یمن حضور داشتند و بر ضرورت تحریم این انتخابات تاکید و اعلام کردند که این انتخابات کاملا بی فایده است و توطئه‌ای جدید برای دور زدن انقلاب جوانان یمنی است.



فرضیه تقلب در انتخابات قوت گرفت

با آماری که الجزیره درباره میزان مشارکت مردم یمن ارائه کرد، مشخص شد که فرضیه تقلبی را که بسیاری از کارشناسان امور یمن پیش بینی کرده بودند، قوت گرفته است.

کارشناسان بر این باور بودند که این انتخابات شاهد تحریم گسترده ای خواهد بود اما با وجود این مساله، همانند انتخابات گذشته که عبدالله صالح برگزار می کرد، تقلب گسترده ای صورت خواهد گرفت و این بار "عبد ربه منصور هادی "در رقابت با خود! ۹۹ درصد آرا را کسب و رئیس جمهور می شود تا شکستی دیگر برای تحقق دموکراسی در این کشور رقم بخورد. هرچند که بسیاری از کارشناسان این حضور را بیشتر از ۲۵ درصد پیشبینی نمیکردند.