به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، علی نیکزاد امروز در مراسم امضای تفاهمنامه میان ایران و عراق گفت: در این تفاهم نامه، مقرر شده یک شرکت ایرانی در کشور عراق مسیر مهران (بدره به کوت) به طول ۹۰ کیلومتر بسازد و در کنار آن همکاری در خصوص تحقیقات در ابعاد ساختمان، راه و آسفالت با کشور عراق همکاری شود.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: همچنین مشاوران و مهندسان عراقی در ایران و مهندسان ایرانی در کشور عراق با روشهای مد نظر آن کشور حضور پیدا می کنند و مسکن مناسب را در کشور عراق می سازند.

به گفته وی، احداثکارخانه سیمان و مصالح ساختمانی به روش نوین ساخت این دو کارخانه از سوی بنیاد مسکن در کشور عراق انجام می گیرد و برگزاری نمایشگاه مصالح ساختمانی هم از دیگر توافقات دو کشور است.

نیکزاد با بیان اینکه تصمیمات گرفته شده معقول و قابل اجراست بیان کرد: از طرف کشور ایران نورصالحی و از طرف کشور عراق هم یک نفر معرفی شود تا هر ۱۵ روز یکبار پیشرفت این پروژه ها به وزیر گزارش شود.

در ادامه جمشید نورصالحی قائم مقام وزیر در امور بین الملل با اشاره به بازدیدهای هیئت عراقی از مسکن مهر استان قم و شیراز و همچنین بازدید از مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن گفت: هم اکنون بیش از ۵۰ شرکت ایرانی در عراق دفتر کار دارند و یک میلیارد دلار پروژه در دست ساخت است، همچنین ۶۰۰ میلیون دلار در حال مذاکره و ۵ میلیارد دلار هم در دست مطالعه پیمانکاران ایرانی برای انجام قرارداد است.

وی با اشاره به امضای سند یادداشت تفاهم بین ایران و عراق، گفت: همکاری مرکز تحقیقات برای آموزش فناوری های جدید به مهندسین عراقی، حضور مشاورین ایران برای تهیه طرحهای جامع و تفضیلی و طراحی ساختمانها و نظارت بر ساخت و ساز از مفاد این یادداشت تفاهم است.

نورصالحی تصریح کرد: حضور شرکتهای مورد تایید وزارت راه برای احداثمسکن در عراق به روشهای پیمانکاری و سرمایه گذاری و ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی برای کارکنان دولتی و ۱۰۰ هزار واحد مسکونی دیگر در سالهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ از دیگر مفاد این تفاهم نامه است.

وی ابراز امیدواری کرد که با امضای این یادداشت تفاهم زمینه همکاری بیش از گذشته میان دولت عراق و ایران و حضور پیمانکاران ایرانی در آن کشور فراهم شود.

همچنین محمد صاحب الدراجی وزیر مسکن و آبادانی عراق با بیان اینکه از شیوه های جدید ساخت و ساز در ایران غافلگیر شدم، گفت: هیئت دیگری از سوی مرکز تحقیقات ساختمان عراق به مرکز تحقیقات ساختمان ایران بررسی می کنیم تا در کنار برگزاری نمایشگاه مصالح ساختمانی در عراق همایشی در رابطه با تکنولوژی بین المللی ساخت و ساز در ایران برگزار شود.

وی با اشاره به نامگذاری هفته ای به نام هفته ساختمان سازی در بغداد، اظهار داشت: همزمان با نمایشگاه، هفته سازندگی ایران در عراق، همایش مصالح ساختمانی و تکنولوژی نوین ساختمان سازی برگزار می شود.

وزیر مسکن و آبادانی عراق با اشاره به تکنولوژی نیک سیستم، افزود: پیشنهاد می شود تا قبل از هفته سازندگی ایران در عراق نمونه عینی و عملی ساخت یک بنا به این روش در عراق اجرایی شود که مورد نظر ما ساخت یک مسجد است تا علاوه بر بازاریابی ثوابی هم به سازندگان برسد.

وی با اشاره به نگرانی بخش خصوصی ایرانی از حضور در عراق اظهار داشت: وضعیت عراق امروز با سال ۲۰۰۹ و ۲۰۰۸ متفاوت است و عراق استقلال خود را بدست آورده است. در ادامه نیکزاد با با ساخت یک مسجد به روش نیک سیستم در کشور عراق موافقت کرد، همچنین مقرر شد بخش خصوصی در کشور عراق حضور پیدا می کند تا علاوه بر زیارت، نسبت به عمران و آبادانی این کشور فعالیت انجام دهد.