تشریح برنامه‌های جشن جهانی نوروز

به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، نشست خبری سفیر جمهوری تاجیکستان در ایران با موضوع آیین جهانی نوروز عصر امروز چهارشنبه ۳ اسفند در محل سفارت این کشور در تهران برگزار شد. در این کنفرانس مطبوعاتی دولتعلی حاتماف سفیر فوقالعاده و تامالاختیار جمهوری تاجیکستان در سخنانی با اشاره به جایگاه نوروز در میان مردم فارسی زبان منطقه گفت: نوروز رمز پیروز نور بر ظلمت، عدالت بر جهالت، زیبایی بر زشتی و گرمی بر سردی است و ما هم حق داریم که افتخار کنیم که نیاکان ما در طول تاریخ چه در عرصههای علمی و چه در عرصههای فرهنگی و سازندگی سرزمینشان پیشتاز بودهاند.

وی در ادامه با اشاره به ایستادگی مردم ایران در مقابل تحریم‌ها گفت: بسیاری فکر می کردند زمانیکه انقلاب شد، دولت ایران مقابل کشورهای دیگر می‌شکند، اما برعکس شد و این دولت توانست خود را بسازد طوری که هیچ‌کس انتظار آن را نداشت.

سفیر تاجیکستان با اشاره به سفرهای مختلفی که به نقاط گوناگون ایران داشته است، یادآور شد: مردم ایران نقش مهمی در سازندگی کشورشان داشته‌اند چه در عرصه‌های کشاورزی چه در عرصه‌های تکنولوژیک و چه در حوزه‌های پزشکی.

حاتم‌اف در ادامه با اشاره به همکاری دولت‌های فارسی زبان ایران، تاجیکستان، افغانستان برای ثبت جشن جهانی نوروز در یونسکو از برگزاری این آیین در نوروز ۹۱ در کشورش خبر داد و یادآور شد: جشن‌های نوروز در تاجیکستان ۲ ماه به طول می‌انجامد و شامل مسابقات مختلف فرهنگی، هنری و ورزشی است.

به گفته وی به خانواده‌های تاجیکی که سهم بیشتری در گرامیداشت نوروز داشته باشند، در این کشور جوایز ارزنده‌ای اهدا می‌شود.

سفیر تاجیکستان در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره شخصیت‌های دعوت شده به جشن جهانی نوروز گفت: کمیته برگزارکننده این آیین جهانی از ۶ ماه گذشته فعال شده و برنامه‌های متعددی را تهیه کرده است که از جمله آنها برپایی یک نمایشگاه بزرگ فرهنگی هنری در میدان نوروزگاه شهر خجند است. در این نمایشگاه که از ۴ تا ۷ ماه می برپا خواهد شد ۴۲ شرکت ایرانی هم حضور خواهند داشت.

وی از حضور محمود احمدی‌نژاد، حامد کرزای رئیس جمهور افغانستان و امامعلی رحما‌ن‌اف رئیس‌جمهور تاجیکستان در این آیین جهانی در شهر دوشنبه خبر داد و گفت: سران این ۳ کشور در یک نشست مشترک و مهم با موضوع تقویت رشد اقتصادی افغانستان شرکت خواهند کرد.

حاتم‌اف در ادامه با اشاره به ویژگی‌های توریستی کشورش گفت: تاجیکستان در زمان شوروی سابق جایگاه دوم را از لحاظ ذخایر آبی در جهان داشت و امروز هم در جایگاه هشتم جهانی قرار دارد. با این وجود و علیرغم مولفه‌های توریستی تاجیکستان، مردم ایران معلومات زیادی درباره تسهیلات گردشگری تاجیکستان ندارد.

وی همچنین از پیشرفت نود درصدی ساخت پروژه تونل استقلال تاجیکستان توسط مهندسان ایرانی خبر داد و درباره احتمال خرید نفت ایران از سوی دولت این کشور گفت: عمده نفت تاجیکستان از روسیه تأمین می شود و ما آماده‌ایم که کار خرید بخشی از نفت مورد نیازمان را از ایران آغاز کنیم.

وی در عین حال بر لزوم احداثیک خط لوله نفتی بین ایران و تاجیکستان برای انتقال نفت کشورمان به شهرهای این کشور تأکید کرد.

سفیر تاجیکستان در ایران همچنین درباره احتمال سفر رئیس جمهور تاجیکستان به کشورمان هم گفت: ایشان طی سال جاری ۲ بار به ایران سفر کردهاند که یکی از آنها در آیین جهانی نوروز بود و سفر دوم هم به اجلاس بینالمللی ضد تروریسم مربوط میشد، با این حال آقای رحماناف آمادگی دارند تا در صورت نیاز و با توجه به اهمیت موضوع به ایران سفر کنند.