به گزارش افکارنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، در نگاه اول چیز بدی در مورد سایت فیس بوک وجود ندارد. یک شبکه اجتماعی که به شما کمک می کند تا با دوستان خود در ارتباط باشید و حتی بتوانید دوستان قدیمی خود را که سالهاست از آنها بی خبر هستید پیدا کنید. بسیار زیبا است که تصویر از کودک تازه متولد شده دوست خود را در صفحه مربوط به او ببینید و اولین نفری باشید که به او تبریک می گویید.

اما با وجود تمامی این نکات مثبت مسائل و نکات منفی زیادی نیز در مورد فیس بوک وجود دارد اگر علاقه مند به دانستن آنها هستید این مطلب را تا انتها بخوانید.

یکی از اولین مسائل مربوط به فیس بوک بحثرعایت حریم خصوصی کاربران است. بسیاری از کاربران تصاویر، کلیپ ها و یا مطالبی را بر روی صفحه شخصی خود منتشر می کنند که علاقه ای ندارند تا دیگران هم به آن مطالب دسترسی داشته باشند.

در سال های اخیر موارد بسیار زیادی از هک شدن حساب های کاربران در اعداد میلیونی اتفاق افتاده است که به افشاء اطلاعات شخصی میلیون ها کاربر در فضای مجازی منجر شده است. باج گیری ها، تهدید و آزار اذیت سایبری از جمله جدیدتریتن مشکلات پیش روی بشر امروز است که با شبکه اجتماعی فیس بوک ارتکاب به آنها بسیار راحت تر شده است.

حدودا یک ماه پیش بود که پخش تصاویری از طریق سایت فیس بوک خانواده های چندین قربانی را در انگلستان شوکه کرد. افرادی که به دلیل ارتکاب به جرم های خشن به زندان افتاده بودند به وسیله قاچاق تلفن های همراه هوشمند به درون زندان توانسته بودن صفحه فیس بوک خود را به روز کرده و به خانواده قربانیان توهین کنند.

متاسفانه باید اذعان کرد که بعضی از جنایت های رخ داده در کشور ما هم به فیس بوک مرتبط است. استفاده از این شبکه برای دوست یابی یا حتی همسر یابی باعثایجاد مشکلات فراوان برای افراد مختلف شده است که متاسفانه در مواردی به قتل نیز منجر شده است.

اما نکته دیگر این مسئله است که در حال حاضر به طور متوسط و روزانه ۴ میلیارد پیام به شکل متن، عکس و یا فایل های صوتی و یا تصویری در این شبکه رد و بدل می شود. تعداد زیادی از این مطالب توسط کاربران به عنوان مطالب منفی و مضر اعلام شده و توسط سایت برداشته می شود. اما آیا تا به حال این سوال برای شما مطرح شده است که چطور؟

سایت فیس بوک از طریق شرکت های الکترونیکی و اینترنتی کوچکتر به مانند " oDesk " بیش از هزاران نفر را که عمدتا از اهالی فقیر آسیا، آفریقا یا آمریکای لاتین هستند را با دستمزد ساعتی ۱ دلار استخدام کرده و به آنان این وظیفه را محول می کنند.



در این جا دو نگرانی وجود دارد. یکی این که این افراد از لحاظ امنیتی آنچنان که باید و شاید تایید نشده اند. این افراد از منازل خود در نقاط مختلف جهان به حساب های کاربری بخش زیادی از اعضای سایت دسترسی دارند و در صورتی که بخواهند می توانند نه فقط آن مطلب مضر و یا مورد اعتراض و بلکه به تمامی اطلاعات شخصی کاربران دسترسی داشته و از آن مطالب سوء استفاده کنند.

مسئله بعد فشار بسیار زیادی است که به خود این افراد وارد می شود. عمده این افراد که این وظیفه را به عهده می گیرند جوان و در حال تحصیل هستند. حال تصور کنید که این افراد هر روز بایستی تصاویر وحشتناک و یا غیر اخلاقی را از نظر بگذرانند و یا متونی که در آنها توهین های نژادی و یا فحاشی به کار رفته است را بخوانند. مسلما تاثیرات این چنین کاری در دراز مدت بسیار مخرب خواهد بود.

در یک نگاه کلی اگر فیس بوک را یک کشور در نظر بگیریم باید بگوییم که این کشور از بسیاری کشورها پرجمعیت تر و ثروتمند تر است. حال این " مدیران جهان سومی " در حکم پلیس این کشور بزرگ و پرجمعیت ظاهر شده اند و سعی می کنند تا نظم را در این محیط حفظ کنند. اما باید گفت که نه تنها فیس بوک، بلکه سایر شبکه های اجتماعی مثل تویتر و گوگل پلاس نیز در مورد این تیم مدیریتی خود سکوت پیشه کرده اند و خیلی میل ندارند تا در مورد نحوه گزینش و میزان حقوق و مزایای این افراد صحبت کنند.

کارشناسان امنیت فضای سایبر حدس می زنند که فیس بوک چیزی در حدود ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر مدیر اینچنینی را از طریق شرکت هایی همچون " oDesk " در سر تا سر جهان استخدام کرده است. " گراهام کلولی " که مدیر یک شرکت امنیت سایبری است این مسئله را " یک راز کثیف که به خوبی مراقبت نشده است " می داند.

در حال حاضر و با وجود این نگرانی ها و علیرغم اطلاعیه هایی که از طریق سایت فیس بوک منتشر شده است، هیچ مشخص نیست که چگونه نظارتی بر روی این افراد صورت می گیرد. در عین حال تقریبا هیچ گونه اقدام امنیتی نیز بر روی رایانه های این افراد نیز صورت نمی گیرد. در صورتی که این افراد بخواهند از این اطلاعات شخصی بر علیه شخص دیگری استفاده کنند یا بخواهند این اطلاعات را به شخص یا اشخاص دیگری منتقل کنند و یا به سادگی سیستم آنها مورد حمله هکرها واقع شود، آنوقت مشخص نیست که چه بر سر اطلاعات شخصی کاربران خواهد آمد.

در آخرین مسئله ای که در این رابطه اذهان عمومی را به خود جلب کرده است، روزنامه تلگراف چاپ انگلستان در تحقیقاتی متوجه شده است که سایت فیس بوک بیشتر از میزانی که اعلام کرده بود با این " مدیران استخدامی " در مورد اطلاعات شخصی کاربران در میان می گذارد. این مدیران می توانند متوجه شوند که نه تنها چه کاربری محتوای مورد انتقاد را ارسال کرده و حتی می توانند متوجه شوند چه کاربر یا کاربرانی این محتوا را گزارش داده ان