به گزارش فارس، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال طی گزارشی نوشت مشتریان نفت ایران برای امضای قراردادهای جدید نفت با کشورهای دیگر به تکاپو افتاده اند.

کارشناسان وزارت انرژی آمریکا روز چهارشنبه هشدار دادند که بازار نفت به دلیل مشکلات ناشی از موضوع ایران، سومین تولید کننده بزرگ نفت جهان، تا حدودی با کمبود مواجه است. به گفته بخش اطلاعات انرژی دولت آمریکا، این آشفتگی در بازار نفت، موجب شده که رانندگان وسائل نقلیه در آمریکا، سوخت مورد نیاز خود را با بهای بالاتری تهیه کنند.

بر اساس این گزارش ژاپن و اسپانیا واردات نفت از ایران را کاهش داده و نفت عربستان را جایگزین نفت ایران کرده اند. پیشتر، ایران صادرات نفت خود به انگلیس و فرانسه را نیز متوقف ساخته بود.

یک مقام نفتی سعودی این هفته اعلام کرد: «به دلیل اینکه برخی مشتریان نفت در حال آماده شدن برای تحریم ایران در فصل تابستان هستند، اخیرا صادرات نفت عربستان به ۹ میلیون بشکه در روز افزایش یافته است.»

بر اساس گزارش وزارت دارایی ژاپن، فروش نفت ایران به ژاپن، سومین مشتری نفتی این کشور، در ماه ژانویه نسبت به سال گذشته با ۱۲ درصد کاهش مواجه بوده است. بر اساس این گزارش که روز سه شنبه منتشر شد، نفت عربستان، جایگزین بخشی از نفت ایران شده است، به نحوی که در همین بازه زمانی، صادرات نفت عربستان به ژاپن ۱۹.۶ درصد افزایش یافته است. در عین حال صادرات نفت ایران به ژاپن در ژانویه نسبت به ماه قبل از آن افزایش داشته است.

همچنین بر اساس اطلاعات مرکز ذخایر استراتژیک هیدروکربنی مادرید، واردات نفت اسپانیا از ایران، یکی از سه مشتری عمده نفت این کشور در اتحادیه اروپا، در ماه دسامبر ۳۷ درصد کاهش یافته و نفت صادراتی عربستان جایگزین نفت صادراتی ایران به این کشور شده است.

ژاپن و اسپانیا نگفته اند که دلیل کاهش میزان واردات نفت از ایران، تحریم ها بوده اند. قرار است آمریکا تمام مبادلات مالی با بانک مرکزی ایران را از ابتدای ژوئن متوقف نماید. این در حالی است که نظام بانکی ایران به دلیل تحریم های گذشته هیچ ارتباطی با آمریکا ندارد. اتحادیه اروپا نیز از ابتدای ماه جولای، تحریم نفتی ایران را به مورد اجرا خواهد گذاشت.