خط لوله نابوکو بدون ایران دوام نمی‌آورد

به گزارش افکار نیوز به نقل از پرس تی وی، یک کارشناس ترکیه ای گفت، خط لوله نابوکو، خط لوله اصلی ای که قرار است گاز طبیعی را از آسیا به اروپا انتقال دهد، برای تداوم روند انتقال انرژی باید از گاز ایران نیز بهره بگیرد.

سردار اسکندر روز شنبه، در مصاحبه با پرس تی وی تاکید کرد، خط لوله نابوکو که برای انتقال سالانه ۳۱ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از دریای خزر و خاور میانه طراحی شده، تنها در صورتی عملی خواهد بود که ایران نیز به این خط لوله متصل شود.

اسکندر اظهار داشت: «بدون ایران، سایر تولید کنندگان گاز در منطقه قادر به تامین کل حجم گاز مورد نیاز این خط لوله نخواهند بود.»

وی خاطر نشان کرد که جمهوری اسلامی ایران به عمد و به دلیل تحریم ها و فشارهای آمریکا از این خط لوله کنار گذاشته شده است.

اسکندر همچنین با اشاره به مخالفت روسیه با مشارکت ایران در این خط لوله، هدف احداثاین خط لوله را قطع وابستگی کشورهای اروپایی به گاز طبیعی روسیه دانست.

اظهارات این کارشناس ترک در حالی بیان می شود که شرکت خط لوله نابوکو قصد خود را برای آغاز مطالعات مربوط به خرید زمین های موجود در مسیر خط لوله در بیش از ۲۰ استان ترکیه را اعلام کرده است. گفته می شود که این اقدام، گام بسیار مهمی در اجرای این پروژه بین المللی خواهد بود.

ساخت خط لوله انتقال گاز نابوکو، قرار است از اواخر سال آینده میلادی آغاز شود و تا انتهای سال ۲۰۱۷ به پایان برسد. هر چند ناظران در مورد تحقق این زمان بندی چندان خوش بین نیستند.

این خط لوله به طول ۴ هزار کیلومتر از کشورهای ترکیه، رومانی، بلغارستان و مجارستان عبور کرده و به اتریش منتهی خواهد شد.