سایه چماق اسراییلی بر روی سر اوباما

به گزارش افکار نیوز به نقل از فارس، "بنیامین نتانیاهو"، نخست وزیر رژیم صهونیستی امروز در مقابل بزرگترین و قدرتمندترین لابی یهودیان در ایالات متحده موسوم به آیپک سخنرانی خواهد کرد و به احتمال زیاد بر رویکرد رادیکال خود در قبال برنامه هستهای ایران تاکید خواهد کرد.

مساله‌ای که با مخالفت صریح باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا روبه رو شده که نیک می داند، حمله اسراییل به ایران عملا وی تبدیل به کارتر دوم در تاریخ سیاسی ایلات متحده خواهد کرد و تمام تلاش های قبلی وی برای در دست گرفتن سکان رهبری امریکا بر باد خواهد.

اما نتانیاهو از اوباما چه می خواهد و تا چه اندازه می تواند اراده خود را بر دولت آمریکا تحمیل کند؟

*چماقی که دیگر کارایی ندارد

واقعیت آن است که درطی هفت سال گذشته اسراییل همواره نقش چماق را در استراتژی چماق و هویج بازی کرده است، اما به نظر می رسد که این چماق دیگر کارایی خود را برای ترساندن ایران از دست داده است.

اسراییلی ها همواره امید داشتند که بالاخره زمانی ایران از الگوی لیبی پس از حمله آمریکا و انگلیس به عراق تبعیت کند و تمام تجهیزات هسته ای را بارکشتی کرده به آمریکا بفرستند و یا حداقل غنی سازی اورایوم را به تعلیق دربیاورد.

اما تحولات جهانی سبب شده است تا ایران حتی به این گزینه هم فکر نکند. در صحنه داخلی خاورمیانه اسراییل در دو جنگ مهم ۳۳ روزه و ۲۲ روزه در لبنان و غزه شکست خورده است و عملا توانمندی ارتش این کشور را در شکست ارتش های عربی زیر سئوال برده است.

موج بیداری اسلامی مهم ترین گنجینه اسراییل در منطقه یعنی حسنی مبارک را ساقط کرده است و مصر دیگر از فرامین محض تل آویو تبعیت نمی کند.

ایالات متحده نیز با توجه به بحران مالی گسترده و روند کند بهبود اقتصادی که به شدت به منابع انرژی بستگی دارد و توان نظامی وی را تحلیل برده است، تمایلی برای درگیری با ایران به عنوان مهم ترین قدرت منطقه ای ندارد و قصد دارد تا از در مصالحه با ایرن وارد عمل شود.

در چنین شرایطی اسراییل به صورت منفرد حتی توان تاثیر گذاری بر محاسبات ایران در مذاکرات آینده هسته ای را ندارد و هرگونه تهدید لفظی بدون بازخورد عملی تنها به یک بلوف می ماند.

*آمریکا برای همراهی اسراییل بی میل است

نتانیاهو به خوبی می داند که توانمندی های لجستیکی و راهبردی اسراییل این اجازه را به اسراییل نمی دهند که به تنهایی وارد یک نبرد مستقیم با ایران شود.

توانایی ایران و متحد نزدیک وی حزب الله برای اجرای موشک باران انبوه بر روی این مناطق مسکونی این رژیم می تواند سبب فروپاشی جبهه داخلی این رژیم را فراهم کند که عملا به منزله حذف این رژیم از معادلات منطقه است.

نتانیاهو برای پیروزی در قمار خود برای نبرد با ایران به همراهی آمریکا نیاز دارد، اما به نظر می رسد آمریکایی ها هیچ تمایلی برای همراهی با اسراییل در این خصوص را ندارند.

*امتیازی انحصاری اسراییل دود می شود

اوباما می خواهد از در مصالحه با ایران وارد شود و با به رسمیت شناختن حق غنی سازی سه و نیم درصد برای ایران و لغو تحریم ها جلوی پیشروی ایران به سمت دست یابی به سلاح هسته ای را بگیرد و در مقابل ایران نیز باید غنی سازی بیست درصدی را متوقف کرده و تمام اورانیوم بیست درصدی خود را به خارج از این کشور بفرستد.

تاثیر چنین اتفاقی بر توازن منطقه ای در منطقه خاورمیانه بسیار گسترده خواهد بود. ایران به طور رسمی به عنوان یک کشور هسته ای به رسمیت شناخته می شود و امتیازی که اسراییل به طور انحصاری در منطقه از آن برخوردار بوده است، عملا از بین می رود.

*آمریکا مدل ژاپنی را در مورد ایران اعمال می کند

در حقیقت آمریکا در مورد ایران مدل ژاپنی را به رسمیت خواهد شناخت و شاید رهیافت جدیدی برای توسعه روابط بین ایران و آمریکا باز شود که عملا راه را برای تبدیل ایران به ابر قدرت منطقه ای تسهیل خواهد کرد و این چیزی است که اسراییل به هیچ عنوان خواستار آن نیست.

نتانیاهو به صورت مستقیم به آمریکا هشدار داده است که نباید راه حلی که مستلزم به رسمیت شناختن غنی سازی اورانیوم برای ایران باشد را ارائه کند و در این میان از حمایت جناح جمهوری خواه کنگره امریکا والبته لابی اسراییل در آمریکا برخوردار است.

در حقیقت اسراییل می خواهد خطوط قرمز جدیدی برای برنامه هسته ای ایران تعریف کند که عملا راهی جز تقابل با ایران را برای آمریکا در بحثهسته ای باقی نگذارد.

*اسراییل به دنبال تعریف خط قرمز جدید برای برنامه هسته ایران است

طبق این استدلال، تاکنون خط سرخ برای تهران تولید سلاح اتمی بود، که اگر ایران از آن می گذشت باید با توسل به زور نظامی مانع آن شد. اینک اسراییل می کوشد تا «توانائی فنی اتمی» تبدیل به خط قرمز شده است.

هیلاری کلینتون روز چهارشنبه در برابر کمسیون سیاست خارجی کنگره آمریکا گفت: «سیاست کاملا روشن رئیس جمهور در مورد ایران اینست که مانع از آن گردد که ایران به «توانائی اتمی» دست یابد.» سخن وزیر خارجه آمریکا پاسخ به این پرسش بود که آیا دولت آمریکا اجازه خواهد داد که ایران تبدیل به» کشور آستانه ای اتمی» گردد به این معنی که به نزدیکی مرزی برسد که امکان تولید سلاح اتمی داشته باشد.

*ایران به دنبال سلاح هسته ای نیست

به نظر می رسد لابی اسرائیل که از نشان دادن بی اعتمادی خود به اوباما ابائی ندارد، از این تقسیم کار راضی است.

جمهوریخواهان آمریکا که با لابی اسرائیل همکاری نزدیک دارند، اوباما را متهم می کنند به این که رفتارش با ایران «بسیار ملایم» است و عملا راه را برای رسیدن ایران به بمب باز می کند.

پس زمینه سخن کلینتون این است که شخصیت های موثر نظامی و اطلاعاتی آمریکا علنا اعلام کرده اند که رهبری ایران قصد تولید سلاح اتمی ندارد.

از این رو راه برای مذاکرات با ایران بر طبق خطوط قرمز ب فراهم است، چرا که به نظر بسیاری از کارشناسان ایران هم اکنون این توانائی فنی را دارد.

*آیپک به دنبال قطعنامه ای جدید

آیپک(کمسیون آمریکائی اسرائیلی برای موضوعات عمومی) در ماه فوریه در سنای آمریکا تقاضائی را مطرح کرد که باید اوباما را برای اتخاذ خط مشی جنگی علیه ایران زیر فشار قرار داد.

طراح این تقاضا سناتور جو لیبرمن است، که قبلا دموکرات بود و حالا منفرد است، امضاء کنندگان اولیه این طرح ۳۲ نفر از صد سناتور هستند. این تقاضا که از لحاظ حقوقی فاقد اعتبار ولی از لحاظ سیاسی حائز اهمیت است، از رئیس جمهور می خواهد «مانع رسیدن ایران به توانائی فنی برای تولید سلاحهای اتمی گردد.

حال باید دید که در دوئل جدید اوباما می تواند منافع ملی آمریکا در مقابل زیاده خواهی های رژیم صهیونیستی حفظ کند.]