کیفیت صلوات از بیان مولای متقیان

مولای متقیان حضرت علی (علیهالسلام) در خطبهی ۷۱ نهجالبلاغه ،کیفیت صلوات فرستادن بر حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) را ،در قالب کلمات دلنشین و بسیار با ارزش بیان میفرمایند و این صلواتی است که از نظر فضیلت و ثواب و قضای حاجت و رفع مشکلات ،بر همهی صلواتها برتری دارد ، به شرط ان که از روی آگاهی و توجه کامل به معنی کلام مولای متقیان خوانده شود و بعد از اتمام صلوات ،انسان هر حاجت و آرزو که دارد از خداوند متعال بخواهد ،البته خداوند متعال حاجت روا کند . بهتر است این صلوات بعد از نماز صبح خوانده شود .

صلوات قبل از تدریس و تعلیم و هر کار دیگر

در کتاب تفسیر(روح البیان) چنین آمده است: اگر مدرس در ابتدای تدریس خود، پس از حمد و ثنای حضرت تعالی، چند صلوات بفرستد و شاگردان خود را نیز موظف کند که آن‌ها نیز قبل از تعالی و یاد گیری چند صلوات بفرستند خیز مطالب عنوان شده و درس‌های گفته شده، مقطوع نمی‌گردد لازم به تذکر است که اگر انسان هر کاری را با نام خداوند متعال و صلوات شروع کند خیر فراوان می‌بیند و هنگام انجام کار، به گرفتاری و بد بختی دچار نمی‌شود و این عمل از دستورات بسیار مهم و سفارش شده است.


صلوات خداوند متعال و فرشتگانش

در حدیثمعتبر از حضرت امام جعفر صادق(علیه‌السلام) منقول است: چون نام مبارک حضرت رسول اکرم(صلی الله علیه و آ له) نزد شما برده شود. بر آن حضرت بسیار صلوات بفرستید، ‌ چون هر کس بر آن حضرت زیاد صلوات بفرستد، ‌ حق تعالی در هزار صف از فرشتگان، هزار صلوات بر آن می‌فرستد، وی چیزی از آفریده های خدا، مگر اینکه بر این بنده صلوات فرستند به سبب صلوات فرستادن خداوند متعال و فرشتگانش بر او.

سزای صلوات نفرستادن

حضرت رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) در حدیثمعتبر فرمودند ک هرکس من نزد او یاد شوم و صلوات برمن را فراموش کند خداوند او را از راه بهشت دور گرداند.
در کتاب شریف(جامع الاخبار) نقل شده است که حضرت رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) فرمودند: هر کس هر روز برمن صلوات فرستد، حق تعالی در عافیت و سلامتی را به روی او می‌گشاید و حاجت معنوی و مادی، دنیای و آخرتش را به حرمت صلوات برمن، ‌ برآورده می‌فرماید
صلوات، وسیله‌ی عبور از پل صراط

در کتاب شریف(مجالس) شیخ صدوق از عبدالله بن ثمره روایت شده است که گفت: روزی نزد پیامبر بودم ان حضرت فرمودند: دیشب، عجایبا تی دیدم. پس من عرض کردم «یا رسول الله چه عجایباتی دیدید به بیان فرمایید جان‌های ما فدای تو باد». آن حضرت فرمودند: «مردی را دیدم از امت خود در بالای پل صراط که گاهی می‌نشیند و می‌لرزد و گاهی برمی خیزد و راه می‌رود و گاهی بر پل صراط معلق می‌ماند. تا آن که شروع کرد به صلوات فرستادن، ناگاه دیدم بلند شد و ایستاد و از پل صراط به سلامتی گذشت.

سنگینی نامه‌ی اعمال با صلوات

در کتاب شریف(ثواب الاعمال و عقاب الاعمال) چنین نقل شده است: حضرت امام جعفر صادق(علیه‌السلام) از پدر خود و از پدران خود(علیه‌السلام) روایت شده است که پیامبر(صلی الله علیه و آله) فرمودند: «من در روز قیامت در کنار ترازوی سنجش اعمال هستم. هرگاه کسی که گناهش زیاد و بر ثوابش گران باشد، صلوات‌هایی را که برمن فرستاده آن‌ها را بیاورند، آن صلوات‌ها حسنات او را ثیقل گرداند و از جهنم نجات یابد.
حسنات

صلوات جبران کننده‌ی گناهان

از حضرت امام رضا(علیه‌السلام) روایت شده است: هرکس قدرت و توانایی نداشته باشد که به وسیله‌ی سایر اعمال مستحبی، گناهان خود را بپوشاند، پس سعی کند به صلوات فرستادن بر محمد و آلش. به درستی که خراب می‌کند صلوات بر محمد و آلش، ‌ گناهان را چه خراب کردنی.

فضیلت صلوات در ایام هفته

شیخ صدوق در کتاب شریف(خصال) چنین نقل کرده است که حضرت امام جعفر صادق(علیه‌السلام) ایام هفته را این چنی تقسیم فرموده‌اند: روز شنبه روز ماست. روز یک شنبه از آن شیعیان ماست. روز سه شنبه از آن بنی‌امیه است. روز چهار شنبه روز نوشیدن دواست. روز پنج شنبه روز برآورده شدن حوائج و نظافت و عطر زدن است. روز جمعه عید مسلمانان است که از عید فطر و قربان بهتر است، ولیکن عید غدیر خم، بهترین عیدهاست. و امام قائم ما خانواده، در روز جمعه ظهور می‌کند و قیامت هم در روز جمعه برپا می‌شود و در روز جمعه عدد هیچ عملی افضل و بهتراز صلوات بر محمد(صلی الله علیه و آ له) و آلش نیست.

هزار بار صلوات در روز جمعه

حضرت امام جعفر صادق(علیه‌السلام) فرمودند: صلوات بر محمد و آل محمد(صلی الله علیه و آله) در روز جمعه هزار بار و در غیر جمعه صد مرتبه سنت است.
در کتاب(سفینه البحار) چنین نقل شده است که حضرت رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) فرمودند: هرکس در کتابی یا نوشته ای برمن صلوات بنویسید، تا زمانی که نام من در آن کتاب ثبت و باقی هست، فرشتگان پیوسته برای او از درگاه خداوند متعال، ‌ طلب مغفرت آمرزش می‌کنند
صلوات وسیله روا شدن حاجات

سید بن طاووس در کتاب شریف(جمال الاسبوع نقل می‌کنند که حضرت رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) فرمودند: صلوات فرستادن شما برمن باعثروا شدن حاجت‌های شماست و خداوند متعال را از شما راضی می‌گرداند و اعمال شما را پاک و پاکیزه می‌کند.


صلوات وسیله برآمدن حاجات دنیا و آخرت

در کتاب شریف(جامع الاخبار) نقل شده است که حضرت رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) فرمودند: هر کس هر روز برمن صلوات فرستد، حق تعالی در عافیت و سلامتی را به روی او می‌گشاید و حاجت معنوی و مادی، دنیای و آخرتش را به حرمت صلوات برمن، ‌ برآورده می‌فرماید.


صلوات باعثسنگینی کفه‌ی حسنات

در کتاب شریف(ثواب الاعمال و عقاب الاعمال) باب ثواب الصلاه النبی، چنین نقل شده است که حضرت رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) فرمودند: در روز قیامت، من پیش میزان سنجش اعمال هستم، هر کس کفه‌ی گناهانش سنگین‌تر از کفه‌ی ثواب‌هایش باشد، من صلوات‌هایی را که برایم فرستاده می‌آورم و در کفه‌ی ثواب‌هایش می‌گذارم تا آن که کفه‌ی ثواب‌هایش سنگین‌تر شود.

اثر صلوات بعد از بوئیدن گل

در روایت آمده است که مالک جهنی می‌گوید: گلی به حضرت امام جعفر صادق تقدیم کردم(علیه‌السلام) آن حضرت گل را گرفتند و بوییدند و بر هر دو دیده گذاشتند. سپس فرمودند: هرکسی گلی را بگیرد و ببوید و بر دیده‌ها بگذارد و بگوید «اللهم صل علی محمد و آل محمد» هنوز بر زمین نگذاشته باشد که گناهانش آمرزیده شود.

فضیلت نوشتن صلوات

در کتاب(سفینه البحار) چنین نقل شده است که حضرت رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) فرمودند: هرکس در کتابی یا نوشته ای برمن صلوات بنویسید، تا زمانی که نام من در آن کتاب ثبت و باقی هست، فرشتگان پیوسته برای او از درگاه خداوند متعال، ‌ طلب مغفرت آمرزش می‌کنند.
بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان