به گزارش افکارنیوز به نقل از پرس تی وی، اين انديشمند برجسته امريکايي در تازهترين مقاله خود با عنوان "نيات ايران چه هستند؟" که روز جمعه (۱۲ اسفند) منتشر شد نوشت: "موارد ناچيزي از بحثهايي که درباره تهديد ايراني مطرح ميشوند معتبر هستند؛ هر چند ما يک پاسخ معتبر داريم که توسط (سرويسهاي) اطلاعاتي و نظامي امريکا تهيه شده است. گزارشهاي آنها به کنگره آشکار کرد که ايران يک تهديد نظامي نيست."

چامسکی می‌افزاید که پیش از آن که طی دو سال گذشته رسانه‌ها و مقامات واشنگتن " حمله تبلیغاتی گسترده " خود را علیه جمهوری اسلامی آغاز کنند، حتی " اکثریت امریکایی‌ها " حق ایران را برای برنامه انرژی هسته‌ای این کشور به رسمیت می‌شناختند.

وی در ادامه می‌نویسد که در حال حاضر کشورهای قدرتمندی مانند روسیه، چین، هند و ۱۲۰ عضو جنبش غیرمتعهدها(نم) مخالف سیاست امریکا در قبال ایران هستند.

وی افزود: " اظهارات غرب بیشتر درباره این است که چگونه دیکتاتورهای عرب از موضع امریکا در قبال ایران حمایت می‌کنند؛ در حالی که این حقیقت را نادیده می‌گیرد که اکثریت مردم این کشورها مخالف آن هستند؛ موضعی که آن چنان بدیهی است که نیازی به توضیح ندارد. "

چامسکی از سویی گفت، " اروپایی‌ها اسراییل را به عنوان بزرگترین تهدید برای صلح جهانی می‌دانند و در جهان عرب " اسراییل و امریکا به عنوان تهدید اصلی شناخته می‌شوند. "

امریکا، رژیم اسرائیل و بعضی از متحدان آن‌ها تهران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه انرژی هسته‌ای متهم کرده و این اتهام را دست‌آویزی برای اعمال تحریم علیه ایران و تهدید این کشور به حمله نظامی قرار داده‌اند.

ایران ضمن رد این اتهامات تاکید دارد، به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای(ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حق دستیابی به فن‌آوری اتمی و توسعه آن را برای اهداف صلح‌‍آمیز دارد.

باور گسترده بر این است، رژیم اسرائیل که با داشتن بیش از ۲۰۰ کلاهک هسته‌ای تنها دارنده زرادخانه هسته‌ای در خاورمیانه است، سیاست " ابهام تعمدی " را در برنامه هسته‌ای خود دنبال می‌کند.

علاوه بر این، تل آویو از خواسته‌های جهانی برای پیوستن به ان‌پی‌تی سر باز می‌زند و اجازه نمی‌دهد که مراکز هسته‌ای آن مورد بازدید بازرسان بین‌المللی قرار گیرد.

ايران همواره سياست شفافيت هستهاي را دنبال کرده و به بازرسان آژانس اجازه بازرسيهاي سرزده از تاسيسات هستهاي خود را داده است.