به گزارش افکارنیوز به نقل از ابتکار: منطقه هشتاد پهلو با مساحتي بالغ بر سه هزار هکتار در جنوب غربي خرم آباد واقع شده است. حداقل ارتفاع در اين منطقه هزار متر و حداکثر ارتفاع دو هزار و ۸۰۰ متر از سطح درياست. با اين اوصاف زيبايي هاي منطقه هشتادپهلو تنها در اين جملات خلاصه نميشود چرا که در اين قطعه از طبيعت لرستان حيات بي بديلي از گونه هاي مختلف گياهي و جانوري در جريان است.
منطقه هشتادپهلو طبیعی است که در آن می‌توان هم آبشار یافت و هم کوه های سر به فلک کشیده ای که در این فصل سال خنکی را به طبیعت گردان هدیه می‌کنند. لرستان سرزمین آبشارهای بی نظیر است اما در این بین آبشار معروف تاف(نوژیان) که یکی از بلندترین آبشارهای ایران محسوب می‌شود در ۵۱ کیلومتری جنوب شرقی خرم آباد و در قلب منطقه هشتادپهلو قرار گرفته و مثل رگ جوشانی در غرب کشور، به این منطقه تازگی و طراوت می‌بخشد.
آبشار تاف جایی در ارتفاع ۹۵ متری زمین قرار گرفته است و به نوعی یادگاری از روزگاران کهن لرستان است و درست به همین دلیل است که به این نام خوانده می‌شود. نوژیان به معنای " آب زندگی " است. نامی درخور یکی از دیدنی ترین جاذبه های استان لرستان که سهم بزرگی در رونق گردشگری منطقه داشته است.
سفر به طبیعت شگرف هشتادپهلو به همراه اکیپی از محیط زیست لرستان فرصتی برای دیدن زیبایی های طبیعت این منطقه و البته زشتی های عملکرد برخی از شکارچیان در این منطقه بکر بود.
دیدن شکارگاه های کبک و پرندگان که از آنها با عنوان”کومه” یاد می‌شود به ما یادآوری می‌کند که اینجا نیز طبیعت از دست شکارچیان زیاده خواه در امان نیست و هر روز باید نگران از دست رفتن جزئی از وجود زیبای خود باشد. در سفر به هشتادپهلو علاوه بر ارزیابی های زیست محیطی منطقه توسط کارشناسان محیط زیست تعدادی از این”کومه” ها نیز توسط ماموران گارد حفاظت تخریب شد که شاید به نظر تنها چند روز مرگ کبک های منحصر به فرد را عقب تر می‌اندازد. کومه ها، شکارگاه هایی هستند که در کنار چشمه ها و نهرهای آب ساخته می‌شوند و شکارچی با پنهان شدن در آنها هنگامی که پرندگان برای خوردن آب به لب چشمه می‌آیند آنها را شکار می‌کنند. زیبایی های طبیعت بکر هشتادپهلو زمانی برای آیندگان حفظ خواهد شد که شکارچیان بدانند با شکار بخشی از این طبیعت چرخه حاکم بر آن را مختل کرده و آینده این چرخه را با مخاطره مواجه می‌کنند.
کبک هایی که تشنه در کنار چشمه ها و نهرهای آب می‌میرند به واقع قصه تلخ طبیعت بکر سرزمین بهشت وار لرستان است که هر روز در تکرار بی توجهی شکارچیان به میراثطبیعی این استان روایت می‌شود و روزی این طبیعت زیبا را به سمت نابودی سوق خواهد داد