به گزارش افکار نیوز، تهيهكنندهي برنامهي موسيقيمحور گام هفت در گفتوگويي كه با ايسنا داشت، در اين زمينه اظهار كرد: اساس و پايهي كار براي كودكان بر اساس قدرت تخيل و تصويرسازي در ذهن آنهاست؛ در برنامهسازي هم موسيقي قسمت اعظم و تاثيرگذار برنامه بر كودكان است، پس بايد حتما شامل آن عناصر باشد. همانگونه كه ما در ساخت آثار بزرگاني كه در زمينه كودك كار كردهاند همچون باغچهبان ميبينيم كه كلام موسيقي و تنظيم آن همه در راستاي تقويت و تصويرسازي ذهني و تخيل كودك پيش ميرود و در واقع به كودك فرصت تصويرسازي ميدهد، اما متاسفانه در حال حاضر موسيقيهايي كه براي كودك ميشنويم به سمت ريتمهاي شش و هشتي رفتهاند به دليل حس شادي كه در آن وجود دارد؛ در حالي كه حس طراوت در همهي موسيقيها وجود دارد.

وی ادامه داد: اما مهمتر از آن، تنظیم و استفاده‌ای است که یک آهنگساز می‌تواند از آن کار برای انتقال هدف داشته باشد؛ متاسفانه در این آثاری که اکنون شنیده می‌شوند شاید نشود نام آهنگساز گذاشت، چرا که آن‌ها با استفاده از «فلش مموری»(flash memory) و گذاشتن اشعار روی آن‌، ملودی تولید می‌کنند، در صورتی که آهنگسازی صورت نگرفته است، بلکه ما به ازای یک سری موسیقی‌هایی که حتی در جامعه بارها و بارها تکثیر شده است، این موسیقی‌ها را برای کودک پخش می‌کنند.

کلهر با بیان اینکه موسیقی که اکنون تولید می‌شود کودک همان لحظه آن را می‌شنوند، آن را فراموش می‌کند و چیزی در ذهنش نمی‌ماند، خاطرنشان کرد: این در حالی است ما در گذشته موسیقی‌هایی برای کودکان در حوزه تلویزیون و سینما داشته‌ایم که هنوز هم در ذهن ما مانده است، موسیقی‌هایی همچون «مدرسه موش‌ها» و «گلنار» که به سمت ریتم‌هایی رفته‌اند که به زور باعثتحرک نشده‌اند، بلکه یک موسیقی درست و اصولی را کار کرده‌اند که هم برای کودک و هم برای بزرگسال جذاب بوده است حتی خود متخصصان امر موسیقی هم از آن لذت برده‌است.

وی در بخش دیگری از گفت‌و‌گوی خود با بیان اینکه بیشترین مشکلاتی که در حوزه‌ی موسیقی کودک ما وجود دارد را نباید گردن دست‌اندرکاران موسیقی گذاشت، افزود: این مساله به عدم شناخت برنامه‌سازان ما از مقوله‌ی موسیقی برمی‌گردد، چرا که در این راه به سمت سهل‌الوصول‌ترین، راحت‌ترین و ارزان‌ترین نوع دسترسی به این کار می‌روند و از افرادی به عنوان آهنگساز در برنامه استفاده می‌کنند که برای بچه‌ها اصولی و کاربردی کار نمی‌کنند و این منجر می‌شود که بچه‌ها در برنامه‌ها مشارکت نداشته باشند و نهایتا بتوانند قصه را پر کنند.

اين تهيهكننده بيشترين ضعفي كه در زمينهي موسيقي كودك وجود دارد را عدم استفاده از كارشناسان موسيقي در زمينهي كودك دانست و اظهار كرد: زماني كه مقوله موسيقي براي مخاطب، مدير گروهها، خود برنامهسازان حساسيت دارد، در نتيجه ما مجبوريم حتما از كارشناسان متخصص استفاده كنيم، همان گونه كه براي تعليم و تربيت از يك روانشناس استفاده ميكنيم، اما متاسفانه به ياد نداريم در يك برنامه، برنامهساز از مشاور موسيقي استفاده كند، اما اين براي مديراني كه در اين عرضه كار ميكنند لازم است كه اين مساله را جدي بگيرند.