به گزارش مهر، این سخنان را اسداله معظمی گودرزی دبیر همایش بزرگداشت یکصد و پنجمین سالروز تولد پروین اعتصامی، صبح امروز چهارشنبه ۱۷ اسفند و در جریان نشست خبری این همایش مطرح کرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر که «آیا مسئولان این همایش برنامه مشخصی برای حل مشکلات مربوط به تملک خانه پروین اعتصامی و بازگشت این بای تاریخی به فهرست آثار ملی کشور دارند یا خیر؟» گفت: ما در دبیرخانه همایش رایزنیهایی را با آقای اسدالله آشتیانی سندپژوه درباره زندگی و آثار پروین اعتصامی و نیز انجمن آشیانیهای مقیم تهران آغاز کرده‌ایم.



معظمی گودرزی افزود: صحبت‌هایی هم با مسئولان مربوطه در سازمان میراثفرهنگی صورت گرفته و همچنان این مذاکرات ادامه دارد.

دبیر همایش بزرگداشت یکصد و پنجمین سالروز تولد پروین اعتصامی در عین حال تاکید کرد: با توجه به اینکه موضوع این همایش متفاوت است، در مقطع فعلی از کانال‌های دیگر سرگرم رایزنی برای حل این مسئله هستیم و تا حد زیادی امیدواریم خانه پروین اعتصامی به فهرست آثار ملی ثبت شده بازگردد.

خانه پدری پروین اعتصامی در بافت تاریخی عودلاجان تهران واقع شده و چندی پیش با حکم دیوان عدالت اداری از فهرست آثار ملی خارج شد. سازمان میراثفرهنگی به این اقدام اعتراض کرده است.



این خانه در اصل متعلق به اعتصام‌الملک، پدر پروین اعتصامی
است. پس از سالهای متمادی خانه پدری پروین اعتصامی که تا قبل از انقلاب یک خانه با متراژ وسیع و همانند خانه‌های تاریخی دیگر دارای شاه‌نشین و عمارت بود، با ساخت دو دیوار در حیاط آن به سه خانه کوچکتر تبدیل شد.



خانه سمت راست چند سال پیش توسط شهرداری خریداری و مرمت شد و در اختیار کمیته ملی موزه ها (ایکوم) قرار گرفت و اکنون اگر کسی وارد این خانه شود متوجه نمیشود که بخشی از خانه پروین اعتصامی است چون به کلی با فضای دو خانه دیگر تفاوت دارد.