به گزارش باشگاه خبرنگاران، خانواده ویتامین B یکی از مهمترین ویتامین های موجود است که دارای فواید زیادی برای بدن انسان است. این ویتامین به تقویت و افزایش سلامت پوست و مو انسان کمک کرده در عین حال در تقویت سلولها ، ماهیچه ها و سیستم متابولیسم در بدن انسان نیز نقش دارد. کمبود این ویتامین نیز می تواند به بروز بیماری های مختلفی منجر شود.در این مطلب قصد داریم تا شما را با اعضای خانواده ویتامین B آشنا کنیم.

ویتامین B۱
این ویتامین که با اسم " تیامین " نیز شناخته می شود در گوشت قرمز، میوه و سبزیجات و همچنین غلات وجود دارد بیشتر به تقویت سیستم عصبی بدن و همچنین جذب قند موجود در غذاها کمک می کند. در صورت کمبود این ویتامین شخص به مشکلاتی مثل تپش قلب، احساس بی قراری، نامنظم شدن ضربان قلب و و احساس ضعف و درد در پاهای خود دچار می شود.

ویتامین B۲
این ویتامین که " ریبوفلاوین " نیز مشهور شده است یک نوع ویتامین همه کاره است که در فعال کردن ویتامین های B۳ و B۶ نیز موثر است. این ماد بیشتر در گوشت، شیر و تخم مرغ موجود است و کمبود آن می تواند به ضعف در بینایی، ایجاد زخم هایی بر روی لب و در داخل دهان و همچنین حساسیت شدید به نور منجر شود.

ویتامین B۳
این ویتامین که به اسم " نیاسین " نیز مشهور است مهمترین دلیل عدم ابتلاء انسان به بیماری خطرناک " پلاگر " است. این ویتامین در موادی همچون قارچ، جگر، ماهی تن و قزل آلا و مرغ موجود است.
ویتامین B۵
این ویتامین به اسم " اسید پانتوتنیک " نیز شناخته می شود و برای تقویت سیستم متابولیسم و جذب بهتر پروتئین ها و تقویت فعالیتهای هورمونی در بدن انسان نقش دارد. کمبود این ویتامین می تواند به خواب رفتگی در اندام بدن نیز منجر شود. این ویتامین بیشتر در دانه ها و غلات وجود دارد.

ویتامین B۶
این ویتامین که به اسم " پریدوکسین " نیز شناخته می شود در تنظیم میزان پتاسیم و سدیم و همچنین تولید گلبولهای قرمز در بدن انسان نقش مهمی را ایفا می کند. این ویتامین در مواد غذایی همچون: تخمه آفتاب گردان، جگر، گوشت مرغ، جگر و سیب زمینی یافت می شود. استفاده بیش از ۱۰۰۰ میلی گرم از این ویتامین در روز می تواند به آسیب دیدن سیستم عصبی منجر شود.



ویتامین B۷
این ویتامین که با نام " بیوتین " نیز شناخته می شود به عنوان یک ماده موثر در نستز ویتامینهای B۶ و B۱۲ به کار می رود. این ویتامین همچنین در بحثمتابولیسم اسیدهای چرب، کربوهیدرات ها واسید های آمینه نقش مهمی را ایفا می کند. این ویتامین در غلات کامل، جگر، شیر و تخم مرغ یافت می شود. کمبود این ویتامین ممکن است به ریزش موهای شما منجر شود.

ویتامین B۹
این ویتامین که با اسم " فولیک اسید " نیز شناخته می شود یکی از مهمترین ویتامین های مورد نیاز بدن انسان است که در سلامتی سیستم عصبی، سلولهای خونی، جلوگیری از نقص های مادر زادی، پوکی استخوان و سرطان نقش عمده ای را ایفا می کند. این ویتامین پر فایده در عدس، جگر، سبوس برنج، بادام زمینی و اسفناج یافت می شود. کمبود این ویتامین می تواند به سردرد، افسردگی، تپش قلب، کم طاقتی و کم خونی منجر شود.

ویتامین B۱۲
ویتامین ب - ۱۲ از ویتامین‌های مهم است و در ماهی، گوشت و لبنیات یافت می‌شود و در حفظ سلامت اهمیت بالایی دارد. این ویتامین که به «کوبالامین» نیز معروف است، از ویتامین‌های حل شونده در آب بوده و نقش مهمی در تقویت سیستم عصبی و ساخت گلبولهای قرمز و دی ان ای دارد. کمبود این ویتامین می تواند به بیماری هایی همچون کم خونی، اختلالات عصبی و افسردگی منجر شود.