وسوسه شدن معتادان شیشه ‌باشوره سرافراد

به گزارش فارس؛ آذرخش مکری معاون مرکز ملی مطالعات اعتیاد در سمینار یکروزه آشنایی با مواد مخدر صنعتی و راهکارهای نوین درمانی که صبح امروز در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، گفت: وقتی صحبت از مواد نوین مخدر میشود خیلی از آن شناخت نداریم چون مواد مخدر نوظهور بسیار پیچیده است.

آمفتامین‌ها مشکل اول کشور می‌شود

وی افزود: به عقیده برخی کارشناسان به زودی آمفتامین‌ها و مواد محرک مشکل اول کشور خواهد شد؛ در دنیا مواد مخدر را به دسته‌های مواد افیونی، محرک، آرامبخش و توهم‌زا تقسیم می‌کنند. مواد افیونی تاریخچه ۴ هزار ساله دارد و در این خصوص همه چیز به عصاره گیاه خشخاش مربوط می‌شود.

مکری ادامه داد: کوکائین، اکستازی، ریتالین، متانفتامین‌ها(شیشه) و آمفتامین‌ها از محرک‌هایی هستند که در ایران عمدتاً مشکل آفرینند.

وی با اشاره به الگوی ده ساله اخیر محرک‌ها در خاورمیانه گفت: با توجه به نمودارهای موجود شاهد رشد انفجاری انواع محرک‌ها در خاورمیانه هستیم؛ به عنوان نمونه عربستان معتقد است ۴۰۰ هزار نفر مصرف‌کننده آمفتامین دارد. آمارها در خصوص ایران نشان می‌دهد در ایران حدود ۵۰۰ هزار نفر به مصرف آمفتامین‌ها اعتیاد دارند.

شیشه قویترین و ریتالین ضعیف‌ترین ماده محرک

معاون مرکز ملی مطالعات اعتیاد، افزود: تمام مواد محرک اثرات مشابه دارند تنها تفاوت آنها در قدرت و طول مدت اثرگذاری آن است. در بین آنها شیشه بیشترین قدرت و ریتالین ضعیف‌ترین است.

شیوع مصرف ریتالین در دانشگاه‌ها

وی هشدار داد: متأسفانه در ایام امتحان‌ها مصرف ریتالین در دانشگاه‌ها شیوع زیادی دارد چرا که تصور می‌کنند قدرت تمرکز را بین افراد بالا می‌برد؛ هر چند ممکن است در کوتاه مدت فرد مصرف‌کننده محرک‌ها شاهد افزایش کارایی و اثرات مثبتی باشد اما در دراز مدت آثار جبران‌ناپذیری در فرد می‌گذراند.

۲۵درصد مردم جهان خسته‌اند

مکری با اشاره به خستگی ۲۰ تا ۲۵ درصدی جامعه جهانی تصریح کرد: ۱۰سال پیش آمفتامین‌ها در ایران گرمی ۱۰۰هزار تومان قیمت داشت اما در حال حاضر به گرمی ۳ تا ۴ هزار تومان رسیده که این موضوع نشان دهنده فراوانی، بالارفتن و آسانی تولید آن در لابراتوارهای زیر زمینی است.

اعتیاد به شیشه سخت‌ترین نوع اعتیاد بشر است

معاون مرکز ملی مطالعات اعتیاد، تأکید کرد: کارشناسان معتقدند شدید‌ترین نوع اعتیاد بشری اعتیاد به شیشه است. بعد از قطع مصرف خستگی بسیار شدید وسوسه، افسردگی شدید و خودکشی از عوارض ناخوشایند اعتیاد به متاآمفتامین‌ها است.

معتادان به شیشه حتی با دیدن شوره سر افراد وسوسه می‌شوند

وی درباره وسوسه‌انگیز بودن اعتیاد به شیشه گفت: فردی که به مصرف شیشه رو می‌آورد در صورتی که این ماده در اختیار او قرار نگیرد حتی شوره سر روی لباس افراد موجب کلافگی و وسوسه فرد برای مصرف می‌‌شود.

مکری در خصوص عوارض دیگر استفاده از شیشه به جنون، پرخاشگری کور، بدبینی، تصور خیانت بستگان، توهمات شنوایی و بینایی، هذیان‌های مختلف، افسردگی شدید و فکر خودکشی است.

زندانی‌های که فرزند خود را بر اثر مصرف شیشه کشته‌اند

وی تصریح کرد: افراد زیادی در زندان داریم که فرد مصرف‌کننده شیشه، فرزند خود را کشته است؛ اگر شخصی را دیدید که با قمه و چاقو فرد دیگری را گروگان‌گرفته شک نکنید که او آمفتامین مصرف کرده است و در مواجه با او بسیار مواظب باشید.

مکری تأکید کرد: جنون در افراد مصرف‌کننده شیشه چند ساعت تا چند ماه طول می‌کشد و تحقیقات نشان داده تا ۳۰ درصد مصرف کننده شیشه دچار جنون می‌شود. تصور کنید اگر از ۳۰۰ هزار مصرف کننده شیشه در ایران تنها ۱۵۰ هزار نفر آنها به مرحله جنون برسد و با قمه به جان مردم بیفتد چه خواهد شد. البته با قطع مصرف جنون استفاده از شیشه به پایان می‌رسد.

وی بیان داشت: در صورتی که فرد مصرف‌کننده آمفتامین مبتلا به بیماری اعصاب و روان باشد بیماری وی تشدید می‌شود.

معاون مرکز ملی مطالعات اعتیاد، اعلام کرد: تیک عصبی، وسواس، ناسزاگویی رفتارهای زشت تکراری، احتکار، گیر کردن و توقف در انجام امور، کندن مو و پوست و لباس از عوارض شدید مصرف شیشه است؛ البته باور بعضی از این رفتارها برای مردم شبیه کمدی است ولی برای خانواده‌های گرفتار آنها بسیار رنج‌آور است.

مکری تصریح کرد: تنوع‌طلبی جنسی، ارتباط جنسی تصادفی و فقط برای یکبار، رابطه جنسی گروهی بی‌توجهی به عوارض روابط جنسی مانند ایدز، بارداری و مسئولیت‌های اجتماعی، رابطه جنسی پولی، استفاده گسترده از پورنوگرافی، محوریت و اولویت مسائل جنسی از دیگر عوارض استفاده شیشه است.

سکته‌های زودرس از عوارض مصرف شیشه است

وی به عوارض جسمی این افراد نیز اشاره کرد و گفت: افزایش فشار خون، تنگی عروق، کاهش خون‌رسانی به بافت‌های بدن، سکته زودرس، کاهش ایمنی بدن، تأخیر در التیام زخم‌ها، عفونت‌ زخم‌ها، خرابی گسترده دندان‌ها، آسیب‌ به بافت‌های مغز، انفارکتوس گوارش و کاهش شدید وزن و تحلیل بافت‌ها دسته دیگر عوارض مصرف شیشه است.

خلاء قانونی در مجازات قاتلان معتاد به شیشه

مکری تصریح کرد: در مصرف شیشه بیماران دچار جنون بسیار خطرساز می‌شوند، طبق قانون جنون رافع مسئولیت است، اما اگر کسی با استفاده از شیشه به مرحله جنون رسید و فرزند یا همسر خود را کشت با همین خلاء قانونی می‌تواند از مجازات بگریزد.



وی گفت: در آمریکا و بعضی از کشورهای اروپایی این خلاء قانونی برطرف شده و افراد مصرف کننده محرک‌ها مجازات می‌شوند که همین موضوع در آینده می‌تواند به بحران قضایی منجر شود.

موج بعدی ایدز نه از تزریق، از آمفتامین‌هاست

وی با اظهار نگرانی در خصوص گسترش مصرف مواد محرک حاوی آمفتامین‌دار تأکید کرد: نگرانی بنده از موج بعدی ایدز نه از طریق تزریق که از مصرف متانفتامین‌ها است.