به گزارش (ايسنا)، "الحاج آدم يوسف"، معاون رئيسجمهوري سودان با متهم كردن "جنبش آزاديبخش مردم سودان" به انجام عمليات خصمانه عليه مردم سودان جنوبي گفت: روابط دوستانه با اين جنبش به دليل پناه دادن آنها به شاخه شمالي اين گروه، دچار خدشه شده است.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، سودان و سودان جنوبی در دستیابی به توافق در مورد تعیین خط مرزی مشترک با شکست مواجه شده‌اند. این منطقه مرزی محلی است که ارتش سودان اخیرا با شبه‌نظامیان " جنبش آزادی‌بخش مردم سودان " که علیه خارطوم مبارزه می‌کنند، درگیر شده است.

ارتش سودان، جوبا را به حمایت از " اتحاد انقلابی " که از ادغام جنبش‌های مسلح دارفور و جنبش آزادی‌بخش مردم سودان شاخه شمال ایجاد شده، متهم کرده است، چراکه این اتحاد انقلابی حملاتی را در منطقه مرزی " بحریة الابیض " میان دو کشور صورت داده بودند.

چهار جنبش‌ شبه‌نظامی سودان اخیرا اعلام کرده بودند که این اتحاد انقلابی قصد سرنگونی دولت خارطوم را دارد.

دولت‌های سودان و سودان جنوبی فوریه سال گذشته میلادی معاهده عملیات غیرخصمانه را برای جلوگیری از درگیری‌های مسلحانه امضا کرده بودند.

این توافقنامه با میانجی‌گری اتحادیه آفریقا در آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی امضا شد و براساس آن هر دو کشور متعهد شدند تا به استقلال و تمامیت ارضی یکدیگر احترام گذاشته، در امور داخلی یکدیگر مداخله نکنند، از زور علیه یکدیگر استفاده نکرده و به منافع مشترک یکدیگر احترام گذارند و در نهایت هم‌زیستی مسالمت‌آمیزی داشته باشند.