آفتاب: مدیرعامل راهآهن گفت: پیشفروش ۳۰۰ هزار بلیت قطارهای فوقالعاده و تازه افزوده شدن به ناوگان نیز در قالب ظرفیتهای فوقالعاده از هفته جاری برای ۳ مسیر پرتردد آغاز میشود.

عبدالعلی صاحب‌محمدی در گفت‌وگو با فارس، ضمن اشاره به ورود ۶۰ دستگاه واگن جدید به ناوگان برای ایام نوروز، یادآور شد: از این ۶۰ دستگاه واگن، ۱۷ دستگاه آن دو طبقه است که دارای سالن‌های لوکس و مطلوبی بوده و مبله است و جزو واگن‌های به‌روز راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت این واگن‌های دو طبقه از واگن‌های یک طبقه بیشتر است، تصریح کرد: ‌ سیستم تهویه و سرمایش و گرمایش این نوع واگن‌ها کاملاً‌ نوین است و در ایام نوروز در راستای ارائه حدمات مطلوب به مسافران به کار گرفته می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این واگن‌ها از کشور چین تهیه شده است، خاطرنشان کرد: ورود این واگن‌های چینی مربوط به قرارداد سال‌های قبل بوده که هم‌اکنون عملیاتی شده است.

صاحب‌محمدی با اشاره به اینکه جمع کل واگن‌های دوطبقه که قرار است از چین وارد کشور شود، ۵۰ دستگاه است، گفت: ۱۷ دستگاه واگن دو طبقه دیگر وجود دارد؛ در محموله اول ۱۷ دستگاه آن وارد شده است و ۱۷ دستگاه دیگر نیز در راه است.

* ورود ۲۲ دستگاه واگن مسافری کوپه‌ای ۴ تخته به چرخه حمل و نقل

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: همچنین از ۶۰ دستگاه واگن مذکور، ۲۲ دستگاه واگن مسافری دیگر به صورت کوپه‌ای ۴ تخته شامل دو رام قطار است که دارای تلویزیون، سیستم تهویه و سرمایش و گرمایش و مبلمان است و در ایام نوروز به کار گرفته می‌شود.

صاحب‌محمدی تأکید کرد: این ۲۲ دستگاه واگن ۴ تخته مربوط به شرکت نورالرضا است.

* بهره‌برداری از ۲۰ دستگاه واگن مسافری بهسازی شده ۶ تخته

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: همچنین از ۶۰ دستگاه واگن مذکور، ۲۰ دستگاه واگن دیگر نیز برای ایام نوروز وارد ناوگان ریلی شد که بازسازی شده‌اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این ۲۰ دستگاه واگن همه ۶ تخته و مربوط به شرکت ریل ترابر صبا است، ادامه داد: در این طرح واگن‌های فاقد کیفیت، تحت بازسازی و بهسازی قرار می‌گیرند و کاملاً‌ به‌روز و بازسازی می‌شوند و پس از ارزیابی استحکام بدنه، با دکوراسیون جدید در ناوگان ریلی کشور به کار گرفته خواهد شد.

* استفاده از واگن‌های جدید در مسیر‌های پرتردد خوزستان، مشهد و یزد

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: آنچه که برای شرکت راه‌آهن مهم است ارائه خدمات مطلوب به مسافران است و اینکه به تدریج تمامی قطارها از استاندارد بالا برخوردار باشند تا بهترین خدمات را به مسافران ارائه دهند.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: قطارهایی که به تازگی وارد ناوگان راه‌آهن شده‌اند، در مسیرهای خوزستان، مشهد و یزد به کارگیری می‌شوند.

وی اضافه کرد: یک رام از این قطار با واگن‌های دو طبقه در مسیر یزد و یک رام با واگن دو طبقه در مسیر مشهد و دو رام قطار چهار تختخواب لوکس در مسیر تهران مشهد به کار گرفته می‌شود تا بهترین خدمات به مسافران در ایام نوروز انجام شود.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: این ۶۰ دستگاه واگن در قالب ۶ رام قطار وارد ناوگان ریلی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران شد.

* برنامه‌ریزی برای فروش ۱.۷ میلیون بلیت نوروزی در قالب طرفیت‌های ایجادی

صاحب‌محمدی با بیان اینکه دو نوع ظرفیت برای فروش بلیت قطار‌ها وجود دارد، اظهار داشت: این سیستم شامل " ظرفیت ایجادی " و " ظرفیت ایجادکرده " است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ظرفیت ایجادی شامل یک میلیون و ۴۵۰ هزار بلیت است که پیش فروش می‌شود، خاطرنشان کرد: همچنین ۲۵۰ هزار بلیت نیز به صورت روزفروش خواهیم داشت که جمعاً در ظرفیت ایجادی یک هزار و ۷۰۰ بلیت به فروش می‌رود.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از ۱.۱ میلیون بلیت نوروزی قطار پیش‌فروش شده است.

* ظرفیت‌های ایجاد شده و نحوه فروش بلیت‌ قطار‌های جدید فوق‌العاده

صاحب‌محمدی با اشاره به اینکه این ۶ رام قطار برای ایام نوروز در نظر گرفته شده و از ۲۵ اسفندماه(آغاز طرح نوروزی) فعالیت خود را آغاز می‌کنند، گفت: فروش بلیت‌های این قطار‌های فوق‌العاده از هفته پیش‌رو آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه ۳۰۰ هزار بلیت در قالب قطار فوق‌العاده به فروش می‌رود، اضافه کرد: ‌ قطار فوق‌العاده متناسب با نیازها در پیک سفر به کار گرفته می‌شود و این ۶ رام قطار مذکور، جزو قطار‌های فوق‌العاده است.

مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه این ۶۰ دستگاه واگن در قالب قطارهای فوقالعاده و در ایام نوروز به کار گرفته میشود، یادآور شد: مسیرها برای این ۶۰ واگن در قالب ۶ رام قطار مشخص است و در ایام نوروز قطعاً در مسیرهای اعلام شده سیر میکنند.