فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی راصد نوشت: سازمان عفو بینالملل به شدت از نقض روز افزون حقوق شهروندان عربستانی بویژه زنان این کشور ابراز نگرانی کرد.

در همین راستا این سازمان اعلام کرد، برای بیان همبستگی خود با زنان خاورمیانه و شمال آفریقا و بویژه عربستان سعودی ستادی در لندن، ‌ پایتخت انگلیس تشکیل داده است.

عفو بین الملل اعلام کرد که این ستاد با هدف واداشتن مقامات سعودی به لغو ممنوعیت رانندگی زنان در عربستان و ایجاد زمینه رفع تبعیض‌ها در برخورد با زنان در این کشور تشکیل شده است.

این سازمان بین المللی دفاع از حقوق بشر ممنوعیت رانندگی زنان در عربستان را یکی از بارزترین موارد نقض حقوق بشر دانسته و به همین دلیل همزمان با روز جهانی زن ستادی تحت عنوان " رانندگی به سوی آزادی " تشکیل داده است.

" سلنا ناصر "، پژوهشگر سازمان عفو بین الملل در برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در این‌باره گفت: محدودیت‌هایی که بر زنان عربستانی اعمال می‌شود، مانع انجام وظایف معمول آنان از قبیل بازگرداندن کودکان از مدارس، مراجعه به پزشک یا انجام خرید‌ها و حتی دیدار با دوستان و خویشان می‌شود.

ممنوعیت رانندگی زنان در عربستان سعودی از نظر سازمان عفو بین الملل یکی از مهم‌ترین موارد تبعیض در جامعه جهانی بشمار می‌آید که موجب می‌شود، زن در اکثر امور زندگی در عربستان سعودی به عنوان شهروند درجه دو بشمار آورده شود.

سلنا ناصر ادامه این روند را غیر قابل قبول دانست و گفت: مقامات رژیم سعودی زن را شهروند درجه دو می‌دانند، در حالی‌که زن با مرد برابر است.

در این میان و با توجه به نقش تعیین‌کننده زنان در انقلاب‌های عربی سازمان عفو بین الملل از فعالان جامعه جهانی خواسته تا تصاویر و پیام‌هایی برای ابراز همبستگی با زنان عربستانی تهیه و منتشر کنند تا زن عربستانی را از ممنوعیت رانندگی برهانند و رژیم سعودی را مجبور به اعمال تغییراتی در این کشور کنند.

"رانندگی به سوی آزادی" ستادی است که سازمان عفو بین الملل آن را یک تیر با دو نشان میداند که یکی از این هدفها فراهم ساختن زمینه رفع تبعیض علیه زنان در عربستان سعودی است.