این دوره با اما و اگرها صعود میکنیم یا مستقیم؟

سرويس ورزشي افكار نيوز-قرعهكشي مرحله نهايي مسابقات مقدماتي جامجهاني ۲۰۱۴ برزيل در كوالالامپور مالزي مقر AFC برگزار شد.ده تيم صعود كرده، در دو گروه پنج تيمي قرار گرفتند و مهدي مهدويكيا گويهاي خوبي را براي ايران بيرون آورد.

به گزارش افکارنیوز به این ترتیب ایران با کره جنوبی، ازبکستان، قطر و لبنان هم‌گروه شد و اولین مسابقه‌اش را حدود سه ماه دیگر در تاشکند با ازبکستان برگزار می‌کند.
در واقع مسابقات این مرحله، سخت و دشوار است و بازی‌ آسانی وجود ندارد و ایران باید با تدارکی همه‌جانبه پای به این بازی‌ها بگذارد. در یک نگاه اجمالی به این گروه به نظر می‌رسد شانس ایران و کره جنوبی برای صعود به جام‌جهانی از سه تیم دیگر بیشتر است زیرا این دو کشور تجربه حضور در این جام را دارند.

اما باید توجه داشت سه تیم دیگر یعنی ازبکستان، لبنان و قطر که تاکنون به جام جهانی نرفته‌اند، انگیزه‌های زیادی دارند تا برای اولین‌بار به این مهم نائل شوند. فراموش نکنیم که در مرحله قبل کره‌جنوبی با لبنان هم‌گروه بود و یک‌بار به این تیم باخت که شگفتی تلقی شد و بعید نیست که این اتفاق باز هم رخ دهد.

این نکته که ایران با استرالیا هم‌گروه نشد یک اتفاق مثبت است، زیرا با توجه به سابقه دیدارهای گذشته، بازی با کره جنوبی آسان‌تر است و ایران بارها این تیم را در تهران و یا سئول شکست داده و از نوعی برتری روانی برخوردار می‌باشد. غیر از این، لبنان و قطر - دو کشور عربی - به ایران به‌عنوان رقیب برتر نگاه می‌کنند و نمی‌توانند اسباب دردسر شوند.

ازبکستان هم با فوتبال قدرتی‌ای که ارائه می‌کند تاکنون موی دماغ ایران نشده و احتمال شکست خوردنش بسیار است. با این حساب تیم ملی ایران در گروه خوبی قرار گرفته ولی باید همه حریفان را جدی بگیرد و با تدارک و آمادگی کامل برای حضور در برزیل ۲۰۱۴ برنامه‌ریزی کند.

استرالیا، عراق، ژاپن، اردن و عمان در گروه دیگر قرار گرفتند که گروه دشوارتری به نظر می‌رسد. حضور سه تیم استرالیا، عراق و ژاپن در کنار یکدیگر و با توجه به اینکه دو تیم صعود می‌کنند، منجر به حذف یکی از آنها خواهد شد. اردن و عمان هنوز توفیق حضور در جام‌جهانی را پیدا نکرده‌اند و بعید است که سد راه سه تیم دیگر شوند.

این درحالی‌است که عمان به واسطه ضعف و فترت فوتبال عربستان موفق به صعود از گروه خود شد و در واقع از فرصت استفاده کرد. عراق با سابقه قهرمانی آسیا و ژاپن با تجربه حضور چند‌باره در جام جهانی، بازی‌های دشواری را در برابر استرالیا - مهمان ناخوانده آسیا - برگزار خواهند کرد.

تیم‌های اول و دوم هر گروه به صورت مستقیم به جام‌جهانی برزیل می‌روند و بهترین تیم سوم، در مرحله پلی‌آف با نماینده آمریکای جنوبی دیدار می‌کند و البته شانس زیادی برای صعود ندارد. کارلوس کی‌روش که در مراسم قرعه‌کشی حاضر بود به احتمال فراوان از نتیجه گروه‌بندی راضی است اما مربیان باتجربه، معمولاً شادی لحظه‌ای را بروز نمی‌دهند و گروه خود را مشکل قلمداد می‌کنند تا کارشان ارزش و اعتبار بیشتری پیدا کند.
در هر حال همه چيز در گرو جديگرفتن اين بازيها و برنامهريزي و تداركات مناسب و از جمله برگزاري بازيهاي تداركاتي بهموقع با تيمهاي قوي و استفاده از بازيكنان شاخص و آماده است.